Miza contractelor externe: afacerile Autoliv, plus 73% în S1

Autor: Laurentiu Cotu 11.10.2010

Producătorul de componente auto Autoliv România, care face parte din grupul suedez Autoliv, şi-a revizuit în creştere estimările pentru 2010 şi mizează pe o cifră de afaceri de 363,4 mil. euro faţă de bugetul iniţial de 301 mil. euro.

Încă de anul trecut, când economia românească s-a contractat cu peste 7%, grupul suedez şi-a majorat businessul din România cu 70 mil. euro, la 275 mil. euro (1,164 mil. lei), ca urmare a transferului unor contracte de producţie din alte fabrici europene la unităţile din Braşov şi Lugoj.

"Ne bucurăm de o bună reputaţie în cadrul grupului, în condiţiile în care, în plină criză financiară, afacerile Autoliv România au crescut, în timp ce Autoliv Europa a închis unele unităţi de producţie şi a efectuat disponibilizări", a spus pentru ZF Transilvania Ionel Fierbinţeanu, director general Autoliv România.

În primul semestru din acest an compania a raportat vânzări totale de 194,5 mil. euro, în creştere cu peste 73% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Grupul Autoliv a trecut în 2009 printr-un proces de restructurare a operaţiunilor globale, ceea ce a presupus închiderea unor fabrici din Franţa, Germania, Mexic şi Tunisia şi concedierea a mii de oameni. La nivel mondial, Autoliv deţine aproape 80 de fabrici şi circa 38.000 de angajaţi, în 29 de ţări.

Potrivit reprezentanţilor producătorului de componente auto, prin transferul în România a unor contracte de producţie din alte ţări cu costuri ridicate, în momentul de faţă a fost dezvoltată în România cea mai mare platformă de producţie din grup. În România au fost transferate linii de producţie din ţări precum Germania, Franţa, Anglia, Polonia sau Turcia, reprezentanţii companiei explicând această măsură prin faptul că fabricile locale au fost preferate datorită productivităţii şi costurilor salariale mai mici.

Costurile cu forţa de muncă în industria auto erau de 2,7 euro/oră în România în 2008, conform datelor furnizate de Asociaţia Constructorilor de Automobile, în timp ce în Germania ajungeau la 27,7 euro/oră, în Polonia la 6,1 euro/oră, iar în Ungaria la 6,4 euro/oră.

Creşterea producţiei pe plan local a adus totodată şi majorarea efectivului salarial, astfel că, în prezent, Autoliv România are 3.100 de angajaţi, în condiţiile în care în perioada iunie 2008-decembrie 2009 compania a mai angajat 800 de oameni. În 2008, Autoliv România avea circa 2.100 de angajaţi.

"Prognoza pentru 2011 ne arată o creştere a pieţei auto mondiale cu evoluţii cuprinse între 5% şi 30%, în funcţie de zona geografică. Pentru Autoliv România, efectul crizei nu a avut impact în evoluţia cifra de afaceri, poate şi datorită faptului că am prevăzut recesiunea cu cel puţin şase luni înainte de declanşare şi am putut lua măsurile adecvate acestei situaţii dificile'', a spus Fierbinţeanu.

Dacă în 2009, când comenzile din industria auto s-au restrâns, Autoliv a revenit pe profit, raportând un rezultat net de aproape 7 mil. euro, pentru anul în curs reprezentanţii companiei au estimat majorarea de trei ori a profitului, la 22,1 mil. euro.

Autoliv România deţine la Braşov diviziile de producţie pentru centuri auto de siguranţă, chingă, inflatoare pentru airbag, la Prejmer divizia de arcuri necesare producţiei de centuri de siguranţă, la Lugoj divizia de textile-airbag, iar la Timişoara divizia de soft-verification. Ponderea exportului este de 80% din cifra de afaceri a companiei, clienţii Autoliv România fiind Opel, Dacia- Renault, Mercedes, Ford, Skoda, Audi, VW, Citroën, Land Rover, Fiat, Peugeot. Grupul automotive suedez Autoliv a deschis prima fabrică din România, care produce centuri de siguranţă şi sisteme pentru airbaguri, în anul 1997 la Braşov, aceasta fiind urmată în anul 2007 de o noua investiţie de 30 mil. euro în a doua unitate, în Lugoj. În ultimii doi ani compania a mai investit în România încă 34 mil. euro.