Ministrul transporturilor care nu a făcut niciun km de autostradă în 2 ani de mandat este considerat bun pentru funcţia de secretar general în acelaşi minister. De ce?
Fostul ministru al transporturilor în perioada 2004- iunie
2006, Gheorghe Dobre, 62 de ani, care nu a construit niciun
kilometru de autostradă în timpul mandatului pe care l-a avut, a
fost numit în septembrie în funcţia de secretar general al
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI).
La aprobarea lui Emil Boc, el a fost transferat pe această poziţie
de pe funcţia de secretar general adjunct în cadrul Ministerului
Dezvoltării. Poziţia de secretar general într-un minister este
crucială pentru funcţionarea instituţiei, pentru că spre exemplu
pe la biroul acestuia trec toate dispoziţiile ministrului, aici
fiind luate inclusiv decizii privind acte normative şi
activităţi ce trebuie considerate primordiale. De ce?
"Părerea mea este că experienţa pe care o are în domeniul feroviar
şi nu numai îl recomandă pentru această poziţie. În timpul
mandatului de ministru pe care l-a avut Dobre, au fost verificate
lucrările care s-au făcut în perioada 2001-2004, sub mandatul
guvernului PSD şi astfel s-a pierdut timp. Faptul că nu s-a făcut
niciun kilometru de autostradă se explică prin conjunctura
nefavorabilă de la vremea respectivă", a declarat Alexandru Dobre,
preşedintele de onoare al Asociaţiei Române a Antreprenorilor din
Construcţii (ARACO).
Unul dintre cei mai slabi ani pentru infrastructură a fost 2005,
când Gheorghe Dobre, un apropiat al lui Traian Băsescu, a fost
ministru. În mandatul acestuia nu s-a construit niciun kilometru de
autostradă, au fost reabilitaţi doar 20,4 km de drumuri naţionale
şi au fost finalizaţi 5,7 km de centuri ocolitoare, potrivit
datelor furnizate în mai de Compania Naţională de Autostrăzi şi
Drumuri Naţionale din România (CNADNR).
Dobre nu a răspuns la solicitarea ZF cu privire la ce proiecte îl
recomandă pentru această funcţie, ce rezultate consideră că a avut
în timpul mandatului de ministru al transporturilor şi ce
strategie va folosi pentru dezvoltarea infrastructurii în
România.
Anca Boagiu, actualul ministru al transporturilor şi
infrastructurii, nu a putut fi contactată de ZF până la închiderea
ediţiei pentru a explica ce îl recomandă pe Gheorghe Dobre pentru
funcţia de secretar general. "Un ministru al transporturilor face
kilometri de autostradă pe bani de la bugetul de stat. Dacă
primul-ministru, dirijorul care orchestrează, nu alocă bani,
atunci nu ai cu ce să faci autostrăzi", a declarat Radu Berceanu,
care a condus MTI în 2006-2007 şi anul trecut. Totuşi, datele arată
că în 2005 bugetul Ministerului Transporturilor a fost de aproape
2,27 mld. euro, iar în 2006 de 2,4 mld. euro. Lipsa de bani era de
altfel răspunsul favorit al ministrului Radu Berceanu de câte ori
era întrebat de investiţiile în drumuri, cu toate că în mandatul
său a avut la dispoziţie 2,4 mld. euro şi 2,5 mld. euro în 2009. El
a susţinut că această chestiune cu kilometri de autostradă nu este
cel mai relevant aspect pentru un mandat şi că dacă ar fi să
evaluăm activitatea unui ministru după kilometri de autostradă
construiţi, atunci şi Ludovic Orban intră în categoria
miniştrilor care nu au făcut autostrăzi.
Pentru întreaga perioadă 2005-2009 au fost alocaţi Ministerului
Transporturilor aproape 2,3 mld. euro pentru construirea de
autostrăzi, 3,5 mld. euro pentru reabilitarea şi întreţinerea
drumurilor naţionale şi alte 1,3 mld. euro pentru reparaţii, deci
în total 7,1 mld. euro.
Spre comparaţie, CFR Infrastructură a primit doar 136 mil. euro de
la bugetul de stat pentru investiţii, la care se mai adaugă circa
500 mil. euro din fonduri de la UE. Chiar dacă sumele pentru rutier
şi feroviar diferă mult, rezultatele sunt similare - s-a
modernizat doar 5% din reţeaua de drumuri naţionale şi căi
ferate.
"Dacă am avea şosele şi autostrăzi aşa cum sunt în străinătate,
cred că economia românească ar merge mult mai bine. În businessul
de curierat, lipsa autostrăzilor şi a drumurilor bune ne cauzează
costuri mari, întârzieri ale maşinilor care livrează colete în
ţară, dar şi probleme tehnice la maşini. Cred că dacă am avea
şosele mai bune, costurile noastre de operare ar fi mai mici cu
10-15%", a declarat Adrian Mihai, unul dintre cei trei proprietari
ai companiei de curierat Fan Courier, cu o cifră de afaceri de 41
milioane de euro anul trecut.
În perioada 2005-2009, în care au fost construiţi doar 109
kilometri de autostradă, Ministerul Transporturilor a fost condus
de trei miniştri: Gheorghe Dobre (PD-L), Ludovic Orban (PNL) şi
Radu Berceanu (PD-L) care au administrat bugete de 12,8 mld. euro,
dintre care peste jumătate, circa 7,2 mld. euro, au fost alocaţi
pentru investiţii în infrastructura de drumuri şi cale ferată. La
preluarea mandatului de ministru al transporturilor în
septembrie anul acesta, Anca Boagiu a spus că rezultatele
ministerului sunt dezastruoase din cauza managementului.
Ea a demis-o în septembrie din funcţie de Dorina Tiron, directorul
general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale,
companie în care responsabilul cu autostrăzi, Adrian Ionescu, avea
studii de agronomie.
"Dacă s-ar cere unui ministru calificare şi în drumuri şi poduri,
cale ferată, autostrăzi, atunci nu am mai avea un ministru. Domnul
Dobre este calificat în transportul feroviar, eu în aviaţie şi tot
aşa, nu putem să fim specialişti în toate domeniile care ţin de
transporturi", a spus Berceanu, care a mai adăugat că i se pare
ciudat faptul că domnul Dobre s-a întors în MTI ca secretar
general, după ce a fost ministru şi subsecretar general adjunct
la Ministerul Dezvoltării.