Băsescu aruncă o umbră peste declaraţiile optimiste ale Guvernului despre creşterea PIB
Preşedintele României Traian Băsescu a anunţat la sfârşitul
săptămânii trecute că "povestea" care apare în ziare şi la
televiziune despre revenirea economiei încă nu este
realitate, Europa fiind încă în criză.
În condiţiile în care vor încetini exporturile şi în absenţa
unor măsuri care să antreneze o revenire a consumului, şansele
redresării economiei în 2011 se diminuează.
"Tocmai am încheiat întâlnirea cu şefii de stat şi de guvern din UE
(vineri, la Bruxelles, la lucrările Consiliului European - n.
red.). Ei probabil ştiu mai bine decât alţii că Europa este încă în
criză. Povestea care apare în ziare şi la televiziune despre
revenirea economiei încă nu este realitate", a spus Băsescu la
începutul unei întâlnirii cu FMI, menţionând că riscul ca
economiile să reintre în criză este încă "aproape de noi toţi",
potrivit Mediafax.
Majoritatea economiilor europene, principalii parteneri
comerciali ai României, au ieşit din recesiune. Însă
perspectivele nu sunt foarte optimiste având în vedere
presiunea ajustării cheltuielilor publice pentru reducerea
deficitelor bugetare. Stimulate de cererea externă,
exporturile au crescut, fără a antrena revenirea economiei,
care continuă să se zbată în recesiune.
Iar potenţialul exporturilor de a ajuta economia este limitat,
având în vedere perspectiva încetinirii relansării principaliilor
parteneri comerciali ai României, precum şi ponderea redusă a
exporturilor în PIB, de circa 30%.
Industria, exporturile nu au suficientă forţă pentru a trage
economia din recesiune, în timp ce consumul intern rămâne foarte
slab.
În 2009, în timp ce criza răvăşea mediul de afaceri cu mii de
insolvenţe şi zeci de mii de angajaţi concediaţi, toţi oamenii de
afaceri îşi puneau speranţele în 2010, aşteptându-se la un an mai
bun. Acum speranţele s-au mutat spre 2011.
Dar în 2011 ar urma să continue procesul de consolidare fiscală,
Guvernul trebuind să reducă deficitului bugetar de la 6,8% din PIB
în acest an la 4,4% din PIB%. Şi se aşteaptă să continue şi
concedierile în sectorul public.
În ceea ce priveşte salariile bugetarilor persistă îngrijorarea că
Guvernul ar putea să fie nevoit de la 1 ianuarie să le readucă la
nivelul anterior diminuării cu 25%. Reducerea salariilor
bugetarilor cu 25% este o măsură temporară, valabilă până la
sfârşitul acestui an, astfel că Guvernul trebuie să găsească
soluţiile juridice pentru a nu fi obligat de Curtea Constituţională
să readucă de la 1 ianuarie toate veniturile la nivelul anterior
scăderii.
Relansarea economică rămâne fragilă din cauza diminuării fluxurilor
de capital, a ajustărilor fiscale şi a creşterii şomajului.
Previziunile unor analişti pentru anul viitor au devenit pesimiste,
ei anticipând o posibilă revenire pe creştere economică de-abia în
2012. Totuşi, FMI şi guvernul sunt încrezători şi estimează
revenirea economiei pe creştere în 2011, prognozând un avans al PIB
de 1,5%. Întrebat dacă România va avea creştere economică anul
viitor, şeful misiunii FMI în România, Jeffrey Franks, a replicat:
"Credem că da, creşterea va fi pozitivă anul viitor".
Şi BERD, cel mai mare investitor instituţional din România, şi-a
îmbunătăţit estimările privind evoluţia PIB anul viitor, de la o
creştere zero prognozată în iulie la 0,9%. Chiar şi aşa, prognoza
este de departe cea mai pesimistă dintre toate ţările din
regiune.
Şeful statului şi membrii delegaţiei FMI, CE şi BM au mai discutat
sâmbătă, la Cotroceni, şi despre perspectivele unei eventuale noi
colaborări astfel încât, prin accentul pus pe privatizare şi
reforme, să se atingă obiectivul unei creşteri economice
sustenabile
A şasea derogare pentru arierate?
Acumularea de arierate este unul dintre factorii care împiedică
revenirea economiei pentru că afectează fluxurile de lichidităţi
ale firmelor.
Reducerea arieratelor până la eliminare a fost principala
solicitare a FMI astfel încât statul să nu mai acţioneze ca un
factor de blocaj financiar în economie. Deşi Guvernul s-a angajat
în faţa Fondului să reducă arieratele către sectorul privat, la
fiecare evaluare a acordului a cerut o nouă derogare, nereuşind să
se încadreze în valorile trimestriale asumate. Iar FMI a fost
îngăduitor, acordând de fiecare dată derogările solicitate.
Din 2011, Executivul vrea să oblige autorităţile locale să includă
plăţile de arierate în execuţia bugetară proprie şi să nu mai
angajeze noi cheltuieli sau împrumuturi înainte de a rambursa
vechile datorii, după ce FMI a sesizat noi acumulări de
arierate.
"Cuiul" arieratelor
n Ţintele trimestriale privind arieratele, criterii cantitative de performanţă în acordul cu FMI, nu au fost respectate niciodată. Deşi Guvernul s-a angajat în faţa Fondului să reducă arieratele către sectorul privat, la fiecare evaluare a acordului a cerut o nouă derogare, nereuşind să se încadreze în valorile trimestriale asumate. Iar FMI a fost îngăduitor, acordând derogările solicitate.
n Legislaţia privind salarizarea unitară, unul dintre criteriile structurale de referinţă în cadrul acordului cu FMI, a beneficiat de clemenţă din partea Fondului. După o serie de amânări, la începutul acestui an a intrat în vigoare legea salarizării. Însă aplicarea a fost un eşec, accentuat şi de discrepanţele salariale create de acordarea stimulentelor. La sfârşitul lunii octombrie a expirat noul termen, prelungit cu o lună, pentru finalizarea legislaţiei de aplicare. În 2011, se va aplica o altă lege a salarizării, complet diferită de cea existentă.
n Legea pensiilor, un alt criteriu structural, a fost de asemenea întârziată. Ultimul termen pentru aprobarea legii pensiilor a fost 30 septembrie. La începutul lunii octombrie legea sistemului unitar de pensii publice a fost declarată constituţională. Partea din reforma pensiilor referitoare la reducerea pensiilor speciale a fost deja implementată. Noile prevederi privind indexarea pensiilor vor intra în vigoare în 2012, după ce încetează îngheţarea pensiilor din 2011.