Cine şi cum să controleze miliardele de la Bruxelles sau miliardele statului date pe achiziţii
O piaţă de 13 miliarde (peste 9% din PIB) reprezentând
achiziţiile publice propriu-zise la care se adaugă alte aproximativ
10 miliarde de euro, reprezentând investiţiile făcute de companiile
aflate în subordinea statului - iată oferta cu adevărat generoasă,
drept urmare de luat în seamă, pe care statul o face, an de an,
companiilor.
Situaţiei de mai sus i se va adăuga şi o ipotetică grăbire a
absorbţiei miliardelor de euro, bani nerambursabili de la Uniunea
Europeană, care nu pot fi obţinuţi în absenţa unui sistem de
licitaţii publice - când este vorba despre bani ceruţi de
autorităţi - bine pus la punct şi a unor competiţii corecte între
ofertanţi.
Cum să faci ca sistemul de achiziţii publice şi legislaţia în
domeniu să nu blocheze atragerea fondurilor care, în acestă criză
ce se prelungeşte, devin vitale nu doar pentru companiile private,
ci şi pentru sectorul de stat? Experienţa din trecut nu este
încurajatoare. Programele de preaderare ISPA şi Phare - finanţare
dată de UE înainte de aderarea României - nu au fost un
succes.
În procente, doar 2% din aceşti bani au fost absorbiţi, a arătat
ieri Cristina Trăilă, şefa Agenţiei Naţionale pentru Reglementarea
şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP), în cadrul unei
dezbateri privind legislaţia achiziţiilor publice şi atragerea de
fonduri europene.
Dacă programele de finanţare nu sunt un succes, finanţările
postaderare nu arată nici ele prea bine. În jur de 7% din cele 19
mld. euro, fonduri structurate destinate României până în 2013, au
fost efectiv absorbite. Este de vină legislaţia achiziţiilor -
practic, o componentă importantă a atragerii fondurilor europene
într-un proiect public o reprezintă organizarea licitaţiilor pentru
realizarea lui - sau sistemul care gestionează fondurile UE?
Legea achiziţiilor publice din 2006 a fost modificată destul de
serios în această vară. Ce s-a încercat a fost blocarea trucării de
licitaţii prin acea posibilitate legală ca un contract iniţial să
fie umflat ulterior prin contracte adiţionale. Modificările
legislative au redus şi numărul de contestaţii depuse în cadrul
unor licitaţii, contestaţii care blocau, practic, demararea
proiectului, dar reprezentau şi o sursă de şantaj: nu contest
licitaţia pe care ai câştigat-o decât dacă îmi subcontractezi o
parte din lucrări. Cei care contestă acum o licitaţie câştigată
pentru ca, ulterior, să se dovedească că nu au avut temei plătesc
penalităţi. Însă au crescut contestaţiile pe realizarea caietelor
de sarcini. Este vorba despre acea "obişnuinţă" a contractelor cu
dedicaţie, când în caietele de sarcini apar condiţii ce pot fi
îndeplinite doar de o firmă anume, a arătat şeful Consiliului
Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) Bogdan Lehel
Lorand.
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, susţine:
"Nu poţi să desenezi un sistem care să evite toate erorile". Cu
alte cuvinte, afirmă el, ai putea bloca trucarea oricărei licitaţii
doar dacă blochezi toate licitaţiile.
Chiar dacă perfectibilă, legislaţia există spun repezentanţii
instituţiilor implicate în gestionarea achiziţiilor publice. Dacă
legislaţia achiziţiilor nu blochează absorbţia de fonduri europene
atunci cine o face sau ar putea să o facă în viitor?
Cristina Trăilă crede că mingea este chiar în curtea instituţiilor
care gestionează fondurile. Sunt prea multe şi se încurcă în
atribuţii. Este nevoie de o singură instituţie, afirmă ea.
Consilierul premierului Andreea Paul-Vass afirmă că Guvernul
analizează trei variante de restructurare a instituţiilor publice
implicate în atragerea fondurilor europene.
Cele trei variante prevăd, potrivit lui Vass, concentrarea
instituţiilor într-una singură, după modelul Poloniei şi Bulgariei,
externalizarea sau privatizarea serviciilor publice de evaluare a
proiectelor cum se întâmplă în Cehia sau restructurarea
instituţiilor în vederea eficientizării activităţii. Când se va
întâmpla: "Cât mai repede!"
Cristina Trăilă, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP)
Absorbţia de fonduri europene este strâns legată de funcţionarea sistemului de achiziţii publice pentru că fondurile nerambursabile nu pot fi atrase fără să treacă prin sistemul de achiziţii. Problema care se ridică este: ce nu funcţionează? Nu este legislaţia achiziţiilor pusă la punct sau autorităţile care gestionează fondurile europene au o mare problemă? Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP), Cristina Trăilă, susţine că problema este mai degrabă în curtea instituţiilor care gestionează fondurile. Potrivit unei analize a ANRMAP, există 75 de instituţii cu atribuţii legate de atragerea fondurilor europene care se calcă pe picioare. În cadrul celor 75 de instituţii există şapte autorităţi de management şi 33 de organisme intermediare şi alte autorităţi care certifică plăţile sau propun corecţii financiare. Acestora li se adaugă alte cinci instituţii pentru fondurile de preaderare PHARE şi ISPA, deşi, în 2011 aceste fonduri se vor epuiza. Soluţia? Unificarea autorităţilor de management şi reducerea substanţială a numărului de organisme intermediare. În opinia Cristinei Trăilă, legislaţia privind achiziţiile publice, aflată în vigoare. nu este un impediment în atragerea fondurilor europene. Pe de altă parte, spune Trăilă, ANRMAP va cere înfiinţarea unei unităţi centralizate la nivelul achiziţiilor publice. Acest lucru ar presupune că, pentru o serie de achiziţii cum ar fi papetărie şi birotică, computere şi echipamente de birou, achiziţii de mobilier, combustibili auto sau diferite servicii (informatice, de transport aerian sau servicii de asigurare), achiziţiile să se facă de către o singură instituţie şi să fie apoi împărţite şi nu de către fiecare instituţie publică centrală în parte precum în prezent. Acest lucru oferă statului o mai bună capacitate de a-şi gestiona resursele.
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurentei
Cum "fentează" unele firme licitaţiile de achiziţii publice
organizate de autorităţile centrale sau locale? Fac oferte de
neacceptat, ceea ce are ca rezultat că un contract este atribuit
unui alt competitor, chiar dacă oferta făcută de acesta nu este
dintre cele mai bune. Apoi subcontractează lucrări de la cel care a
câştigat licitaţia. Este un tip de înţelegere între firme care este
în viizorul Consiliului Concurenţei (CC), spune Bogdan Chiriţoiu,
şeful Consiliului Concurentei. În domeniul achiziţiilor publice,
Consiliul nu urmăreşte eventualele înţelegeri dintre autorităţile
care organizează licitaţii şi firmele participante, ci doar
înţelegerile dintre firme pentru "aranjarea" unor licitaţii. Cum se
mai aranjează o licitaţie fără ştiinţa celor care oferă contracte?
La o licitaţie participă mai mulţi competitori, ceea ce oferă
condiţiile legale de organizare. Doar că acei competitori nu sunt
independenţi unul de altul, firmele făcând parte din acelaşi
consorţiu, fără ca organizatorii să ştie. Rezultatul? Indiferent de
cine câştigă, cei care au licitat sunt mulţumiţi, dar cel care a
atribuit contractul iese în pierdere pentru că nu a existat
competiţie reală. Consiliul Concurenţei îi obligă de câteva luni pe
cei care participă la licitaţii, să declare în scris că nu au
relaţii de subordonare-coordonare cu ceilalţi competitori, relaţii
care, dacă sunt descoperite, conduc la anularea licitaţiei cu
penalizările de rigoare, spune Chiriţoiu.