Vlădescu: În cel mult patru ani orice guvern va vedea că are nevoie de impozitare progresivă
Fostul ministru al finanţelor susţine că statul va constata până la urmă că are nevoie de pârghii în economie pe care cota unică nu i le poate asigura.
Introducerea unui sistem de impozitare progresivă a veniturilor,
cu deduceri pentru anumite cheltuieli, va deveni o soluţie de
neevitat pentru orice guvern în următorii doi - patru ani, când va
deveni absolut evident că statul are nevoie totuşi de nişte pârghii
în economie, susţine Sebastian Vlădescu, fost ministru al
finanţelor.
"Atât timp cât actualul sistem de asigurări sociale este menţinut,
se va ajunge la concluzia că avem nevoie de impozit progresiv. Nu
văd cum va mai putea funcţiona un stat social doar cu cota unică.
În plus, capacitatea statului de a susţine anumite sectoare, de a
direcţiona fonduri şi de a folosi diferite pârghii s-a redus atât
de mult, încât cred că trecerea la impozitul progresiv va veni ca
un pas logic pentru orice guvern, de dreapta sau de stânga."
El anticipează că acest pas ar urma să fie făcut până în 2012 -
2013.
În luna iulie a acestui an Vlădescu a lansat ideea introducerii
impozitării progresive cu globalizarea veniturilor într-un interviu
pentru ZF, în care susţinea că actuala cotă unică de 16% nu mai
aduce venituri suficiente, iar sistemele de pensii şi de asigurări
de sănătate private ar trebui susţinute printr-un sistem de
deduceri care să asigure în timp reducerea presiunii asupra
sistemelor publice de asigurări sociale. Teoria sa a intrat în
coliziune cu opţiunea PD-L, principalul partid de guvernământ,
pentru menţinerea cotei unice, acest sistem de impozitare fiind
susţinut şi de preşedintele Traian Băsescu.
În această toamnă, PSD, cel mai mare partid din opoziţie, a
prezentat un program economic care include trecerea la un sistem de
impozitare a veniturilor în trepte, politicienii de stânga având
dificultăţi în a explica şi poziţiona această opţiune care ar
conduce la creşterea costurilor cu forţa de muncă pentru angajatori
şi la potenţiale pierderi de venit pentru angajaţii cu venituri
mari.
Impozitul forfetar este extrem de complicat, nu cred că
va fi aplicat
Deocamdată, FMI a cerut guvernului
menţinerea principalelor taxe la nivelurile actuale pe următorii
doi ani, pledând pentru stabilitate în domeniu, în timp ce
coalitaţia de guvernământ ar fi vrut reducerea contribuţiilor
sociale şi/sau a cotei unice. De asemenea, nici guvernul, nici
oficialii Fondului nu au mai făcut vreo referire la proiectul
introducerii unui impozit forfetar pentru anumite domenii de
activitate, în special din servicii. Aceasta ar fi trebui să
înlocuiască de anul viitor impozitul minim care a fost eliminat
până la urmă în această toamnă.
"Impozitul forfetar este extrem de complicat de implementat pentru
că trebuie să aibă la bază definiţia vadului comercial, iar
stabilirea acesteia durează foarte mult. Poate ar fi o soluţie să
fie gândit ca o taxă locală, dar nu văd acest proiect realizat
pentru la anul", spune Vlădescu.
Plata datoriilor statului, prima urgenţă
Chiar şi cu riscul depăşirii ţintei de deficit de 6,8% din PIB
pentru anul acesta, statul ar trebui să-şi achite datoriile către
firme pentru că un astfel de demers este absolut necesar pentru
dezgheţarea economiei, iar deficitul suplimentar ar fi finanţabil,
susţine fostul ministru.
Totuşi, şi în timpul mandatului său de circa opt luni România a
solicitat FMI două derogări pentru neîndeplinirea ţintelor privind
reducerea arieratelor.
"Circa 2,5 - 3 mld. euro ar ajunge pentru plata datoriilor şi să se
intre şi cu rambursările de TVA în normalitate. S-ar încuraja
astfel dezgheţarea internă a economiei şi s-ar rezolva şi problema
credibilităţii faţă de investitorii străini care au de recuperat
bani din România."
Pe de altă parte, el explică acumularea unei părţi din arierate
prin utilizarea de credite de angajament nebugetate ulterior în
cazul autorităţilor centrale, iar la nivel local prin angajarea de
proiecte tot nebugetate, în care autorităţile contractante se bazau
pe promisiuni că vor veni bani de la buget la un moment dat din
fondul de rezervă, iar în multe cazuri banii aşteptaţi n-au mai
venit.
În acelaşi timp, Vlădescu susţine că în ultimul trimestru din 2009
statul nu şi-a mai achitat o mare parte din facturi pentru a se
încadra în ţinta de deficit, iar FMI "a închis ochii" la această
practică. Din acest punct de vedere, fostul ministru spune că
bugetul pe 2010 a fost construit pe premise false, pentru că nu a
recunoscut datoriile acumulate de stat în trimestrul al patrulea
din 2009.
În privinţa proiectelor europene, Vlădescu susţine că abordarea de
până acum în alocarea de fonduri "are prea mult politic". "Aşa
ne-am trezit cu mii de proiecte aprobate, dar care nu au nicio
capacitate de a obţine finanţare bancară şi trebuie anulate.
Trebuie să câştige cei care pot implementa proiecte cu fonduri UE,
nu «ai noştri»."