Cumpărăturile din catalog, la un click distanţă. Cât lasă româncele pe haine cumpărate din catalog
Cataloagele de haine se luptă în România pentru cotă de piaţă, iar mai recent proprietarii acestora şi-au făcut un aliat din mediul online, astfel că vânzările din catalog au devenit, încetul cu încetul, vânzări prin corespondenţă.
"Ritmul alert pe care îl impun deadline-urile tot mai scurte de
la serviciu şi lipsa timpului liber petrecut alături de familie
sunt doar două dintre motivele principale care îi determină pe
oameni să apeleze la cumpărăturile online", spune Ioana Cofaru,
director de marketing al La Redoute, companie specializată în
vânzarea prin catalog. Ultimul cuvânt spus de Ioana Cofaru
reprezintă esenţa transformării companiilor care vindeau din
cataloage şi care au apelat în ultimii ani la internet pentru a
diversifica modalităţile de a ajunge la clienţi.
Cele trei companii, prezente şi pe plan local, care pregătesc
cataloage de produse şi le trimit prin poştă sunt Quelle (cu o
cifră de afaceri în 2009 de 13,9 milioane de euro şi profit de
260.000 de euro), La Redoute (cu afaceri de 690.000 de euro în
2009) şi 3Suisses, care s-a lansat în februarie 2010 în România,
scrie revista BUSINESS Magazin (www.businessmagazin.ro).
Piaţa comerţului prin corespondenţă a scăzut anul trecut cu circa
13,5% în lei şi cu 25% în euro, până la aproape 15 milioane de euro
(62,57 milioane de lei) în pofida faptului că piaţa a mai câştigat
un jucător. Pentru acest an, companiile sunt optimiste şi se
aşteaptă la creşteri ale volumelor vândute.
"La Redoute a avut o evoluţie stabilă pe piaţa locală ce i-a permis
să se dezvolte pe un trend ascendent de la un an la altul. Nu putem
nega însă că aşteptările noastre au fost afectate de contextul
economic din ultimii doi ani. Unii dintre clienţi şi-au redus
bugetele de shopping", spune Ioana Cofaru. Compania originară din
Franţa şi-a început activitatea pe piaţa locală în noiembrie 2008,
"când exista un singur mare jucător (Quelle - n. red.) şi era o
reală oportunitate".
Ultimul intrat pe această piaţă în februarie 2010, 3Suisses, vine
tot din hexagon şi anunţă că "estimările pentru primul an de
business au fost deja depăşite şi asta în pofida unui an agitat din
punct de vedere economic".
Cine cumpără din catalog
Însă se pare că tocmai faptul că anul a fost agitat din punct de
vedere economic a cauzat creşteri ale vânzărilor celor trei
companii. Oamenii şi-au scăzut costurile cu ieşirile din casă la
cumpărături, iar în casă au răsfoit cataloagele sau au intrat pe
internet, unde acestea se pot descărca integral.
După cum spun reprezentanţii 3Suisses, cei mai mulţi cumpărători
sunt femei, au vârste cuprinse între 20 şi 45 de ani şi venituri
peste medie. Reprezentanţii companiei La Redoute adaugă acestui
profil şi un venit lunar mediu al clientei tipice, de circa 400 de
euro. "Sunt în principal femei cu studii superioare care nu au
foarte mult timp liber şi care caută soluţii alternative la
shoppingul clasic", spune Ioana Cofaru.
Acesta este şi unul dintre principalele argumente care le convinge
să cumpere, deşi nu pot proba. Un alt motiv este faptul că
produsele pot fi returnate şi contravaloarea lor rambursată, spun
reprezentanţii 3Suisses, care mizează în principal pe fidelizarea
clienţilor. "Dacă produsele noastre vor fi apreciate, clienţii vor
comanda. Astfel am convins deja mii de clienţi să comande produsele
3Suisses", explică Mihai Petroff, managing director al Club Chic
Direct, compania care a adus 3Suisses în România şi Bulgaria. Deşi
rata de penetrare a internetului este în continuare net inferioară
celei din Occident, unde acest model de business funcţionează deja
în majoritatea statelor, românii comandă acum mai mult direct de pe
site decât din catalog. "E-commerce-ul este preponderent, puţin
peste jumătate din comenzi fiind realizate astfel", spune Mihai
Petroff.
Acest lucru poate fi explicat prin faptul că cei mai mulţi clienţi
provin din mediul urban, în special din Bucureşti. "Mediul urban
are într-adevăr cea mai mare pondere în ceea ce priveşte numărul
comenzilor. În acest sens, Bucureştiul este responsabil de
aproximativ 40% din vânzări", spun reprezentanţii La Redoute,
companie deschisă prima dată în Franţa, în anul 1928, şi care este
astăzi prezentă în 22 de ţări.
Cum sunt preţurile
Primul lucru pe care îl observă un client care răsfoieşte un
catalog sau pagina de internet a celor trei companii observă
preţuri medii mai ridicate decât în magazinele offline din oraş.
"Mă miră lucrul acesta, aş fi zis că produsele sunt mai ieftine,
odată ce nu au costuri în plus cu chiria", spune Giani, o clientă
de pe un forum de shopping. Preţurile variază între câţiva lei şi
câteva mii de lei. Astfel, în cazul La Redoute intervalul de
variaţie este
4 - 1.899 de lei (1 - 450 de euro). În cazul 3Suisses, cel mai
ieftin produs este un sac pentru bebeluşi la 5 lei (circa 1,1
euro), iar cel mai scump, o geacă de piele la 1.751 de lei (410
euro). Reprezentanţii companiilor explică diferenţele prin alegerea
colecţiilor: "În afară de colecţiile 3 Suisses, printre care
amintim Collection Citadine, Votre Mode, Trend, Top Qualite, Copii,
oferim şi produsele altor mărci, cum ar fi Nike, Converse, Puma,
Adidas, Levi's, Le Coq Sportif, Esprit şi Rip Curl".
De-a lungul timpului La Redoute a colaborat cu designeri celebri
pentru divizia Grand Couturier, începând cu Emanuelle Kahn în 1969
şi continuând cu Jean Paul Gaultier, Sonia Rykiel, Yves Saint
Laurent, Karl Lagerfeld, Michel Klein, Paul Ka şi Azzaro. În
România însă sunt comercializate brandurile proprii La Redoute
Creation, La Redoute Essentiels, Taillissime, alături de alte
branduri precum Converse, Puma, Nike, Adidas, Cacharel, Triumph,
Levi's, Pepe Jeans, Tommy Hilfiger, Umbro, Geox, Energie.
Deşi filosofia de bază a acestor companii este realizarea vânzării
prin corespondenţă, există şi cazuri unde magazinele virtuale sunt
completate cu magazine fizice. La Redoute are magazine fizice doar
în Franţa. Compania 3Suisses deţine magazine fizice în mai multe
ţări, însă "acestea sunt mai degrabă spaţii de relaţionare cu
clientul decât magazine în sensul clasic al cuvântului". În
România, singura companie care a optat pentru această strategie
este Quelle. Compania deţine la Satu Mare, unde se află şi sediul
central, un magazin Quelle şi un outlet.
Primii paşi au venit din ţara de origine a
Neckermannului
Germanii de la Quelle - ţara de origine a Neckermannului şi una
dintre primele care au sesizat avantajele comerţului prin
corespondenţă - au fost primii care şi-au făcut curaj să vină în
România.
Quelle România a fost fondată în 2005, ca societate afiliată
firmei-mamă Quelle GmbH. Între timp, peisajul economic mondial a
suferit o serie de schimbări. Holdingul Arcandor, din care a făcut
parte firma-mamă, s-a confruntat cu dificultăţi majore din cauza
crizei financiare şi a fost nevoit să declare insolvenţa în
Germania.
Societatea românească nu a fost în insolvenţă, spun reprezentanţii
Quelle România, ba mai mult, potrivit Registrului Comerţului, în
2009 compania a încheiat anul cu un profit de 260.000 de euro. În
cadrul derulării procedurii de insolvenţă, filialele au fost
vândute către diferiţi cumpărători. Quelle România a fost
achiziţionată de către omul de afaceri român Nagy Attila, de la
Panatek Investment Group. "Alte mari componente ale firmei-mamă,
precum şi toate drepturile referitoare la marcă au fost vândute
către firma OTTO."
Începând cu iulie 2010, firma românească şi-a schimbat numele în
Quick24 Mail Order Services", a declarat Ramona Neagu, marketing
manager al companiei.
Modelul de business nu s-a schimbat însă. Şi nici nu sunt planuri
în acest sens, în condiţiile în care - fie prin promoţii, politici
mai mult sau mai puţin agresive de marketing sau pur şi simplu prin
seriozitate - clientele încă plasează comenzi, iar ratele de retur
al pachetelor rămân încă destul de mici. Modul în care va evolua
piaţa offline, magazinele care se vor dezvolta pe suprafeţe mari şi
preţurile pe care le vor practica vor decide în timp şi soarta
comerţului de catalog. Într-o epocă fast-forward, când Inditex sau
H&M îşi schimbă colecţiile lunar, un catalog pentru un întreg
sezon ar putea deveni o afacere cu adevărat complicată.
Cât lasă româncele pe haine cumpărate din
catalog
Compania Cifră de afaceri în 2009 Profit net în 2009
Quelle 13,9 mil. euro 260.000 de euro
La Redoute 690.000 euro N/A
3Suisses s-a lansat în februarie 2010 în România