Maria Tudor, Zenith Media: Cred că se poate câştiga un client doar prin preţuri, dar nu se poate păstra cu atât
Cea mai mare agenţie de media (achiziţie de spaţiu publicitar - n.red.) de pe piaţa locală, Zenith Media şi-a orientat oferta către servicii non-media pentru a-şi susţine veniturile, într-o perioadă în care piaţa de advertising a înregistrat cele mai puternice scăderi din ultimii ani.
"N-am tăiat din costuri, ne-am asumat scăderea
profitabilităţii. Lucrăm îm schimb la partea de venituri
dezvoltând oferta agenţiei cu servicii colaterale, non-media.
Avem şi o divizie puternică de digital, vom lansa newcast -
brandul internaţional pentru gestionarea proiectelor
neconvenţionale", spune Maria Tudor, CEO al Zenith Media.
Agenţia a avut în 2009 afaceri de 174 milioane de lei (41 mil.
euro), în scădere cu 25% faţă de 2008, potrivit datelor de la
Ministerul Finanţelor.
"Suntem o agenţie orientată spre servicii, clientul e în centrul
activităţii noastre. Cred că se poate câştiga un client doar prin
preţuri, dar nu se poate păstra cu atât. Media e un produs complex,
cu atât de mult mai multe componente decât preţul, din păcate unii
clienţi descoperă acest adevăr doar după ce au ales."
Clienţi câştigaţi vs. pierduţi
În portofoliul agenţiei au intrat în ultimul an, în urma unor
pitch-uri locale sau la nivel internaţional, clienţi precum:
Vivartia (pitch regional), Tymbark-Maspex, Western Union, Tnuva,
A&D Pharma, Lactalis (pitch european).
La polul opus, la sfârşitul anului trecut agenţia a pierdut contul
Bricostore pe care îl gestiona de opt ani şi care a fost câştigat
în urma unui pitch de agenţia Mediaedge:cia România, parte a
grupului de comunicare WPP.
Zenith Media face parte alături de agenţiile Saatchi&Saatchi,
Saatchi&Saatchi X, Saatchi&Saatchi PR, Pantone Studios,
Cable Direct din grupul Centrade, fondat de Radu Florescu, unul
dintre numele de referinţă de pe piaţa de publicitate
locală.
Zenith Media a luat naştere la începutul anului 2000, sub
conducerea Mariei Tudor, şi a fost un promotor al industriei
comunicării de media.
Maria Tudor, cea care administrează bugetele celor mai mari
advertiseri din România, a urmat Liceul de Cinematografie din
Bucureşti şi ulterior Facultatea de Automatică şi Calculatoare
din Bucureşti şi cadrul Universităţii Politehnice.
Jobul pe care l-a avut după absolvirea facultăţii a fost, în mod
firesc, cel de softist. Primul job a fost la Institutul de
Proiectări şi Automatizări, după care a lucrat la o firmă americană
care făcea softuri pentru Statele Unite. Până să ajungă la
Saatchi a avut mai multe joburi part-time. În 1995 a fost aleasă
ca junior în departamentul de media al companiei aproape
inexistent la acea vreme. În prezent este omul din fruntea Zenith
Media, agenţie cu 45 de angajaţi care în ultimii patru ani a
condus topul agenţiilor de media de pe piaţa locală.
Pentru 2010, Maria Tudor spune că a reuşit menţinerea cifrei de
afaceri pentru că şi-a crescut baza de clienţi. "Avem în
portofoliu clienţi importanţi cu scăderi mai mari decât piaţa şi
a trebuit să găsim soluţii de compensare pentru a ne menţine
poziţia competitivă în piaţă."
Printre clienţii agenţiei se numără: BRD-GSG, L'Oréal, Nestlé,
Carrefour, ING Group, Reckitt Benckiser, Ficosota, Orkla Foods,
Vincon, Parmalat, Toyota.
Companiile trebuie să comunice pentru toate brandurile din
portofoliu pentru a menţine relaţia cu consumatorul, consideră
Maria Tudor, iar în condiţiile în care furnizorii de media au
devenit mai flexibili, este o perioadă bună pentru creştere şi
lansare de branduri noi.
Comunicarea la raft e esenţială
"La nivel de strategie de comunicare, unul dintre cuvintele-cheie
continuă să fie «focus». Focus pe brandurile-cheie sau care
livrează, focus pe numărul de mesaje către consumator, focus pe
media/TV, focus la raft. Brandul trebuie să comunice cu
consumatorul, relaţia cu acesta trebuie întreţinută. Comunicarea
la raft e esenţială, dar insuficientă. Ieşirea unui brand de pe
mass-media îi afectează performanţa, indicatorii de brand scad. Şi
se revine la comunicare."
În momentul în care vom ieşi din criză, companiile care îşi vor
permite să investească în această perioadă vor avea de câştigat,
mai spune şefa de la Zenith.
"Jucătorii locali îşi permit să fie mai flexibili decât
multinaţionalele în privinţa deciziilor de business. E o perioadă
foarte bună de lansare şi creştere de branduri. Costurile sunt
mici, furnizorii sunt flexibili la modalităţi creative de promovare
a unui brand. Cine îşi permite să investească va avea doar de
câştigat la ieşirea din criză."
O piaţă în scădere
Piaţa de media a fost anul trecut una dintre cele mai afectate de
recesiune, înregistrând o scădere de 40-50%, până la 340 de
milioane de euro, conform raportului "Media Fact Book", lansat în
fiecare an de agenţia de media Initiative.
"Criza a adus schimbări în consumul media. Consumul de TV
revine, crescând după ce până în 2008 înregistrase un trend
descrescător, firesc în condiţiile unei varietăţi crescute de
activităţi în petrecerea timpului liber. Nu e surprinzător că TV-ul
atrage peste 65% din investiţiile media", precizează Maria
Tudor.
Ea spune că în acest an piaţa media va închide cu o scădere cu
12-15% în lei.
Vede un an mai bun
"Ultimul trimestru este sub aşteptările de la început de an. Dar şi
pentru că în 2010 schimbările din mediul economic şi social (mai
ales cele de la jumătatea anului) nu aduc creşterea economică
prognozată iniţial. Probabil că deciziile din iunie au contribuit
la atingerea unui minim istoric al încrederii con-sumatorului şi
acesta se reflectă la nivel de decizii şi acţiuni acum în
toamnă."
În legătură cu estimările privind piaţa media anul viitor, Maria
Tudor consideră că piaţa se va menţine la nivelul acestui
an.
"Începutul de an va fi mai greu, însă sperăm să ne revenim şi per
total an să fie bine. Totul e posibil în condiţiile incertitudinii
economice, dar mie mi se pare că am cam atins limita de jos.
Suntem pe ultimul loc în Europa la investiţiile media pe cap de
locuitor (e adevărat că nici la produsul intern brut pe cap de
locuitor nu stăm prea bine), ne-am pierdut poziţia privilegiată pe
lista de priorităţi a diverselor companii internaţionale de care
ne-am bucurat şi noi, dar şi alte ţări din CEE. Sper că doar
temporar, căci potenţialul continuă să existe."
Zenith Media (Centrade) alături de agenţiile media Optimedia
(Publicis România) şi Starcom MediaVest (parte a Leo Burnett)
formează grupul Publicis Groupe Media (PGM), parte a grupului
internaţional de marketing şi comunicare Publicis.