Primele semne de redresare pentru vânzările de electrocasnice şi produse IT&C: scăderea s-a redus la 11% în al treilea trimestru
Creşterea TVA a afectat vânzările de pe piaţa de IT&C în al
treilea trimestru, în ciuda programului guvernamental Euro 200,
prin care statul a acordat elevilor cu venituri mici câte 200 de
euro pentru achiziţia unui PC, care a reprezentat un impuls pentru
retaileri, se arată într-u raport al companiei de cercetare GfK cu
privire la piaţa locală de electronice şi produse IT&C.
Astfel, vânzările de produse IT au scăzut cu 8,4% în perioada
iulie-septembrie comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.
Programul guvernamental Euro 200 a încurajat consumatorii să se
concentreze asupra produselor IT, mai ales în timpul vacanţei de
vară, dar efectele negative ale creşterii TVA au determinat
înre-gistrarea unor vânzări sub aşteptări, se arată în raportul
GfK.
Per total, piaţa locală de bunuri de folosinţă îndelungată a scăzut
cu 11% în trimestrul al treilea, la 305 milioane de euro, faţă de
343 de milioane de euro cât a fost în aceeaşi perioadă din 2009.
Comparativ însă cu trimestrul doi din acest an, piaţa a crescut cu
14,6% în ciuda creşterii TVA şi a mediului economic dificil.
Din toate sectoarele analizate de GfK, numai cel foto şi al
electronicelor de larg consum au avut creşteri de 9%, respectiv 0,1
procente, cea din urmă categorie fiind puternic influenţată de
vânzările de televizoare. Astfel, vânzările de echipamente foto au
însumat 10 milioane euro, iar cele de electronice de larg consum 59
de milioane de euro. "Aşa cum se prezintă situaţia acum, în cazul
în care piaţa electronicelor de larg consum continuă trendul stabil
şi în trimestrul patru din 2010, atunci televizoarele vor fi, încă
o dată, cele care salvează situaţia", potrivit studiului GfK.
Piaţa românească a electrocas-nicelor mici a scăzut cu 3,8% în
primele nouă luni ale anului, iar în trimestrul trei a avut o
valoare de 19 milioane de euro. "Pe baza creşterii cererii pe
piaţă, produse cum ar fi fiarele de călcat, categoria aparatelor
electrice de ras şi de epilat şi aspiratoarele au atins în T3 2010
cea mai mare valoare a anului, dar au fost încă sub valoarea din T3
2009", se arată în raportul GfK.
În ceea ce priveşte piaţa de telecomunicaţii, aceasta a avut o
scădere de 32,8%, ajungând la o valoare de 41 de milioane de euro
în T3. "Putem vedea că smartphone-urile câştigă continuu cotă de
piaţă în faţa telefoanelor mobile. Acest aspect, dublat de faptul
că preţul mediu al acestora este în scădere vertiginoasă, duce la
scăderea importantă a valorii vânzărilor", potrivit raportului
companiei de cercetare.
Cea mai mare scădere a fost înregistrată de sectorul echipamentelor
de birou (imprimante, copiatoare etc.), cu 37,2% comparativ cu
perioada similară a anului 2009, atingând o valoare de 6 milioane
euro.
GfK România a efectuat studiul pe baza vânzărilor de produse de la
retaileri către consumatori. Datele primite de GfK de la retaileri
acoperă aproximativ 85% din vânzările de pe piaţa locală, potrivit
companiei.