FT: Renault riscă să transforme Dacia într-un rival al său
Constructorul francez Renault riscă să transforme marca Dacia
într-o "nouă Skoda", scrie cunoscutul cotidian economic Financial
Times, în condiţiile în care brandul autohton lansează noi modele
care ar putea concura chiar cu cele ale brandului francez. Noile
modele Dacia ar putea transforma brandul românesc într-un
competitor pentru Renault pe anumite segmente, cele două mărci
riscând să se "canibalizeze" pe anumite segmente, potrivit unui
articol publicat de Financial Times în ediţia de weekend.
Englezii dau ca exemplu Volkswagen, care a achiziţionat la
începutul anilor 90 marca Skoda, care pe anumite segmente
concurează "de la egal la egal" cu marca germană, cu toate că
planul este ca brandul ceh să fie amplasat cel puţin teoretic sub
VW.
Riscul de canibalizare dintre Dacia şi Renault vine în contextul în
care gama Logan continuă să se extindă în fiecare an, modelele
devenind tot mai bine echipate.
Cel de-al doilea risc cu care se confruntă cei de la Renault în
ceea ce priveşte Dacia este "ieftinirea" brandului, potrivit lui
Engelbert Wimmer de la PA Consulting, citat de Financial Times.
Acest fenomen poate avea loc pe pieţele unde modelele din gama
Logan sunt comercializate sub brandul Renault, cum este cazul
Rusiei. Pe de altă parte, oficialii Renault susţin că "Dacia va
rămâne în continuare low-cost şi foarte competitivă în ceea ce
priveşte preţul modelelor din gamă", potrivit lui Gerard Detourbet,
directorul programului "entry level" din cadrul Renault, care
include modelele din gama Logan, în cadrul unui interviu acordat
Financial Times. Declaraţia vine în contextul în care cu fiecare
model nou lansat Dacia s-a îndepărtat tot mai mult de conceptul
maşinii "de 5.000 de euro", Duster, primul SUV din gama Dacia având
un preţ de peste 18.000 de euro în versiunea de top, dar cu cel
puţin 3.000 de euro mai mic decât concurenţii direcţi.
Cu ce mai vine brandul românesc
Planurile de
expansiune ale mărcii includ lansarea unui nou vehicul comercial,
mai mare decât actualul Logan Van, care, cel mai probabil, va
utiliza platforma viitorului monovolum al Dacia. În ceea ce
priveşte SUV-ul Duster, Dacia pregăteşte deja două noi versiuni ale
acestuia, dar şi un facelift major înainte de a fi lansat oficial
în Marea Britanie, în 2012.
Prin această strategie Duster ar fi modelul Dacia cu cel mai rapid
facelift, la doi ani de la prezentarea oficială, faţă de
patru-cinci ani în cazul altor modele. Una dintre cele două
viitoare versiuni ale Duster cel mai probabil reprezintă modelul
destinat pieţei din Rusia, care va dispune de un motor pe benzină
de 2,0 litri şi transmisie automată.
În luna octombrie, pentru a reduce timpul de aşteptare, cadenţa de
producţie a lui Duster a urcat la 540 de maşini pe zi, adică
aproape de nivelul de 13.000 de maşini pe lună, în timp ce
producţia lui Sandero a scăzut, potrivit datelor furnizate ZF de
Automobile Dacia. Modelul de clasă mică al constructorului autohton
a înregistrat o reducere a producţiei, la 320 de maşini pe zi,
adică aproape jumătate din cea a lui Duster, echivalentul a 7.600
de unităţi pe lună.
"Planurile Dacia nu s-au modificat. În prezent cadenţa de producţie
a lui Duster a urcat al 25 de unităţi pe oră, urmând ca până în
ianuarie să ajungă la 35 de unităţi pe oră", au subliniat
reprezentanţii companiei pentru ZF. Astfel, din ianuarie Dacia va
produce lunar peste 18.000 de modele Duster. În condiţiile în care
capacitatea lunară a uzinei este de 30-35.000 de maşini pe lună, în
ianuarie unul din două modele Dacia va fi un SUV. Acestea vor fi
exportate în principal către pieţe precum Franţa sau Germania,
România fiind pe locul trei în topul vânzărilor Duster.
"Uzina de la Mioveni va produce în continuare mai multe modele
Duster decât Sandero, având în vedere cererea extrem de ridicată
pentru Duster şi faptul că uzina din România este singura care
produce acest model", au spus oficialii Dacia.
Peste 550.000 de Dacii anual după 2015
Renault vrea să vândă peste 550.000 de automobile marca Dacia după
2015, în creştere cu peste 50% faţă de nivelul de 350.000 de
unităţi care va fi atins în acest an, potrivit declaraţiilor lui
Gerard Detourbet pentru FT.
Creşterea accelerată va veni pe fondul intrării în funcţiune după
2012 a celei de-a treia uzine Dacia din Tanger, Maroc, care va avea
o capacitate maximă de 400.000 de unităţi.