Transportatorii: Clienţii noştri îşi mută centrele de distribuţie în Ungaria sau Slovenia şi ocolesc România din cauza infrastructurii
Lipsa infrastructurii este, în opinia transportatorilor rutieri
de mărfuri, principalul motiv pentru care România pierde investiţii
mari în dezvoltarea unor centre logistice.
Totodată, lucrările de infrastructură ar putea reporni întreaga
activitate din transporturi, în condiţiile în care, începând cu
luna octombrie 2008, pe fondul crizei economice, au dispărut de pe
piaţă peste 20.000 de camioane, iar circa 500 de companii nu mai au
licenţe de transport.
"Din luna octombrie 2008 au dispărut de pe piaţă peste 20.000 de
camioane, unele se mai află în curţile firmelor de transport,
câteva mii au fost reexportate în Europa de Vest de către firmele
de leasing, dealerii de camioane sau companiile de transport, care
nu şi-au mai permis să plătească ratele, iar peste 500 de companii
nu mai au licenţe de transport", a declarat Marilena Matei, analist
al pieţei de transporturi în cadrul conferinţei de la Cluj
"Transporturile se relansează".
Matei deţine 70% din acţiunile companiei Trafic Media care editează
revistele Tranzit şi Logistica. Potrivit site-lui Ministerului
Finanţelor, compania a realizat anul trecut o cifră de afaceri de
circa 2,1 mil. lei (aproximativ 500.000 de euro) şi are 13
angajaţi.
"Toţi clienţii pleacă acum în Ungaria sau Slovenia, în loc să-şi
dezvolte centre de distribuţie în România, din cauza
infrastructurii inexistente din ţară. Astfel, România pierde o
oportunitate uriaşă şi vom avea de suferit în următorii ani, atât
ca balanţă comercială, cât şi ca business", a spus Mircea Mănescu,
reprezentantul transportatorului rutier Ahead Logistics.
Compania Ahead Logistics a fost înfiinţată în anul 2006 şi
desfăşoară transporturi rutiere de marfă cu o flotă proprie de 45
de camioane. Compania a realizat anul trecut o cifră de afaceri de
14,6 mil. lei (3,5 mil. euro) şi dispunea de 81 de angajaţi.
De aceeaşi părere sunt şi reprezentanţii companiei austriece de
transpot rutier şi logistică Gebruder Weiss, care spun că din cauza
lipsei infrastructurii în momentul de faţă transporturile europene
ocolesc România, iar companiile din domeniu nu iau în calcul
varianta dezvoltării unor spaţii de depozitare în ţara
noastră.
"Este vizibil faptul că în prezent transportatorii europeni ocolesc
România şi aleg rute alternative. În ceea ce ne priveşte, încercăm
să creăm o conexiune a trasportatorilor cu România", a spus
Corneliu Fecioru, marketing-vânzări Gebruder Weiss.
Compania Gebruder Weiss a fost înfiinţată anul trecut la Giurgiu
şi face parte din holdingul austriac de servicii de transport
mărfuri şi logistică Gebruder Weiss Holding AG. Compania Gebruder
Weiss a avut anul trecut o cifră de afaceri de peste 65,5 mil. lei
(circa 15,6 mil. euro) şi 164 de angajaţi.
"O altă problemă pe piaţa locală este lipsa parcurilor logistice.
Dacă până în anul 2008 existau diverse proiecte de parcuri
logistice, în prezent dezvoltatorii au rămas cu proiectele pe
hârtie, fiindcă nu au putut obţine finanţare şi nu se mai
construieşte speculativ. Dacă unul dintre dezvoltatori ar începe în
prezent construcţia speculativă a unui parc logistic, sunt sigur că
ar închiria oricând 10.000-15.000 de metri pătraţi, fiindcă cerere
încă există pe piaţă", a spus Mihai Păduroiu, reprezentantul
companiei de consultanţă imobiliară The Advisers/Knight Frank.
Compania a fost înfiinţată anul trecut de Horaţiu Florescu şi de
Monica Barbu.
În condiţiile în care flota de transport a scăzut cu 23%, de la
121.961 de unităţi în luna octombrie 2008 la 99.478 în august 2010,
cererea de transport a crescut în această perioadă cu 23%. Potrivit
estimărilor UNTRR (Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri),
chiar dacă cifra de afaceri a transportului rutier de marfă ar
putea creşte anul acesta cu 6%, la aproximativ 2 miliarde de euro,
în acelaşi timp, 4.000 de firme de transport şi-ar putea închide
afacerea în 2010.
Conform statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor
de Automobile (APIA), la nivelul anului trecut vânzările de
vehicule comerciale au înregistrat un declin de aproape 66%, la
16.700 de unităţi.
Dintre acestea, camioanele de peste 18 tone au scăzut cu peste 83%,
acesta fiind totodată şi cel mai puternic declin înregistrat pe
piaţa locală.
Pentru 2011 se estimează o revenire accentuată a vânzărilor de
camioane, în condiţiile în care cererea de transport a crescut cu
23% din 2008, parcul s-a învechit foarte mult, iar taxele de drum
pentru camioanele vechi s-au majorat excesiv.