Maria Tudor, Zenith Media: Cred că se poate câştiga un client doar prin preţuri, dar nu se poate păstra cu atât

Autor: Adriana Rosoga 24.10.2010

Cea mai mare agenţie de media (achiziţie de spaţiu publicitar - n.red.) de pe piaţa locală, Zenith Media şi-a orientat oferta către servicii non-media pentru a-şi susţine veniturile, într-o perioadă în care piaţa de advertising a înregistrat cele mai puternice scăderi din ultimii ani.



"N-am tăiat din cos­turi, ne-am asumat scă­derea profi­ta­bilităţii. Lucrăm îm schimb la par­tea de venituri dez­voltând oferta agenţiei cu ser­vicii colaterale, non-media. Avem şi o divizie pu­ter­nică de digital, vom lansa new­cast - bran­dul inter­na­ţio­nal pen­tru ges­tio­narea proiec­te­lor ne­con­ven­ţio­nale", spune Maria Tudor, CEO al Zenith Media.
Agenţia a avut în 2009 afaceri de 174 milioane de lei (41 mil. euro), în scădere cu 25% faţă de 2008, potrivit datelor de la Minis­terul Finanţelor.
"Suntem o agenţie orientată spre servicii, clientul e în centrul ac­tivităţii noastre. Cred că se poate câştiga un client doar prin preţuri, dar nu se poate păstra cu atât. Media e un produs complex, cu atât de mult mai multe componente decât preţul, din păcate unii clienţi des­coperă acest adevăr doar după ce au ales."

Clienţi câştigaţi vs. pierduţi
În portofoliul agenţiei au intrat în ultimul an, în urma unor pitch-uri locale sau la nivel internaţional, cli­enţi precum: Vivartia (pitch re­gio­nal), Tymbark-Maspex, Wes­tern Union, Tnuva, A&D Pharma, Lac­talis (pitch european).
La polul opus, la sfârşitul anului trecut agen­ţia a pierdut contul Bricostore pe ca­re îl gestiona de opt ani şi care a fost câştigat în urma unui pitch de agen­ţia Mediaedge:cia România, par­te a grupului de comunicare WPP.
Zenith Media face parte alături de agenţiile Saatchi&Saatchi, Saat­chi&Sa­at­chi X, Saatchi&Saatchi PR, Pantone Studios, Cable Direct din grupul Centrade, fondat de Radu Florescu, unul dintre numele de referinţă de pe piaţa de publi­citate locală.

Zenith Media a luat naştere la începutul anului 2000, sub con­ducerea Mariei Tudor, şi a fost un promotor al industriei comu­ni­cării de media.
Maria Tudor, cea care adminis­trea­ză bugetele celor mai mari advertiseri din România, a urmat Liceul de Cinematografie din Bu­cu­reşti şi ulterior Facultatea de Au­tomatică şi Calculatoare din Bu­cureşti şi cadrul Universităţii Politehnice.
Jobul pe care l-a avut după absolvirea fa­cul­tăţii a fost, în mod firesc, cel de softist. Primul job a fost la Institutul de Proiectări şi Automatizări, după care a lucrat la o firmă americană care făcea soft­uri pentru Statele Unite. Până să ajun­gă la Saatchi a avut mai multe joburi part-time. În 1995 a fost alea­să ca junior în de­parta­men­tul de media al com­paniei aproape inexis­tent la acea vreme. În prezent este omul din fruntea Zenith Me­dia, agen­ţie cu 45 de angajaţi ca­re în ul­ti­mii patru ani a condus to­pul agen­ţiilor de media de pe piaţa locală.
Pentru 2010, Maria Tudor spu­ne că a reuşit menţinerea cifrei de afa­ceri pentru că şi-a crescut baza de clienţi. "Avem în porto­foliu cli­enţi importanţi cu scăderi mai mari de­cât piaţa şi a trebuit să găsim so­lu­ţii de compensare pentru a ne menţine poziţia competitivă în piaţă."
Printre clienţii agenţiei se nu­mără: BRD-GSG, L'Oréal, Nestlé, Carrefour, ING Group, Reckitt Benckiser, Ficosota, Orkla Foods, Vincon, Parmalat, Toyota.
Companiile trebuie să comu­nice pentru toate brandurile din por­tofoliu pentru a menţine relaţia cu consumatorul, consideră Maria Tudor, iar în condiţiile în care fur­nizorii de media au devenit mai fle­xibili, este o perioadă bună pentru creştere şi lansare de branduri noi.

Comunicarea la raft e esenţială
"La nivel de strategie de comu­nicare, unul dintre cuvintele-cheie continuă să fie «focus». Focus pe brandurile-cheie sau care livrează, focus pe numărul de mesaje către consumator, focus pe media/TV, focus la raft. Brandul trebuie să comunice cu consumatorul, relaţia cu acesta trebuie întreţinută. Co­mu­nicarea la raft e esenţială, dar insuficientă. Ieşirea unui brand de pe mass-media îi afectează perfor­manţa, indicatorii de brand scad. Şi se revine la comunicare."
În momentul în care vom ieşi din criză, companiile care îşi vor permite să investească în această perioadă vor avea de câştigat, mai spune şefa de la Zenith.
"Jucătorii locali îşi permit să fie mai flexibili decât multinaţionalele în privinţa deciziilor de business. E o perioadă foarte bună de lansare şi creştere de branduri. Costurile sunt mici, furnizorii sunt flexibili la modalităţi creative de promovare a unui brand. Cine îşi permite să in­ves­tească va avea doar de câştigat la ieşirea din criză."

O piaţă în scădere
Piaţa de media a fost anul trecut una dintre cele mai afectate de recesiune, înregistrând o scădere de 40-50%, până la 340 de milioane de euro, conform raportului "Media Fact Book", lansat în fiecare an de agenţia de media Initiative.
"Criza a adus schimbări în con­su­mul media. Consumul de TV re­vine, crescând după ce până în 2008 în­registrase un trend descrescător, firesc în condiţiile unei varietăţi cres­cute de activităţi în petrecerea timpului liber. Nu e surprinzător că TV-ul atrage peste 65% din in­ves­tiţiile media", precizează Maria Tu­dor.
Ea spune că în acest an piaţa me­dia va închide cu o scădere cu 12-15% în lei.
Vede un an mai bun
"Ultimul trimestru este sub aşteptările de la început de an. Dar şi pentru că în 2010 schimbările din mediul economic şi social (mai ales cele de la jumătatea anului) nu aduc creşterea economică progno­zată iniţial. Probabil că deciziile din iunie au contribuit la atingerea unui minim istoric al încrederii con-sumatorului şi acesta se reflectă la nivel de decizii şi acţiuni acum în toamnă."
În legătură cu estimările pri­vind piaţa media anul viitor, Maria Tudor consideră că piaţa se va men­ţine la nivelul acestui an.
"Începutul de an va fi mai greu, însă sperăm să ne revenim şi per total an să fie bine. Totul e posibil în condiţiile incertitudinii econo­mice, dar mie mi se pare că am cam atins limita de jos. Suntem pe ultimul loc în Europa la investiţiile media pe cap de locuitor (e adevărat că nici la produsul intern brut pe cap de locuitor nu stăm prea bine), ne-am pierdut poziţia privilegiată pe lista de priorităţi a diverselor companii internaţionale de care ne-am bucurat şi noi, dar şi alte ţări din CEE. Sper că doar temporar, căci potenţialul continuă să existe."
Zenith Media (Centrade) alături de agenţiile media Optimedia (Publicis România) şi Starcom MediaVest (parte a Leo Burnett) formează grupul Publicis Groupe Media (PGM), parte a grupului internaţional de marke­ting şi comunicare Publicis.