Mercedes-Benz: Vom avea mai puţini transportatori, dar cu flote mai mari

Autor: Bogdan Alecu 09.11.2010

Exportatorii şi importatorii şi companiile specializate pe distribuţie locală vor susţine creşterea vânzărilor de camioane şi în 2011, cu aproximativ 10-15% potrivit oficialilor Mercedes-Benz, la peste 2.200 de unităţi.

Vânzările de camioane de peste 18 tone au înregistrat în primele nouă luni ale acestui an o creştere de peste 33%, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), la aproape 1.200 de unităţi.

Acesta este primul segment al pieţei auto locale care a revenit anul acesta pe creştere, pe o piaţă totală care scade cu aproape 24%, fiind susţinut de companiile care efectuează activităţi de import-export şi distribuţie, potrivit oficialilor Mercedes-Benz România.

"Estimăm că până la finele anului să se ajungă la vânzări totale de 2.000 de camioane. Pentru anul viitor vedem o creştere a vânzărilor de camioane de aproximativ 10-15%. Segmentele care vor creşte cel mai mult sunt cele de transport internaţional şi distribuţie, cu Atego", a spus Stelian Câmpean, director de marketing pentru divizia de camioane în cadrul Mercedes-Benz România.

Anul trecut, pe fondul crizei economice, vânzările de camioane de peste 18 tone au scăzut cu 83%, la 1.266 de unităţi.

Vânzările de camioane vor continua să crească în perioada următoare potrivit oficialilor Mercedes-Benz România, susţinute inclusiv de numărul mare de camioane vechi, care presupun costuri mai mari datorită consumului mai ridicat şi reparaţiilor mai costisitoare decât în cazul celor noi.

Camioane vechi

"Peste 66% din camioanele din România au între 5 şi 15 ani. Sunt camioane care trebuie înlocuite deoarece respectă normele Euro 3, Euro 2 sau chiar Euro 1, care implică automat şi taxe foarte mari la transport internaţional. În acelaşi timp, peste 26.000 de camioane din România au peste 15 ani vechime, conform ultimelor date ale Autorităţii Rutiere Române, iar acestea trebuie înlocuite", a subliniat Câmpean.

Printre companiile de transport şi distribuţie care au cumpărat flote în acest an se numătă Aquila, care a achiziţionat un prim lot de 28 de camioane Volvo, dintr-un total de 70 de unităţi şi Edy International Spedition, cel mai mare operator de transport de pe piaţa locală. Edy a achiziţionat de la Cefin România 70 de camioane Iveco, dintre care 35 noi şi 35 second-hand, iar de la Mercedes-Benz România a cumpărat 65 de vehicule comerciale, din care 30 de camioane Mercedes-Benz Actros.

"Cel mai afectat segment a fost cel al camioanelor de construcţii, apoi distribuţia, pe măsură ce a scăzut consumul. A rămas cel mai puţin afectat transportul internaţional, importurile şi exporturile", a spus Câmpean.

Potrivit estimărilor Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România, cifra de afaceri în sectorul transportului rutier de marfă va creşte anul acesta cu 6% la aproximativ 2 miliarde de euro, dar în acelaşi timp alte 4.000 de firme de transport şi-ar putea închide afacerea în 2010.

"În acest moment vedem o consolidare a pieţei româneşti. Vom avea mai puţini transportatori, dar cu flote mai mari. Transportatorii mici care nu au volum şi care s-au menţinut în viaţă doar pe baza câtorva contracte vor dispărea. Pe piaţă vor rămâne companiile cu un management bun, care sunt solide din punct de vedere financiar şi cele care sunt eficiente. În continuare achiziţii vor face companiile care deja deţin flote consistente", a declarat Stelian Câmpean.

Cine sunt clienţii

Firmele de transport şi cele de logistică se numără printre cei mai activi cumpărători pe piaţa camioanelor după cum spun reprezentanţii Mercedes-Benz.

Pe segmentul de camioane de peste 18 tone, cele utilizate în transport internaţional, Mercedes-Benz a înregistrat anul acesta o scădere de aproape 56% la nivelul primelor nouă luni, la 30 de unităţi din care 13 sunt pentru construcţii, în declin cu aproape 80%. În acelaşi timp, pe segmentul 6-18 tone, cel al camioanelor utilizate pentru distribuţie locală, marca germană şi-a majorat vânzările cu peste 40%, la aproape 160 de unităţi.

"Din piaţa locală de camioane Mercedes-Benz şi-a majorat cota de la 12% în 2009 la 13% în prezent", a spus Stelian Câmpean.

Anul acesta revenirea pieţei de camioane a fost susţinută inclusiv de reducerea preţurilor cu până la 15-20% în cazul utilitarelor noi, ofertă completată inclusiv de cea second-hand a companiilor de leasing.

În 2007 şi 2008 preţul camioanelor era la un nivel ridicat şi implicit firmele de transport aveau de achitat rate mari către firmele de leasing.

Acestea au înapoiat vehiculele şi au achiziţionat altele second-hand cu 1-2 ani vechime cu preţuri cuprinse între 25 şi 30 de mii de euro, potrivit analiştilor din piaţă.

"Acum este o cerere mai mare de trade-in deoarece companiile nu dispun de lichidităţi sau de finanţare şi compensează acest lucru dând camionul vechi înapoi şi înlocuiesc flota. Caută oferte de finanţare şi astfel ajung la trade in", a spus directorul de marketing pentru camioanele Mercedes-Benz.

Odată cu înlocuirea parcului de camioane vechi, companiile de transport investesc acum şi în programe de training pentru şoferi, în vederea reducerii costurilor cu combustibilii, dar şi cu reparaţiile camioanelor, mai costisitoare în cazurile în care acestea nu au fost utilizate corespunzător.

Instruiesc şoferi

În momentul livrării unei flote, sau opţional, angajaţii Mercedes-Benz oferă program de pregătire a şoferilor angajaţi de către companiile de transport. "Acum există o cerere tot mai mare deoarece companiile sunt mult mai atente la costuri ca înainte, când se obţinea mai uşor profit. Prin implementarea acestor cursuri, şoferii de camion pot reduce cu până la 10% consumul de combustibil, dar sunt şi cazuri în care consumul a scăzut chiar şi cu 30%", a spus Câmpean. Diferenţele cele mai mari se observă la şoferii care au trecut de pe un camion vechi, echipat cu transmisie manuală, pe unul nou, cu transmisie automată şi care dispune de sisteme suplimentare de reducere a consumului de combustibil.