Ispita colecţionarului de cursă scurtă/ de Remus Andrei Ion
Piaţa de artă de toamnă oscilează între 15 lei şi 50.000 de euro. Un ceai, potrivit pentru octombrie, poate fi sorbit din ceşti de porţalan japonez - cinci bucăţi costă doar 50 de lei la Alis. Un colecţionar mai singuratic îşi poate face planurile de achiziţii savurând un ceai englezesc dintr-o ceaşcă de porţelan aurit, care se licitează de la doar 15 lei. Sume fără precedent pentru licitaţiile publice. În aceeaşi seară au provocat colecţionarii lucrări puternice semnate Cornelui Baba - un portret, Steriadi, Cumpăna - o acuarelă cu tonuri jucăuşe - "Peisaj cu biserică", Pacea, Alin Gheorghiu, Vânătoru, Băncilă, Theodorescu Sion - "Natură moartă cu dantelă", Aman, Iser - "Cu barca prin Deltă", Stoenescu - "Portret de băiat" din 1939, Petre Velicu....
Cei 15 lei pentru ceaşca de ceai din porţelan englezesc aurit
sunt la fel de reali precum recordurile înregistrate de piaţa de
artă în vremea crizei: doar în acest an s-au cumpărat câte şase
picturi de Luchian sau Tonitza, la care se adaugă propunerile
Artmark (28 octombrie) "Crâng la Brebu" respectiv "Nud culcat",
cinci lucrări ale lui Ţuculescu, iar Goldart o licitează şi pe a
şasea: "Mahala în Bucureşti", evaluată la 100.000 de lei, patru
Pallady de excepţie şi urmează la Artmark "Fumătoarea de opiu" - un
superlativ al licitaţiei de toamnă, unde concurează cu un Nicolae
Grigorescu eco, "Trandafiri sălbatici", ambele lucrări fiind
evaluate spre 50.000 de euro.
Petraşcu este campion, cu 11 piese adjudecate, plus o lucrare
excepţională, de muzeu, la Goldart, "Privind de gravuri". În
recorduri s-a specializat Artmark, cu fabuloasa performanţă de a
avea doar 15 lucrări nevândute la licitaţia de impresionism la care
au asistat sute de persoane... Spectacolul continuă, licitaţiile
chiar merită să fie un spectacol, iar atragerea publicului spre
piaţa de artă va duce la creşterea numărului de colecţionari.
Important este dacă ei sunt colecţionari de cursă lungă sau de
moment, de conjunctură.
Cifrele tot mai des promovate în legătură cu piaţa de artă atrag
atenţia asupra investiţiei, randamentelor financiare şi mai puţin
asupra anturajului spiritual, cultural care se construieşte în
jurul unor opere de artă. Criza aduce pe piaţă lucrări de artă
cumpărate poate cu generaţii în urmă pentru frumuseţea lor. Şi tot
criza aduce spre artă oameni cu bani care caută o marfă sigură.
Artmark a dezvoltat o strategie de marketing care atrage la
licitaţii personaje cu venituri promiţătoare şi care şi-ar permite
şi intrarea în suita colecţionarilor. Pentru un astfel de public,
tot mai numeros, ofertele trebuie să fie cel puţin interesante, iar
adunarea pieselor nu este deloc uşoară. Poate că şi acesta este
unul dintre motivele pentru care s-au destrămat şi se vor mai
destrăma colecţiile mici şi mari adunate în anii când operele de
artă nu erau vânate prin casele burgheziei.
Circulaţia operelor de artă este provocată în primul rând de
negustori, fenomenul este inevitabil şi poate fi de succes pe timp
de criză... Alis, etalon al pieţei de artă ani de-a rândul, vinde
piese de 15 lei şi cu eficacitate de sub 50% din lucrările
licitate, dar menţine şi o interacţiune directă cu masa misiţilor
şi negustorilor. Goldart, care a ales bine calea promovării prin
comunicate, este încă prea cuminte şi ajunge destul de greu la
publicul larg, la investitorii "providenţiali". Artmark îşi menţine
motoarele turate şi, pe de-o parte, atrage public la spectacolul
licitaţiilor, iar pe de altă parte, "scoate" din case lucrări
importante pentru care îşi oferă timp pentru a le arvuni, uneori
chiar înainte de licitaţie... Monavissa, pe tăcute, tocmai a avut o
licitaţie cu 111 cărţi de artă, urmată de secţiunea plastică, unde
cap de afiş a ajuns doar o lucrare a lui Sabin Bălaşa...
Ce-ar fi dacă s-ar organiza o mare licitaţie la care să colaboreze
toate casele de licitaţii importante? Ar avea succes? Greu de dat
un răspuns, pentru că piaţa este animată acum de mulţi colecţionari
de cursă scurtă, care urmăresc plasamente, vor să înveţe cum să
cumpere azi o marfă care, peste cinci-zece ani, să le aducă un
profit mai mare decât depozitele din bănci. Un mare colecţionar nu
cumpără decât foarte rar scump, el caută mai degrabă lucruri care
îi plac, pentru care negociază "preţul corect", nedorind să facă o
achiziţie-record. Când are de luat o lucrare cu adevărat
memorabilă, ţese în jurul ei un întreg şir de poveşti şi intrigi,
spuse şi nespuse, pentru a se impune în faţa eventualilor rivali...
Aşa era, cel puţin, pe vremea lui conu Zambaccu şi a doctorului
Dona... Ei ar fi băut ceai din ceaşca de 15 lei dacă asta
presupunea şi contemplarea unei opere în care simţeau puterea unei
capodopere.
Pe piaţă ajung în fiecare lună sute de lucrări de artă. O parte
dintre ele se vând doar întâmplător. Destul de multe dintre
aceastea, cu evidentă performanţă artistică, merită să fie repere
pentru câte o colecţie... de cursă lungă. Inevitabil, casele de
licitaţii trebuie să devină mai riguroase şi mai stabile, vor lucra
în favoarea colecţionarilor, şi a celor care vând şi a celor care
cumpără, şi mai puţin după indicii sau incidente ale negustorilor.
De ce este Petraşcu un artist mai important decât Ressu, dacă
recordul absolut pe piaţă este totuşi un Ressu? De ce picturi ale
lui Tonitza, Pallady, Ţuculescu, Petraşcu au ajuns să se vândă
peste Nicolae Grigorescu? De ce o acuarelă a lui Schweitzer Cumpăna
poate fi peste cele ale lui Iser (nu mai scumpă, dar mai arăgătoare
pentru amatorii unui anumit stil)? Cum de Steriadi are atâtea
lucrări refuzate în acest an? Cine poate spune cât de scumpe ar
merita să fie lucrările lui Ţuculescu, din moment ce preţul maximal
plătit a fost de 80.000 de euro ("Păunii privirilor"), dar cererea
a fost de 300.000 de euro pentru "Dramă folclorică", în urmă cu
mulţi ani? Andreescu face peste 200.000 de euro, aşa cum s-a cerut
pentru un portret la Goldart? Poate fi mai valoros decât Tonitza,
Pallady, florile lui Luchian sau "Aişe" a lui Ressu?
Piaţa de artă a făcut minuni pentru artişti precum Nicolea Enea,
Gheorghe Nichita şi mai ales Jean Cheller. I-a preluat bine şi pe
Horia Bernea, Paul Neagu, Spiru Vergulescu, plus Ştefan Câlţia,
Petre Velicu, Mircea Roman sau Dan Perjovschi, care tocmai a
debutat la Alis cu desene din anii '80. Mereu, în urma cifrelor, a
randamentelor, rămân colecţionarii de cursă lungă şi mai ales
capodoperele...
Artalicitata.blogspot.com
Calendar licitatii
24 octombrie - GOLD ART
28 octombrie - ARTMARK
2 noiembrie - ALIS
7 noiembrie - GOLD ART
16 noiembrie Alis
18 noiembrie - Artmark, licitaţia de sculptură
În imagini: 1. Ceaşcă şi farfurie pentru ceai, porţelan englezesc
aurit. Preţ de pornire: 15 lei; 2. Ion Ţuculescu - "Mahala în
Bucureşti", ulei /carton, semnat, datat (19)39 stânga jos, 51 x
65,3 cm. Estimare: 90.000-100.000 lei; 3. Dan Perjovschi (n.1961) -
"Personaje", trei desene semnate şi datate 31 ian; 1 şi 2 febr.
1988, tuş, 21 x 28,5cm fiecare. Preţ de pornire: 6.000 lei; 4.
Petre Velicu (n. 1950) - "Compoziţie cu personaje", semnat dreapta
jos cu negru, ulei pe pânză, 65 x 54cm. Preţ de pornire: 8.000 lei;
5. Eustaţiu Stoenescu - "Portret de băiat", semnat stânga sus cu
ocru, ulei pe pânză, 46,5 x 35,5cm, datat 1939. Preţ de pornire:
40.000 lei; 6. Corneliu Baba - "Pont-Neuf", ulei pe pânză lipită pe
carton, 33 x 41 cm, semnat şi datat dreapta jos, cu brun, Baba,
(19)78. Valoare estimativă: 9.000-14.000 euro; 7. Horia Bernea -
"Clopotniţă", acuarelă pe hârtie, 38,5 x 57 cm, semnat şi datat
mijloc jos, cu gri, Bernea, sept. (19)88. Valoare estimativă:
1.500-2.500 euro; 8. Theodor Pallady - "Fumătoarea de opiu", ulei
pe carton, 47 x 60 cm, semnat dreapta jos, cu negru, T. Pallady.
Valoare estimativă: 35.000-50.000 euro