Oraşele chineze construite peste noapte au multe clădiri, dar puţini oameni
Din multe puncte de vedere, oraşul Ordos din nordul Chinei,
bogat în resurse naturale, este un adevărat succes, scrie New York
Times.
Are rezerve imense de cărbuni şi gaze naturale, o economie aflată
în creştere rapidă şi o piaţă imobiliară atât de fierbinte încât
fiecare casă scoasă la vânzare este vândută imediat. Doar un singur
lucru mai lipseşte într-un oraş extravagant ca acesta:
oamenii.
Oraşul Ordos are 1,5 milioane de locuitori. Dar noul cartier
Kangbashi, construit de la zero pe un teren imens aflat la 20 km de
vechiul oraş Ordos, este aproape pustiu.
La semafoarele de pe marile bulevarde din Kangbashi nu aşteaptă
nicio maşină. Clădirile de birouri sunt pustii. Pietonii sunt
insesizabili, iar vegetaţia a început să crească în vilele noi
lipsite de rezidenţi.
"Te simţi destul de singur aici", spune Li Li, director de
marketing al unui elegant restaurant din Kangbashi. "Majoritatea
oamenilor care vin la restaurantul nostru sunt oficiali
guvernamentali şi oaspeţii lor. Nu există rezidenţi care să mănânce
aici", spuse Li Li.
Liderii locali, împinşi de la spate de către dezvoltatorii
agresivi, au sperat să facă din oraşul Ordos versiunea chineză a
Dubaiului, transformând terenuri imense de stepă aridă într-o
metropolă înfloritoare. Pentru a-şi îndeplini visul au investit
peste un miliard de dolari.
Dar la patru ani de când autorităţile locale şi-au mutat sediul în
cartierul Kangbashi, cu zeci de mii de case şi zeci de clădiri de
birouri finalizate până în prezent, oraşul de 15 km pătraţi a fost
ridiculizat de ziarul China Daily ca fiind un oraş fantomă având la
bază un optimism deplasat al autorităţilor.
Datorită situaţiei economice foarte bune a Chinei are loc un boom
al construcţiilor în toată ţara, iar criticii, arătând cu degetul
spre oraşe precum Ordos, atrag atenţia cu privire la bula
speculativă ce se dezvoltă în sectorul imobiliar şi a cărei
spargere ar trimite şocuri în economia care în ultimii doi ani a
fost motorul creşterii mondiale.
Cartierul Kungbashi a fost proiectat să aibă 300.000 de locuitori
până acum. Guvernul susţine că deja 28.000 de oameni locuiesc în
zonele nou construite. Dar recent, un reporter, vizitând zona timp
de câteva ore împreună cu doi brokeri imobiliari, a declarat că a
văzut doar o mână de oameni care locuiesc efectiv acolo.
Edilii oraşului sunt însă optimişti în ceea ce priveşte creşterea
financiară a oraşului, deoarece Ordosul se află deasupra uneia
dintre cele mai mari bazine de carbuni din lume, materie primă al
cărei preţ a crescut odată cu consumul ameţitor de energie al
Chinei. Acum câţiva ani această zonă era literalmente săracă, dar
acum cu un număr tot mai mare de milionari proveniţi din extragerea
şi prelucrarea cărbunelui, în Ordos s-a înregistrat cel mai mare
Produs Intern Brut pe cap de locuitor, de 19.679 de dolari, iar
Land Rover-ele au devenit un simbol comun al înavuţirii.
Cei mai mulţi cumpărători au procedat ca Zhang Ting, un antreprenor
în vârstă de 26 de ani, care este unul dintre puţinii rezidenţi ai
Kangbashului mutându-se aici dintr-un impuls economic. "Am cumpărat
două case în Kangbashi, una pentru mine şi cealaltă ca investiţie",
a declarat Zhang, care a plătit aproximativ 125.000 de dolari
pentru proprietatea sa de 180 de metri pătraţi pe care o priveşte
ca investiţie.
"Am cumpărat-o pentru că preţurile locuinţelor vor creşte cu
siguranţă, nu există niciun motiv de indoială. Administraţia locală
s-a mutat deja aici", a spus Zhang. "Eu ştiu că oamenii spun că
este un oraş gol, dar eu personal nu găsesc niciun incovenient în a
trăi singur", a declarat Zhang, care a apelat la serviciile bancare
pentru a-şi finanţa investiţia. "Este un oraş nou, haideţi să-i dăm
ceva timp."