Piaţa farmaceutică pierde din viteză pe final de an

Autor: Ioana David 12.10.2010

Piaţa farmaceutică locală calculată la nivelul preţului cu care medicamentele intră în farmacii ar putea creşte cu 7% în lei anul acesta şi în 2011, conform estimărilor firmei de cercetare de piaţă IMS Health, după un avans puternic în prima parte a anului de aproximativ 20%.

Alte informaţii furnizate de Cegedim, o altă firmă de consultanţă care măsoară piaţa la ieşirile din farmacii, arată o creştere de 26% în primele şase luni din 2010.

Evoluţia slabă din a doua parte a anului se aşteaptă să vină după ce statul a implementat măsuri de reducere a consumului de medicamente scumpe, care au susţinut creşterea puternică din ultima perioadă.

Astfel, de la 1 iulie au intrat în vigoare noi reglementări care vizează produsele compensate cu 50% şi 90%, iar de la 1 septembrie acestea au fost extinse şi pentru o parte din produsele gratuite. IMS Health previzionase la începutul anului un avans de 9-10% pe care l-a revizuit în jos în condiţiile acestor modificări.

Anul trecut, piaţa farmaceutică locală s-a ridicat la 8,7 mld. lei (2,05 miliarde de euro), în creştere cu 18,5% în lei (3,1% în euro) şi este una dintre puţinele industrii care şi-au conservat ritmul de creştere chiar şi în această perioadă dificilă din punct de vedere economic. Avansul puternic s-a menţinut şi anul acesta, iar potrivit ultimelor informaţii disponibile de la IMS, în primele trei luni piaţa a avut un plus de 21%, astfel că este de aşteptat ca pe sfârşit de an să piardă din viteză.

Informaţii pentru mai multe paliere de preţ

Datele prezentate de IMS sunt exprimate la nivelul preţului cu care medicamentele intră în farmacie şi conţin adaosurile producătorilor şi ale distribuitorilor.

"Piaţa se poate măsura la toate nivelurile de preţ (producător, distribuitor şi farmacii - n. red.). La nivel internaţional IMS prezintă datele la nivelul de preţ de distribuitor", a spus Corina Ciolan, directorul general al IMS Health România.

Pe piaţa medicamentelor, informaţiile statistice sunt furnizate de două companii: Cegedim şi IMS Health. Dacă IMS Health face publice date despre piaţa calculată la preţurile cu care produsele intră în farmacii, Cegedim se bazează pe ieşirile din farmacii, dar calculate la preţ de distribuitor (ceea ce compania numeşte pharmacy puchasing price - PPP).

Potrivit Cegedim, acesta este standardul internaţional pentru că la acest nivel de preţ "lanţul de aprovizionare pune la dispoziţia unităţilor medicale (farmacia şi spitalul) arsenalul terapeutic".