Sporul de personalitate/ de un cristian
![](http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/401/781/10667/7692508/1/01-editorial.jpg?width=320)
În buna tradiţie a aşteptării sponsorizărilor şi a oamenilor de
bine, evenimentele literare au avut, mai mult sau mai puţin, o
constantă: "Pleşcăreala". Cine dă, cât dă, pentru cât timp dă şi
cum dă. Şi, mai ales, ce trebuie să primească finanţatorul pentru
darul făcut. Nu cumva e şi el poet (în secret) şi trebuie inclus în
peisaj? Îi dăm şi lui două pagini în revista în care bagă bani sau
îi alocăm un interviu?
Dincolo de această condiţionare, ani şi ani autorul a stat la
dispoziţia sistemului, nu doar acceptând publicarea în orice
condiţii (fără contracte, fără difuzare, fără garanţia unui
feedback), doar pentru a vedea o carte tipărită, ci şi aşteptând ca
instituţiile să-l bage în seamă. Şi asta în condiţiile în care era,
de cele mai multe ori, pe cont propriu.
Pentru că rarele excepţii de promotori (un Dan Silviu Boerescu)
n-au putut schimba obiceiurile. "Românul s-a născut poet", nu-i
aşa? Din fericire, vremurile-s din ce în ce mai schimbătoare:
scriitori de a doua linie din toate generaţiile înţeleg că vor
reuşi mai mult în plan organizatoric decât în plan literar. Sigur,
mai e mult până la apariţia agenţilor literari (la un concurs
special organizat de Uniunea Scriitorilor acum ceva vreme nu s-a
prezentat nimeni!), necesari ca autostrăzile în competiţia
traducerilor. Dar semne sunt că lucrurile încep cumva să se
schimbe.
"Pleşcăreala", în formele ei de manifestare specifice, o regăsim de
la colocvialele lansări cu degustări, la pomenile literare ale
festivalurilor cu circuit intern. Fiecare judeţ, ca să nu spun
fiecare oraş, plăteşte şi întreţine un astfel de tribut. Raportul,
în cele mai multe cazuri, este invers proporţional: se alocă
fonduri în primul rând pentru cantitate, pentru numărul mare de
participanţi.
M-am întrebat, naiv, fireşte, cum e posibil să nu existe (zonal
vorbind) o grilă valorică absolut transparentă? De ce 100 de
scriitori români de primă mărime nu ajung decât absolut întâmplător
în relaţie cu publicul?
Răspunsul financiar nu stă în picioare. Banii, mulţi-puţini,
există. Ei se strecoară cumva, se scurg printre aprobările şi
jocurile locale. Pentru că - mi-e puţin teamă să spun - există
diferite interese de grup care obstrucţionează vizibilitatea celor
ce contează literar. Se-ntâmplă ca nucleul dur al unei zone, de
regulă minor valoric, dar rezistent la schimbare, să nu pună accent
pe ceea se numeşte spor de personalitate.
În mod normal, ar trebui să se renunţe la coloniile valorice
zonale, iar scriitorii noştri importanţi să dea tonul
oriunde.
Din fericire, noile grile TVR încep să respecte acest principiu
elementar: cei mai buni trebuie să fie valorizaţi oriunde. Prezenţa
într-o sâmbătă seara a lui Mircea Cărtărescu pe TVR 1 poate fi
semnul depleşcărelii instituţiilor. Mai ales a celor publice.