Transportatorii: Clienţii noştri îşi mută centrele de distribuţie în Ungaria sau Slovenia şi ocolesc România din cauza infrastructurii

Autor: Laurentiu Cotu 07.10.2010

Lipsa infrastructurii este, în opinia transpor­tatorilor rutieri de mărfuri, principalul motiv pentru care România pierde investiţii mari în dezvoltarea unor centre logistice.
Totodată, lucrările de infrastructură ar putea reporni întreaga activitate din trans­porturi, în condiţiile în care, începând cu luna octombrie 2008, pe fondul crizei economice, au dispărut de pe piaţă peste 20.000 de camioane, iar circa 500 de companii nu mai au licenţe de transport.

"Din luna octombrie 2008 au dispărut de pe piaţă peste 20.000 de camioane, unele se mai află în curţile firmelor de transport, câteva mii au fost reexportate în Europa de Vest de către firmele de leasing, dealerii de camioane sau companiile de transport, care nu şi-au mai permis să plătească ratele, iar peste 500 de companii nu mai au licenţe de transport", a declarat Marilena Matei, analist al pieţei de transporturi în cadrul conferinţei de la Cluj "Transpor­turile se relansează".
Matei deţine 70% din acţiunile companiei Trafic Media care editează revistele Tranzit şi Logistica. Potrivit site-lui Ministerului Finanţelor, compania a realizat anul trecut o cifră de afaceri de circa 2,1 mil. lei (aproxi­mativ 500.000 de euro) şi are 13 angajaţi.

"Toţi clienţii pleacă acum în Ungaria sau Slovenia, în loc să-şi dezvolte centre de distribuţie în România, din cauza infra­structurii inexistente din ţară. Astfel, România pierde o oportunitate uriaşă şi vom avea de suferit în următorii ani, atât ca balanţă comercială, cât şi ca business", a spus Mircea Mănescu, repre­zentantul transportatorului rutier Ahead Logistics.
Compania Ahead Logistics a fost înfiinţată în anul 2006 şi desfăşoară transporturi rutiere de marfă cu o flotă proprie de 45 de camioane. Compania a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 14,6 mil. lei (3,5 mil. euro) şi dis­punea de 81 de angajaţi.

De aceeaşi părere sunt şi reprezentanţii companiei austriece de transpot rutier şi logistică Gebruder Weiss, care spun că din cauza lipsei infrastructurii în momentul de faţă transporturile europene ocolesc Româ­nia, iar companiile din domeniu nu iau în calcul varianta dezvoltării unor spaţii de depozitare în ţara noastră.
"Este vizibil faptul că în prezent transportatorii europeni ocolesc România şi aleg rute alternative. În ceea ce ne priveşte, încercăm să creăm o conexiune a trasporta­torilor cu România", a spus Corneliu Fecioru, marketing-vânzări Gebruder Weiss.

Compania Gebruder Weiss a fost înfiin­ţată anul trecut la Giurgiu şi face parte din holdingul austriac de servicii de transport mărfuri şi logistică Gebruder Weiss Holding AG. Compania Gebruder Weiss a avut anul trecut o cifră de afaceri de peste 65,5 mil. lei (circa 15,6 mil. euro) şi 164 de angajaţi.
"O altă problemă pe piaţa locală este lipsa parcurilor logistice. Dacă până în anul 2008 existau diverse proiecte de parcuri logistice, în prezent dezvoltatorii au rămas cu proiectele pe hârtie, fiindcă nu au putut obţine finanţare şi nu se mai construieşte speculativ. Dacă unul dintre dezvoltatori ar începe în prezent construcţia speculativă a unui parc logistic, sunt sigur că ar închiria oricând 10.000-15.000 de metri pătraţi, fiindcă cerere încă există pe piaţă", a spus Mihai Păduroiu, reprezentantul companiei de consultanţă imobiliară The Advisers/Knight Frank. Compania a fost înfiinţată anul trecut de Horaţiu Florescu şi de Monica Barbu.

În condiţiile în care flota de transport a scăzut cu 23%, de la 121.961 de unităţi în luna octombrie 2008 la 99.478 în august 2010, cererea de transport a crescut în această perioadă cu 23%. Potrivit estimărilor UNTRR (Uniunea Naţională a Transportatorilor Ru­tieri), chiar dacă cifra de afaceri a transportului rutier de marfă ar putea creşte anul acesta cu 6%, la aproximativ 2 miliarde de euro, în acelaşi timp, 4.000 de firme de transport şi-ar putea închide afacerea în 2010.
Conform statisticilor Asociaţiei Producă­to­rilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), la nivelul anului trecut vânzările de vehicule comerciale au înregistrat un declin de aproape 66%, la 16.700 de unităţi.

Dintre acestea, camioanele de peste 18 tone au scăzut cu peste 83%, acesta fiind totodată şi cel mai puternic declin înregistrat pe piaţa locală.
Pentru 2011 se estimează o revenire accentuată a vânzărilor de camioane, în condiţiile în care cererea de transport a crescut cu 23% din 2008, parcul s-a învechit foarte mult, iar taxele de drum pentru camioanele vechi s-au majorat excesiv.