Cine sunt managerii care au construit pentru Microsoft de la zero în România un business de peste 30 mil. € în 14 ani
Omul de care se leagă începutul afacerilor Microsoft pe piaţa locală este Silviu Hotăran, care a fost primul angajat al gigantului soft pe piaţa locală şi director general pentru mai mult de un deceniu.
Microsoft, cel mai mare producător de software din lume, a luat
decizia de a-şi deschide o subsidiară în România la şapte ani de
la căderea regimului Ceauşescu, în anul 1996. Gigantul soft avea
deja parteneri pe piaţa locală, dar hotărârea de a intra direct pe
o piaţă în care vânzările de calculatoare erau la început - iar o
mare parte a softurilor erau utilizate ilegal, inclusiv de către
stat, venea după ce Parlamentul adopta legea copyrightului. Era
primul pas necesar pentru ca gigantul software să-şi înceapă
eforturile de a cuceri o nouă piaţă.
Silviu Hotăran, un absolvent al Facultăţii de Automatică şi
Calculatoare al Politehnicii din Bucureşti, avea puţin peste 40 de
ani şi lucra pentru o companie de software relativ bine cunoscută
pe piaţa locală, Ciel. Anterior, fusese cercetător la Institutul
pentru Tehnică de Calcul, locul care a dat mai mulţi manageri
pentru industria locală de profil.
Un telefon de la un fost manager, care se afla atunci în München -
cartierul general al Microsoft pentru regiune, avea să-i schimbe
cariera. După câteva ezitări, Silviu Hotăran acceptă provocarea
de a susţine o serie "lungă" de interviuri pentru poziţia de CEO
al Microsoft în România. La jumătatea anului, el primea
confirmarea că a fost selectat pe funcţia de director general al
viitoarei subsidiare din România. Silviu Hotăran a fost primul
angajat al Microsoft pe piaţa locală şi cel care a şi recrutat
primii oameni din echipă (Magda Condruţ, Paul Micheş şi Ionuţ
Lopătan). Pe 4 decembrie 1996 lua fiinţă oficial subsidiara
locală a producătorului de soft.
În primii ani, în care mica echipă a Microsoft ocupa un spaţiu nu
foarte mare în unul dintre puţinele centre moderne de birouri din
Bucureşti (World Trade Center din Piaţa Presei Libere),
dezvoltarea businessului companiei a fost în bună parte realizată
în ritmul decis de echipa locală.
Businessul local al Microsoft a crescut atât pe fondul
contractelor cu statul - care a început să semneze contracte
pentru utilizarea legală a aplicaţiilor Microsoft, cât şi al
popularităţii în creştere a calculatoarelor şi internetului.
În anul 2000, la patru ani distanţă de la lansarea operaţiunilor
locale, Microsoft anunţa un business de 15 ori mai mare şi
ajunsese deja la 22 de angajaţi.
Creşterea venea după ce Microsoft lansase două produse cu succes
la public, suita de aplicaţii Microsoft Office 2000 şi Microsoft
Windows 2000. Doar suita de aplicaţii Office reprezenta jumătate
din businessul companiei.
După încă un an, la bilanţul a cinci ani de activitate, Silviu
Hotăran anunţa afaceri de 25 de ori mai mari decât în 1996.
Creşterea venea în mare parte după ce şi numărul de parteneri
explodase pe măsură ce românii începuseră să aibă venituri mai
mari şi să cumpere calculatoare. De la trei parteneri care
instalau soft Microsoft pe calculatoare asamblate local în
1996, în 2001 numărul depăşise 1.000. Numărul de angajaţi ajunsese
la 27.
Anul 2003 aduce o tranzacţie spectaculoasă, care pune România pe
harta mondială IT: gigantul american Microsoft anunţă achiziţia
unei tehnologii antivirus realizate de compania GeCad a omului de
afaceri Radu Georgescu.
În 2004, după opt ani de la acceptarea misiunii de a crea aproape
de la zero subsidiara locală a celui mai mare producător de soft
din lume, Silviu Hotăran pleca pe o poziţie de management la
nivel regional, locul său fiind luat de Ovidiu Artopolescu.
Pe durata mandatului lui Artopolescu gigantul soft american ia
decizia de a-şi deschide un centru de servicii în România, iar
fondatorul companiei, Bill Gates, vizitează România şi participă la
inaugurarea centrului şi la lansarea noului sistem de operare
Windows Vista.
Câteva luni mai târziu, în mai 2007, Silviu Hotăran revine la
conducerea filialei din România, iar Ovidiu Artopolescu prelua
funcţia de director de proiecte complexe pentru Europa Centrală şi
de Est.
După un alt an, Silviu Hotăran - omul de al cărui nume se leagă
intrarea Microsoft în România şi dezvoltarea businessului local
al companiei - anunţă că se retrage pentru a-şi întemeia un
business propriu, o companie de consultanţă în management. "De
mai mult timp spun că va veni momentul în care să fac ceva pentru
mine şi pentru familia mea, iar acest moment a sosit".
În septembrie 2008, compania anunţă numele noului director
general, Călin Tatomir. Când a preluat funcţia de CEO al Microsoft
el era deja unul dintre cei mai cunoscuţi manageri IT&C de pe
piaţă. Devenise cunoscut pe piaţă ca director de vânzări al
Compaq, poziţie din care adusese companiei contractul de 120 mil.
euro pentru informatizarea Casei de sănătate - cel mai mare acord
IT semnat de stat până atunci. Când HP a cumpărat Compaq în 2001
Tatomir a refuzat bonusurile de "sute de mii de dolari" pe care
le-ar fi primit dacă rămânea în noua companie pentru a-şi înfiinţa
propria firmă de consultanţă. După 7 ani, firma lui avea afaceri
de peste 1 mil. euro şi o marjă de profit net de aproape
10%.
Mandatul lui Tatomir a început exact în perioada în care economia
locală resimţea puternic efectele crizei financiare. La finele
lui 2008 apăruseră primele date privind problemele financiare
ale Ultra Pro Computers, la acea dată cel mai mare retailer
IT&C din România. În 2009, când vânzările de computere au
căzut la jumătate - lovind în plin şi afacerile Microsoft, Ultra
Pro închidea toate magazinele şi ieşea de pe piaţă. Nu doar
vânzările de calculatoare şi servere au lovit în afacerile
companiei: atât statul, cât şi cea mai mare parte a companiilor
private au îngheţat aproape complet investiţiile noi în IT, iar o
mare parte dintre cele aflate în derulare au fost amânate. În iunie
2009, Călin Tatomir făcea bilanţul: afacerile urmau să scadă cu
peste 10%. "2009 a fost cel mai greu an pentru Microsoft România:
pentru că a fost bugetat când nu se ştia nimic despre anul care
urma, iar după un prim trimestru fiscal de succes a urmat doar o
perioadă de scăderi. Acum este mult mai simplu pentru că putem face
un buget în limita a plus, minus 20%, nu unul cu o marjă de
plus/minus 80%. Am învăţat să ne dimensionăm mai bine."
La capătul a doi ani dificili, dar într-un moment în care se
întrevede din nou posibilitatea de creştere, Călin Tatomir anunţă
că se retrage, în mare parte la "presiunea familiei". "Este ceva
personal, care nu poate fi contestat. Din punctul meu de vedere
poate exista ceva şi mai important decât funcţia de CEO al
Microsoft România."
Sfârşitul mandatului lui Tatomir, perioadă în care compania a
crescut de la zero la peste 30 de milioane de euro pe an, marchează
şi finalul perioadei în care filiala locală a Microsoft este
condusă de români: din data de 20 octombrie noul CEO este Ronald
Binkofski, fostul director de marketing, business şi operaţiuni
al Microsoft Polonia.
Bill Gates la Bucureşti
Bill
Gates (centru jos) a fost o singură dată în România, în anul 2007,
când a participat la două evenimente importante pentru companie:
lansarea Windows Vista şi a Microsoft Office, precum şi inaugurarea
oficială a Centrului Global de Suport Tehnic din Bucureşti al
gigantului software. Pentru a marca evenimentul - vizita lui Gates
şi cele două lansări, Bucureştiul a fost împânzit cu steguleţe cu
logoul Windows Vista. În plus, în buna tradiţie locală, strada pe
care se afla centrul Microsoft - în spatele hotelului
Intercontinental şi la doi paşi de ambasada americană, fusese
asfaltată cu doar două zile înainte de vizită.
Miliardarul american a fost relaxat, zâmbitor şi natural în relaţia
cu oficialităţile şi jurnaliştii. În discursul susţinut la
Bucureşti, Gates a spus că speră ca introducerea internetului în
mai multe ţări să fie o bază pentru dezvoltarea sistemului
educaţional, România reprezentând un exemplu în acest sens.
"Internetul şi noile tehnologii îi permit României să participe la
industria globală IT mai mult decât te-ai aştepta de la o ţară atât
de mică", a adăugat el.