BNR despre ideea de a taxa suplimentar băncile: Vom respecta decizia europeană
Ideea de a taxa suplimentar băncile considerate responsabile pentru declanşarea actualei crize mondiale, care se cristalizează în cancelariile europene, este privită cu detaşare de prim-viceguvernatorul BNR Florin Georgescu, care se limitează la a spune că România va respecta decizia europeană.
"Nu vedem această idee decât prin prisma deciziei care se va lua
la nivelul Uniunii Europene. Ţara noastră nu are o forţă economică
prea mare în raport cu ţările-lider ale UE şi nu poate influenţa
prea mult această decizie. Ce se va stabili la nivel european se va
aplica şi în România", a spus Georgescu la seminarul EU-Cofile
organizat la Sinaia de BNR în parteneriat cu Asociaţia Româna a
Băncilor şi Alpha Bank.
Taxarea suplimentară a băncilor este văzută ca o pârghie de
sprijinire a reechilibrării fiscale, în condiţiile în care multe
state europene au fost nevoite să intervină cu bani pentru a salva
băncile considerate de importanţă sistemică.
Georgescu precizează că sistemul bancar românesc a fost bine
supravegheat în anii trecuţi şi rămâne solid în continuare, astfel
că statul nu a fost nevoit să cheltuiască niciun leu pentru a ajuta
vreo bancă. În timpul panicii bancare din octombrie 2008 doar Banca
Transilvania a apelat la BNR pentru a primi lichiditate, în
condiţiile în care se confrunta cu retrageri importante de
depozite, pe fondul răspândirii rapide a unor zvonuri privind
problemele de stabilitate pe care le-ar fi avut.
Deşi nu a fost nevoit să vină cu bani pentru a salva băncile
locale, Guvernul a fost totuşi pus în situaţia de a se împrumuta de
la Uniunea Europeană, Fondul Monetar Internaţional şi Banca
Mondială cu 20 de miliarde de euro în primăvara lui 2009, pentru a
face faţă presiunilor externe.
Principala slăbiciune a economiei româneşti era la acel moment
nivelul foarte ridicat al datoriei externe pe termen scurt,
respectiv împrumuturi care ajungeau la scadenţă în mai puţin de un
an. În noiembrie 2008, datoria externă pe termen scurt ajunsese la
24 mld. euro, egalând aproape rezervele valutare ale BNR, de 26 de
miliarde de euro. Grosul datoriei era contractat de sectorul
privat, băncile şi companiile comerciale având ponderi aproape
egale.
Riscul datoriei externe s-a umflat sub ochii BNR, care nu dădea
însă mare atenţie acestui indicator şi nu şi-a adecvat rezervele
valutare. Abia din 2009 BNR a început să publice date lunare
privind datoria externă pe termen scurt.
Indirect, şi bancherii admit că împrumutul luat de stat a vizat
asigurarea stabilităţii cursului, văzută ca o componentă esenţială
a stabilităţii financiare. Băncile au beneficiat direct de
stabilitatea cursului, în condiţiile în care au o expunere mare la
riscul valutar: Circa două treimi din creditele acordate populaţiei
şi companiilor sunt în valută. Chiar dacă riscul valutar nu apare
direct în bilanţul băncilor, poate fi resimţit prin intermediul
clienţilor, care pot ajunge în incapacitate de plată, având în
vedere că majoritatea realizează venituri în lei.
Georgescu a prezentat şi un canal indirect prin care băncile
influenţează finanţele publice, chiar dacă nu solicită sprijin
direct de la stat. Prin diminuarea activităţii de creditare de la
debutul crizei (creditul neguvernamental înregistrează şi acum o
scădere în termeni anuali), au sufocat afacerile private, iar
statul a avut încasări mai mici din impozite. Astfel, deficitul
bugetar a urcat, ceea ce a făcut necesară căutarea de sprijin la
împrumutători străini.
Prim-viceguvernatorul spune că noul cadru de reglementare a
băncilor discutat pe plan internaţional (acordul Basel III) va
aduce cerinţe mai mari de capital, din punct de vedere cantitativ,
dar şi o îmbunătăţire calitativă. Astfel, băncile va trebui să aibă
sume mai mari sub formă de capital social sau rezerve, în timp ce
ponderea împrumuturilor subordonate va fi redusă. Anumite
instrumente care sunt acceptate în prezent ca forme de capital
(împrumturi subordonate pe termen scurt) vor fi excluse. "Lupta
pentru profit şi dorinţa de profit sunt mari, important este ca în
final să se inoveze, să se creeze locuri de muncă, să crească
economia, dar să se pună şi capital. Băncile trebuie să aibă
provizioane constituite în mod anticiclic", a spus Georgescu.
Pe lângă cerinţe de capital mai stricte pentru bănci, statele
pregătesc şi mecanisme de intervenţie, care să asigure ca în
eventualitatea unei noi crize să nu mai fie nevoie de utilizarea de
fonduri publice pentru salvarea băncilor.
Lucian Croitoru, consilierul pe probleme de politică monetară al
guvernatorului BNR Mugur Isărescu, a spus la acelaşi seminar că
băncile trebuie să ajute la revenirea economiei prin reluarea
creditării în condiţii normale, altfel recuperarea va fi
îngreunată.
"Autorităţile trebuie să se ferească de la a lua măsuri care să
împiedice revenirea sectorului bancar la condiţii normale. Altfel,
economia va fi finanţată la rate înalte, iar asta va afecta
inovaţia şi câştigul de productivitate", a spus Croitoru. El spune
că România nu poate creşte fără fonduri străine, iar acum ar trebui
să se concentreze pe absorbţia fondurilor europene.
"Principala provocare pentru România în anii aceştia este să
asigure stabilitate macroeconomică fără să complicăm perspectivele
de revenire. Trebuie să facem reforme structurale care să meargă cu
mult dincolo de ajustările fiscale de acum. România are acum nevoie
să stimuleze competitivitatea", a precizat Croitoru.