Luxul prinde şi pe două roţi: românii cumpără biciclete de 2.000 €

Autor: Cristina Roşca 17.10.2010

Compania Moş Ion Roată, deţinută de Emilian Bituleanu - preşedintele băncii de mici dimensiuni Libra Bank - împreună cu soţia sa, a vândut 400 de biciclete Felt la un preţ mediu de 500 de euro în cele şase luni de la deschiderea showroomului.

Reprezentanţii companiei, unicul importator al bicicletelor Felt pe piaţa locală, spun că rezultatele financiare sunt mai slabe decât cele estimate la debutul pe piaţă, iar sezonul de vârf din industrie s-a încheiat.

"În acest moment ne aflăm puţin sub cifrele bugetate la momentul debutului. Probabil că vom finaliza anul cu o cifră de afaceri de circa 850.000 de lei", spune Roxana Bituleanu, administrator şi asociat al firmei Moş Ion Roată. "Pe timp de vară, vânzările de biciclete au evoluat conform aşteptărilor, într-un trend ascendent la început, după care am simţit o scădere mai ales după majorarea TVA şi scăderea veniturilor bugetarilor, care reprezintă o treime din populaţia activă."

La începutul lunii aprilie reprezentanţii companiei anunţaseră că pentru acest an doresc să aducă pe piaţa locală circa 500 de biciclete din aproape toată gama Felt Bicycles.

Volume mari în Carrefour, preţuri mari în magazinele specializate

Cea mai scumpă bicicletă vândută de companie a costat 2.000 de euro, de circa 7 ori mai mult faţă de cea mai scumpă bicicletă vândută de reţeaua Carrefour în acest an, cu un preţ de 290 de euro (1.212 de lei).

Carrefour a vândut în perioada martie-august în jur de 14.000 de biciclete, cu 20% mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, la un preţ mediu de 320 de lei, potrivit reprezentanţilor companiei. Cele mai vândute produse au fost bicicletele pentru copii şi cele MountainBike cu dublă suspensie.

Cel mai nou intrat jucător pe această piaţă, la sfârşitul lunii aprilie, este Velorbis România, care aduce bicicletele Velorbis pe piaţa locală. Preţul unui vehicul pe două roţi variază de la 2.918 lei (680 de euro) pentru clasa economic la 4.400 de lei (1.030 de euro), preţul mediu în clasa premium.

Cea mai bună lună pentru companie a fost iunie, pentru ca ulterior în iulie şi august vânzările să scadă continuu. Totuşi, rezultatele obţinute de companie au fost peste aşteptări.

"Luna iunie a fost luna noastră de vârf, iulie a fost o lună shoulder (medie), pentru ca în august vânzările să scadă. Către persoane fizice am vândut însă 68 de unităţi, la un preţ mediu de 4.800 de lei", a declarat Mircea Colotela, country manager al Velorbis. "Targetul nostru pentru primul an era de 50-100 de unităţi. Dat fiind că am deschis în aprilie, am reuşit să ne atingem ţinta în numai şase luni."

El adaugă însă că este dificil să facă estimări până când compania nu parcurge un ciclu complet din cauza faptului că vânzările au un caracter sezonier foarte pronunţat. Mai mult, ţinta de clienţi este bine delimitată, deoarece "preţul celei mai economice unităţi Velorbis este cu mult mai mare decât al brandurilor cu cel mai mare număr de unităţi vândute, în cazul unora de peste 10 ori".

Bicicleta cu motor electric

Cea mai scumpă bicicletă vândută are un preţ de 7.470 de lei (1.650 de euro) şi este un Velorbis Leikier, o ediţie limitată, fabricată manual în Danemarca, inspirată de motocicletele retro din anii '50.

"Preţul unei biciclete din clasa premium poate varia în funcţie de dotări. Astfel, în cazul în care clientul doreşte dotarea cu motor electric, preţul creşte cu 12.000 de lei", explica la dechiderea showroomului din Bucureşti Mircea Colotela, care înainte de a-şi deschide acest business a lucrat în turism. El mai spune că a investit în acest domeniu deoarece se aşteaptă ca în următorii doi-trei ani să existe un boom pe această piaţă. Investiţia iniţială este, potrivit fondatorilor, confidenţială, însă nu depăşeşte 50.000 de euro.

Emilian Bituleanu, care a adus în România biciclete cu preţuri cuprinse între 1.100 de lei (270 de euro) şi 22.000 de lei (5.400 de euro), a investit în amenajarea showroomului din Capitală circa 100.000 de euro. Cele mai căutate modele Felt sunt cele tip mountain bike hard tail, gama medie.

"Se observă însă un trend pozitiv la bicicletele hibride, de trekking - potrivite pentru oraş, dar şi pentru drumuri accidentate. De asemenea, faţă de anii trecuţi se observă o creştere a interesului pentru bicicletele de oraş şi, foarte îmbucurător, chiar şi pentru cursiere", spune Roxana Bituleanu.