Săptămâna şi moţiunea de cenzură. Acum, legea educaţiei
Conducerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor ar urma să decidă
astăzi sau mâine data la care va fi citită şi apoi votată moţiunea
ce cenzură depusă, la finele săptămânii, de PNL şi PSD, ca urmare a
angajării răspunderii Guvernului pe noua lege a educaţiei (care
aduce modificări majore în structura învăţământului).
Aceasta este ce-a de-a doua moţiune depusă de opoziţie împotriva
Guvernului, în decurs de două săptămâni, în condiţiile în care
moţiunea de săptămâna trecută a fost respinsă cu 119 voturi
"pentru", faţă de 236, câte erau necesare pentru adoptarea ei,
adoptare care ar fi condus la căderea Guvernului. Opoziţia nu crede
nici acum că demersul său va fi, automat, încununat de succes, dar
mizează, de această dată, pe sprijinul parlamentarilor puterii, mai
ales a celor din Ardeal, întrucât noua lege acordă o serie de
libertăţi minorităţilor (deci şi maghiarilor) între care acelea de
a studia istoria şi geografia României în limba maternă.
Angajarea răspunderii pe legea educaţiei este cu atât mai
controversată cu cât ea a fost retrasă din dezbaterea Senatului şi
promovată prin angajarea răspunderii, lucru care ar fi
neconstituţional - o lege odată intrată în circuitul legislativ
neputând fi retrasă. Curtea Constituţională, sesizată de
preşedintele Senatului, Mircea Geoană, nu s-a pronunţat.
Opoziţia mai acuză politizarea la vârf a universităţilor şi
dispariţia autonomiei universitare, în condiţiile în care noul act
normativ oferă posibilitatea ministrului educaţiei să-i demită pe
rectori.
Pentru adoptarea unei moţiuni de cenzură sunt necesare 236 de
voturi, dar opoziţia nu le are. PNL şi PSD au împreună 114 voturi,
iar săptămâna trecută au mai obţinut cinci din partea unor
independenţi, insuficiente pentru trecerea moţiunii. Anticipând
eşecul, cursul şi bursa au rămas stabile. Analiştii cred însă că o
cădere a Guvernului va conduce la deprecierea monedei naţionale, pe
fondul instabilităţii politice.
În joc intră şi bugetul
Parlamentarii puterii nu se tem de moţiune, însă atrag atenţia
asupra bugetului pentru 2011 pe care ameninţă că nu-l votează.
Vicepreşedintele PDL, Cezar Preda, care, în ultima vreme, s-a
remarcat prin critici la adresa premierului, a afirmat că
parlamentarii democrat-liberali nu vor mai vota bugetul pe anul
viitor în situaţia în care banii nu vor fi împărţiţi în mod
echitabil către toate judeţele ţării, potrivit Mediafax.
Cezar Preda a susţinut că vorbeşte în numele a peste 50 de
parlamentari PDL: "Parlamentarii PDL nu vor vota bugetul dacă
resursele ţării, şi aşa puţine, nu vor fi împărţite corect. Aceasta
este problema principală a Guvernului şi nu moţiunile de cenzură".
Vicepreşedintele PDL a adăugat că Guvernul Boc trebuie să-şi
schimbe atitudinea faţă de judeţele din Oltenia, Muntenia şi sudul
Moldovei, zone unde nu sunt alocate fonduri. Preda a acuzat că Emil
Boc îndreaptă banii spre judeţele unde are interese, precum Clujul
de unde provine, Aradul, Dâmboviţa sau Suceava.
Modificări majore ale structurii
învăţământului
n Învăţământul obligatoriu este de 10 ani - începe cu clasa
pregătitoare (acum la grădiniţă) şi sfârşeşte cu clasa a
IX-a.
n Învăţământul obligatoriu cuprinde învăţământul primar şi pe cel
gimnazial. Clasa pregătitoare intră la învăţământul primar, iar
clasa a noua (prima de liceu acum) la învăţământul gimnazial.
n Clasa pregătitoare trece la învăţământul gimnazial începând cu
anul şcolar 2012-2013.
n Clasa a noua trece la gimnaziu începând cu generaţia care începe
clasa a V-a în anul şcolar 2011-2012.
n Liceul va avea doar trei ani şi va deveni obligatoriu până în
anul 2020.
n În cadrul învăţământului preuniversitar cu predare în limbile
minorităţilor, toate disciplinele se studiază în limba maternă, cu
excepţia disciplinei Limba şi literatura română.
n La finalul clasei pregătitoare, şcoala întocmeşte un raport de
evaluare a elevului.
n La finalul clasei a II-a, fiecare şcoală organizează şi
realizează evaluarea competenţelor fundamentale: scris-citit şi
matematică.
n La finalul clasei a VI-a, toate şcolile organizează şi realizează
evaluarea elevilor prin două probe transdisciplinare: limbă şi
comunicare, matematică şi ştiinţe.
n La finalul clasei a IX-a, şcolile realizează o evaluare naţională
obligatorie a tuturor elevilor.
n La finalul clasei a XII-a/a XIII-a (în cazul şcolilor
vocaţionale) se va susţine examenul naţional de bacalaureat.
n Unităţile de învăţământ sunt conduse de consiliile de
administraţie şi de directori.
n Rectorii universităţilor pot fi demişi de ministrul de resort.