FT: Renault riscă să transforme Dacia într-un rival al său

Autor: Bogdan Alecu 01.11.2010

Constructorul francez Renault riscă să transforme marca Dacia într-o "nouă Skoda", scrie cunoscutul cotidian economic Financial Times, în condiţiile în care brandul autohton lansează noi modele care ar putea concura chiar cu cele ale brandului francez. Noile modele Dacia ar putea transforma brandul românesc într-un competitor pentru Renault pe anumite segmente, cele două mărci riscând să se "canibalizeze" pe anumite segmente, potrivit unui articol publicat de Financial Times în ediţia de weekend.

Englezii dau ca exemplu Volkswagen, care a achiziţionat la începutul anilor 90 marca Skoda, care pe anumite segmente concurează "de la egal la egal" cu marca germană, cu toate că planul este ca brandul ceh să fie amplasat cel puţin teoretic sub VW.

Riscul de canibalizare dintre Dacia şi Renault vine în contextul în care gama Logan continuă să se extindă în fiecare an, modelele devenind tot mai bine echipate.
Cel de-al doilea risc cu care se con­fruntă cei de la Renault în ceea ce priveşte Dacia este "ieftinirea" brandului, potrivit lui Engelbert Wimmer de la PA Consul­ting, citat de Financial Times. Acest feno­men poate avea loc pe pieţele unde mode­lele din gama Logan sunt comer­ciali­zate sub brandul Renault, cum este cazul Ru­siei. Pe de altă parte, oficialii Renault susţin că "Dacia va rămâne în continuare low-cost şi foarte competitivă în ceea ce priveşte preţul modelelor din gamă", potrivit lui Gerard Detourbet, directorul programului "entry level" din cadrul Renault, care include modelele din gama Logan, în cadrul unui interviu acordat Financial Times. Declaraţia vine în contextul în care cu fiecare model nou lansat Dacia s-a îndepărtat tot mai mult de conceptul maşinii "de 5.000 de euro", Duster, primul SUV din gama Dacia având un preţ de peste 18.000 de euro în versiunea de top, dar cu cel puţin 3.000 de euro mai mic decât concurenţii di­recţi.

Cu ce mai vine brandul românesc
Planurile de expansiune ale mărcii includ lansarea unui nou vehicul comercial, mai mare decât actualul Logan Van, care, cel mai probabil, va utiliza platforma viitorului mono­volum al Dacia. În ceea ce priveşte SUV-ul Duster, Dacia pregăteşte deja două noi versiuni ale acestuia, dar şi un facelift major înainte de a fi lansat oficial în Marea Britanie, în 2012.
Prin această strategie Duster ar fi modelul Dacia cu cel mai rapid facelift, la doi ani de la prezentarea oficială, faţă de patru-cinci ani în cazul altor modele. Una dintre cele două viitoare versiuni ale Duster cel mai probabil reprezintă modelul destinat pieţei din Rusia, care va dispune de un motor pe benzină de 2,0 litri şi transmisie automată.
În luna octombrie, pentru a reduce timpul de aşteptare, cadenţa de producţie a lui Duster a urcat la 540 de maşini pe zi, adică aproape de nivelul de 13.000 de maşini pe lună, în timp ce producţia lui Sandero a scăzut, potrivit datelor furnizate ZF de Automobile Dacia. Modelul de clasă mică al constructorului autohton a înregistrat o reducere a producţiei, la 320 de maşini pe zi, adică aproape jumătate din cea a lui Duster, echivalentul a 7.600 de unităţi pe lună.
"Planurile Dacia nu s-au modificat. În prezent cadenţa de producţie a lui Duster a urcat al 25 de unităţi pe oră, urmând ca până în ianuarie să ajungă la 35 de unităţi pe oră", au subliniat reprezentanţii companiei pentru ZF. Astfel, din ianuarie Dacia va produce lunar peste 18.000 de modele Duster. În condiţiile în care capacitatea lunară a uzinei este de 30-35.000 de maşini pe lună, în ianuarie unul din două modele Dacia va fi un SUV. Acestea vor fi exportate în principal către pieţe precum Franţa sau Germania, România fiind pe locul trei în topul vânzărilor Duster.
"Uzina de la Mioveni va produce în continuare mai multe modele Duster decât Sandero, având în vedere cererea extrem de ridicată pentru Duster şi faptul că uzina din România este singura care produce acest model", au spus oficialii Dacia.

Peste 550.000 de Dacii anual după 2015


Renault vrea să vândă peste 550.000 de automobile marca Dacia după 2015, în creştere cu peste 50% faţă de nivelul de 350.000 de unităţi care va fi atins în acest an, potrivit declaraţiilor lui Gerard Detourbet pentru FT.
Creşterea accelerată va veni pe fondul intrării în funcţiune după 2012 a celei de-a treia uzine Dacia din Tanger, Maroc, care va avea o capacitate maximă de 400.000 de unităţi.