Strategii de business IKEA: Pe români i-a atras cu chifteluţe suedeze, pe chinezi îi lasă să tragă un pui de somn la amiază

Autor: Radu Racu 22.10.2010

Dacă mergi la un magazin IKEA din Beijing la amiază vei întâlni zeci de părinţi cu copii în braţe care caută pătuţuri potrivite. Nu ca să le cumpere ci pentru a-şi culca copii pentru amiază acolo. Sâmbătă după-amiază e cea mai proastă zi dacă vrei să-şi iei mobilă. Fiecare pat din magazinul de 43.000 de metri pătraţi este ocupat de oameni care trag un pui de somn sub aşternuturi.

Imaginea care poate irita orice proprietar de magazin european face parte din strategia celui mai mare retailer de mobilă din lume de a atrage clienţi în magazin, care mai devreme sau mai târziu vor începe şi să scoată bani din buzunar, scrie Bloomberg.

IKEA deţine cel mai mare magazin din Asia în China, şi intenţionează ca în următorii ani să-şi dubleze reţeaua de aici, în condiţiile în care prognozele arată o creştere de 17% a pieţei de mobilă în ţara cu cea mai mare creşetere economică din lume.

"Ideea este că dacă te-ai obişnuit să vii la IKEA să mănănci o chifteluţă, un hot dog, să mai tragi un pui de somn timp de câţiva ani, tot la IKEA te vei gândi când vrei să îţi cumperi o canapea", spune Ian Duffy, preşedintele diviziei din Asia a retailerului suedez. Politicile economice ale guvernului de la Beijing au scos din sărăcie circa 300 de milioane de chinezi în ultimele decenii, conform datelor Euromonitor. Printre alte segmente, piaţa de mobilă a cunoscut o dezvoltare rapidă, fiind estimată anul acesta la aproape 30 de miliarde de dolari.

IKEA deţine 8 magazine în China şi vrea să mai deschidă alte zece. Reţeaua retailerului suedez este formată din 300 de unităţi la nivel mondial, din care un magazin şi în Bucureşti.