Internetul, noua punte de legătură între producătorii de bunuri de lux şi clienţi

Autor: Alexandra Stanescu 07.11.2010

La fiecare capăt al celei mai celebre străzii din Milano, Montenapoleone, se află două temple ale modei. Galeria Vittorio Emanuele al II-lea, construită în 1877, este aşezată în apropierea Domului şi găzduieşte Louis Vuitton şi primul magazin Prada, deschis în 1913. La capătul celălalt al străzii se află mult mai modernul magazin Giorgio Armani, scrie BBC News.

Pe lângă colecţiile scumpe ce pot fi văzute pe podiumuri, în magazinul Armani se găsesc şi îmbrăcăminte pentru copii, cărţi, o florărie şi un restaurant Nobu. În curând se va deschide şi un Hotel Armani, al doilea după cel din Dubai.

Până nu de mult, clienţii nu puteau cumpăra produsele de lux decât din astfel de magazine. Într-adevăr, existau site-uri cu haine de lux, dar conţineau o aglomeraţie de filmuleţe care se încărcau greu, cataloage cu produse de lux şi diferite campanii. Achiziţia directă era ultimul lucru la care se refereau aceste site-uri.

Orientarea către online

Aproape tot ce se află în magazinele Armani poate fi găsit şi pe site-ul armani.com. "Armani a fost printre primii (care au abordat vânzările online - n. red.), el a fost în grupul de inovatori", a declarat Federico Marchetti.

Compania lui Marchetti, Yoox, face parte din valul de firme hi-tech ce se află în spatele strategiilor online ale celor mai mari retaileri de produse de lux din lume.

Yoox gestionează site-urile pentru 23 de branduri, printre care Armani, Ermenegildo Zegna şi Marni, şi are o listă de aşteptare de încă 33 de firme.

După ani de zile de evitare a internetului, designerii vestimentari îl adoptă în sfârşit. "Cea mai mare teamă a fost în ceea ce priveşte calitatea internetului şi trebuie să recunosc că erau îndreptăţiţi să aştepte", spune Marchetti.

Yoox.com este un site ce vinde bunuri de lux la reduceri. Machetti a lansat această companie în 2002. "Ideea era ca acest site să fie o conexiune între lumea internetului şi lumea modei deoarece acestea două au fost şi sunt foarte îndepărtate", spune Machetti.

Compania s-a listat anul trecut în Italia şi acum valorează 400 de milioane de euro.

Inovaţia este cuvântul de ordine

Grupul Burberry a făcut un lucru la care nimeni din industria modei de lux nu se gândea în urmă cu câţiva ani. Firma britanică a transmis în direct prin internet evenimentul său din cadrul Săptămânii Modei şi oricine putea să dea un click pe rochii şi să le comande înainte ca evenimentul să se termine. Această tehnologie numită "magazinul podiumului" este controlată de grupul Createthe, înfiinţat de James Gardner.

"Este un mod foarte puternic de a dobândi relaţii de durată cu clienţii", crede Gardner. Permite companiilor de modă să evite magazinele şi să se conecteze direct cu clienţii.

Înainte ca giganţi ai modei precum Gucci sau LVMH să se decidă să se lanseze pe internet, ei a trebuit să se asigure că vor fi capabili să menţină exclusivitatea brandurilor lor.

Dar cum se face ca un lucru accesibil tuturor să ajungă doar la acei cumpărători pe care companiile îi doresc? "Cel mai mare şi mai frumos magazin din lume pe care îl au este cel online şi ni l-au încredinţat nouă pentru a-l gestiona, ceea ce este o chestiune de încredere", spune Marchetti.

Brandurile îşi menţin exclusivitatea restricţionând accesul la anumite produse, oferindu-le clienţilor valoroşi impresia că sunt VIP-uri. De exemplu, o audienţă selectă de 1.500 de oameni a fost invitată să urmărească o prezentare în direct a evenimentului Burberry în timpul Săptămânii de Modă de la Londra în magazinele firmei.

Avantajul costurilor scăzute

Costurile scăzute ale vânzărilor online înseamnă că micile branduri pot apărea în mediul virtual fără a-şi pierde din calitate. "Nu dorim să facilităm producţia de masă. Unicitatea fiecărei piese o face să fie mai atrăgătoare", declară Avid Larizadeh, proprietar al site-ului Boticca.com.

Marchetti punctează un alt avantaj al magazinelor online: timpul. "Aceste magazine sunt deschise 24 din 7. O treime din clienţii Yoox cumpără după ora 7 PM, în special în magazinele din Japonia", spune el.

Anul viitor, Marchetti va lansa Yoox în China, devenind, astfel, primul care aduce moda online într-o economie care adoptă rapid tendinţele din ţările occidentale.

Dar, în ciuda dezvoltării în mediul virtual, Marchetti spune că nu poate vedea o lume în care Prada şi Gucci nu vor mai avea magazine pe străzi celebre precum Bond Street sau Fifth Avenue.