Cum s-a ajuns la insolvenţa Blue Air, decizie contestată de acţionari

Autor: Adelina Mihai 10.10.2010

Decizia Tribunalului Bucureşti de a deschide procedura insolvenţei în cazul companiei aeriene Blue Air, hotărâre contestată încă de vineri de operatorul aerian, a dus deja la pierderea mai multor clienţi pe rutele operate, după cum susţin oficialii Blue Air, care au reclamat un atac la imaginea companiei.



Tribunalul Bucureşti a publicat vineri după-amiază pe site decizia prin care admite intrarea în insolvenţă a companiei aeriene low-cost Blue Air, controlată de Nelu Iordache, la cererea formulată încă din martie de către operatorul aerian Carpatair şi compania Service Excellence Solutions, pentru datorii de 30.000 de euro şi respectiv 48.000 de euro.

"Tribunalul deschide procedura generală a reorganizării judiciare. Debitoarea (Blue Air-n.red.) decade din dreptul de a formula un plan de reorganizare a activităţii. Tribunalul desemnează provizoriu, până la prima adunare a creditorilor, pe administratorul judiciar Assistance Insolv Sprl", se precizează pe site-ul tribunalului la rubrica soluţionarea dosarului din martie, în care Carpatair cerea insolvenţa Blue Air.

Reprezentanţii Blue Air au contestat imediat decizia şi au transmis că datoriile către Carpatair şi Service Excellence Solutions au fost plătite, ceea ce nu explică decizia tribunalului. Şi reprezentanţii Carpatair au confirmat recuperarea datoriei încă din luna martie.

De la începutul anului au mai cerut intrarea în insolvenţă a Blue Air şi Regia Autonomă Aeroportul International George Enescu, complexul hotelier Decebal, Zenith Media, Regional Air Services, potrivit datelor publicate pe Tribunalul Bucureşti, cererile acestor companii neavând încă soluţia finală.

Potrivit datelor Ministerului de Finanţe, la sfârşitul lui 2009 Blue Air avea datorii totale de 79 mil. euro, adică mai mult de jumătate din cifra de afaceri, datorii care însă au fost plătite, după cum spuneau anterior reprezentanţii companiei.

"Pasagerii noştri, care sunt panicaţi, au asaltat call-center-ul pentru a cere informaţii legate de ce se întâmplă cu zborurile companiei. Ecoul ştirilor legate de insolvenţă, care

ne-au afectat imaginea, se propagă şi se va vedea clar în reacţia pasagerilor. Cu siguranţă că vor fi şi pasageri care vor renunţa să îşi mai facă rezervare la zborurile noastre, ceea ce înseamnă pentru noi pierderi", a declarat Florentina Ivan, directorul de comunicare al companiei Blue Air, care a mai adăugat că Blue Air nu a făcut încă o evaluare a zborurilor din weekend.

Ivan a mai spus că Blue Air nu a anulat nicio cursă şi continuă să opereze după programul normal.

Mai mult, compania a organizat o conferinţă de presă sâmbătă în care reprezentanţii Blue Air au încercat să explice paşii pe care-i va face compania în perioada următoare.

Gheorghe Răcaru, directorul de strategie al grupului de firme controlat de Nelu Iordache, a declarat că această hotărâre a fost luată de Tribunalul Bucureşti în necunoştinţă de cauză.

"Avem copia dosarului de la tribunal în care sunt toate dovezile că plăţile datoriilor au fost prezentate instanţei", a declarat Răcaru. El a mai spus că Blue Air a făcut recurs împotriva sentinţei judecătoreşti şi că luni va depune o cerere de suspendare a procedurii de începere a insolvenţei.

Cu o situaţie aproape similară s-a mai confruntat anul acesta şi dezvoltatorul imobiliar Impact Developer&Contractor, care a cerut şi a primit ulterior suspendarea intrării în insolvenţă, după ce Tribunalul Bucureşti a admis intrarea companiei în insolvenţă pentru o datorie de 308.000 de euro către compania Romconstrcut din Ploieşti, de la care dezvoltatorul imobiliar avea de recuperat creanţe mai mari (după cum susţineau oficialii companiei).

Preşedintele Impact, Dan Ioan Popp, care a făcut recurs la decizia luată de instanţă în iulie, susţinea atunci că nu îşi explică cum a fost posibilă admiterea intrării în insolvenţă şi că decizia tribunalului este o aberaţie.

"Încă o dată avem de-a face cu erori judiciare pe care le plătim cu toţii. S-a comis un act de injustiţie strigător la cer. Există toate dovezile la dosar că ne-am achitat debitele", a declarat Laura Stanciu, coordonatorul departamentului juridic al Blue Air, citată de Mediafax. Ea a mai spus că în acest dosar judecătorul s-a pronunţat "pe altceva decât pe ce a rămas în pronunţare", ceea ce este foarte grav.

Informaţia intrării în insolvenţă a companiei Blue Air s-a vehiculat încă de vineri dimineaţă, deşi pe Tribunalul Bucureşti nu era publicată nicio informaţie oficială în acest sens. Reprezentanţii Blue Air au reclamat un atac la imaginea companiei şi influenţarea negativă a activităţii comerciale, având în vedere că sentinţa judecătorească a apărut mai întâi în presă, înainte de a fi emisă oficial.

Trece printr-un proces de reorganizare

Compania aeriană low-cost Blue Air, care a finalizat anul trecut cu o cifră de afaceri de 150 de milioane de euro şi un profit de 1,5 milioane de euro, a demarat în august un proces de restructurare, în urma căruia a returnat patru din cele 11 aeronave pe care le opera sub contract de leasing, a renunţat la zborurile interne şi a făcut disponibilizări.

Răcaru spune că restructurarea companiei, care a transportat anul trecut 1,7 milioane de pasageri, s-a făcut în proporţie de 75% şi Blue Air va continua să opereze singură sau cu administratorul judiciar desemnat.

Compania desemnată de tribunal ca administrator judiciar al operatorului aerian, Assistance Insolv Sprl, a fost şi administratorul judiciar al companiei Plafar. ZF nu i-a putut contacta pe reprezentanţii Assistance Insolv Sprl până la închiderea ediţiei, iar date legate de veniturile acestei companii nu sunt disponibile pe site-ul Registrului Comerţului.

Calendarul unei reorganizări dure

21 mai. Blue Air anulează zborurile de pe aeroportul din Suceava pe perioada verii, mai exact cursele către Veneţia şi Roma şi retur.
3 august. Compania anunţă că va anula, din 10 august, trei zboruri din Arad, Cluj-Napoca şi Timişoara spre Bucureşti, cu retur, din cauza cererii scăzute pe aceste destinaţii.
12 august. Blue Air iese complet de pe cursele interne, considerate neprofitabile, dar creşte frecvenţa de operare pe anumite destinaţii externe.
30 august. Operatorul aerian anunţă că a returnat patru avioane Boeing companiei de leasing operaţional cu care colabora, reducând astfel capacitatea totală de zbor cu 33%.
2 septembrie. Sherif Ussama, directorul general al companiei aeriene low-cost Blue Air, se pregăteşte să disponibilizeze piloţi şi însoţitori de bord.
5 septembrie. Blue Air are blocate la sol două avioane pe aeroporturile Paris Beauvais (Franţa) şi Luton (Marea Britanie) pentru neîndeplinirea obligaţiilor financiare.
17 septembrie. Compania Blue Air a renunţat la cinci din cele 11 avioane pe care le opera şi la 300 din cei 800 de angajaţi, în cadrul procesului de restructurare care se va încheia la 1 noiembrie.
8 octombrie. Tribunalul Bucureşti a admis intrare în insolvenţă a Blue Air, decizie pe care compania o contestă pe motiv că nu are datorii către firmele care au cerut în martie intarea în insolvenţă a transportatorului.