Primăria din Arefu, singura care "s-a prins" că România trebuie să găzduiască Dracula Fest
În loc să insiste pe acest brand deja asimilat la nivel
internaţional, oficialii Ministerului Turismului şi Dezvoltării
Regionale susţin că promovarea în străinătate a României nu implică
"exploatarea legendei lui Dracula", pentru că cercetarea de brand
realizată a reliefat că cele mai "competitive produse turistice"
sunt circuitele culturale, turismul rural, cel activ, turismul
balnear şi cel de tip city-break.
Ignorarea brandului Dracula vine însă în contextul în care turiştii
străini identifică România cu acest brand şi, mai mult decât atât,
alte ţări au ales să împrumute brandul românesc pentru a câştiga
milioane de euro.
În noianul de informaţii despre diverse destinaţii turistice
internaţionale, puţine ţări se pot diferenţia prin locuri sau
momente din an unice, legate de preocupările locuitorilor din
ţările dezvoltate. Astfel, în Spania în timpul verii atracţiile
sunt cursa de tauri de la Pamplona sau bătaia cu roşii, Octoberfest
din Germania, Carnavalul de la Veneţia sau lansarea Beaujoleais
Nouveau (un vin) în fiecare toamnă în Franţa.
Dacă România se promovează cu "Explore the Carpathian garden",
egiptenii cheamă turişii la Cairo într-un parc de distracţii în
care se găseşte castelul lui Dracula.
Şi alte capitale folosesc mitul lui Dracula, mai ales cu ocazia
sărbătorii de Halloween. Publicaţii internaţionale precum The
Guardian au atras atenţia asupra faptului că România nu ştie să
vândă brandul Dracula, mai ales într-o perioadă în care tot
Occidentul a fost cuprins de febra Halloweenului, ce pune accent pe
miturile cu vampiri şi implicit pe cel al lui Dracula.
Cu toate acestea, chiar şi fără promovare în străinătate,
folosirea brandului Dracula de Halloween s-a văzut în businessurile
operatorilor privaţi români din turism, care au sărbătorit
evenimentul.
"Încasările pub-ului au crescut cu 20% în ziua de Halloween faţă de
o zi normală. Evenimentul acesta a luat o amploare mai mare decât
mă aşteptam, nu am avut suficiente locuri la câte solicitări am
primit", a declarat Remus Nica, proprietarul The Vintage Pub, cu o
capacitate de 160 de locuri şi care este amplasat în centrul vechi
al Bucureştiului.
Şi unele companii aeriene s-au folosit de ziua de Halloween şi de
mitul lui Dracula pentru a atrage mai mulţi clienţi. Spre exemplu,
compania aeriană Carpatair a derulat în perioada 12 octombrie- 2
noiembrie o campanie numită Weekend de Halloween în Transilvania,
prin care a adus în ţară peste 200 de turişti străini din Italia şi
Germania.
Majoritatea turiştilor au ales să stea trei zile în România,
principalele destinaţii vizitate fiind Castelul Bran şi oraşul
medieval Sighişoara. "Destinaţiile promovate şi preţurile atractive
au fost suficient de puternice pentru a-i aduce pe turiştii străini
în zona Sighişoarei şi a Branului", a declarat Paula Ardelean,
vicepreşedintele companiei aeriene.
Turiştii străini au venit în România deşi nu s-a organizat niciun
festival special dedicat lui Dracula. Totuşi, un astfel de
festival, numit Dracula Fest, se organizează în august în comuna
Arefu din judeţul Argeş - în care se află cetatea Poienari,
reşedinţa secundară a lui Vlad Ţepeş (cunoscut de străini ca
Dracula) - de către Primăria Arefu, dar care nu are niciun sprijin
de la Ministerul Turismului.
"Festivalul atrage un număr nesemnificativ de turişti pentru că nu
este promovat în afara comunei. A trebuit să cerşim bani de la
diferite companii private pentru a organiza festivalul lui Dracula,
aflat la cea de-a doua ediţie, pentru că nu avem niciun sprijin din
partea Ministerului Turismului", a spus Pavel Bârlă, viceprimarul
comunei Arefu din judeţul Argeş.
El a mai precizat că primăria a alocat din bugetul propriu în jur
de 2.300 de euro şi că nu ar fi putut să organizeze un festival de
o amploare mai mare şi mai comercial cu aceşti bani.
"Nu ne ajută nimeni cu nimic. Nu ştiu ce promovează Ministerul
Turismului, dar pe Dracula nu îl promovează deloc", a spus el,
adăugând că festivalul se face în august pentru că a ţinut cont că
în această perioadă din an a venit pentru a doua oară la domnie
Vlad Ţepeş.
Cetatea Poienari (sau a lui Vlad Ţepeş) trebuie restaurată, având
în vedere că "scările stau aproape să cadă", după cum spune
viceprimarul. "Anul acesta cetatea va intra într-un program de
renovare cu fonduri europene", a spus el. Astfel că cetatea
Poienari nu atrage nici pe departe la fel de mulţi turişti precum
Castelul Bran, cunoscut de străini ca fiind al lui Dracula (din
romanul lui Bram Stoker). Şi reprezentanţii primăriei Bran susţin
că nu se organizează niciun festival Dracula pentru că nu există
susţinere din partea nimănui.
Dar MDRT susţine însă că nu a primit nicio cerere din partea
acestor comune.
"MDRT nu promovează pe plan internaţional manifestări cu caracter
local precum Dracula Fest de la cetatea Poienari sau Nopţile lui
Dracula de la castelul Corvinilor, însă poate sprijini, la cererea
responsabililor locali, organizarea unor astfel de evenimente", au
transmis oficialii MDRT.
Mai mult, ei au precizat că pentru a "vinde" un astfel de produs
turistic, care să implice un festival, acesta trebuie creat, testat
şi manageriat într-un efort care implică autorităţi publice locale,
hotelieri şi tour-operatori.
"În lipsa unei manifestări coerente şi de amploare, MDRT nu poate
angaja fonduri pentru promovare internaţională pentru festivaluri
al căror impact este minim din cauza resurselor financiare şi
logistice limitate pe care responsabilii şi beneficiarii locali le
antrenează pentru un astfel de demers", potrivit MDRT.