EasyJet schimbă strategia: vrea călători cu mai mulţi bani
Carolyn McCall, care a avut în mâini până de curând destinele Guardian Media Group, dar s-a "paraşutat" în fotoliul de executiv al companiei aeriene low-cost easyJet, se va ocupa de schimbarea de strategie a operatorului, scrie The Telegraph.
Aniversarea a 15 ani de la primul zbor se suprapune peste
schimbarea de strategie a companiei. Analiştii sunt convinşi că
McCall nu se va îndepărta prea mult de strategia prin care compania
urmăreşte să se menţină pe poziţia de cel mai important operator
aerian low-cost din Europa.
Carolyn McCall crede că succesul easyJet va fi atins prin atragerea
unui procent mai mare de clienţi din sectorul business. Totuşi
această politică nu implică "segregarea" pasagerilor în clase de
confort în interiorul aparatelor de zbor, ci doar opţiuni sporite
de flexibilitate pentru pasagerii care sunt dispuşi să plătească
mai mult. O altă propunere a noii directoare executive a easyJet
este introducerea unui sistem de preselectare a locurilor pe care
pasagerii urmează să le ocupe.
Misiunea sa va include şi continuarea politicii fostului director
Andy Harrison, care considera că transportul pasagerilor către
destinaţiile de vacanţă este esenţial. Recent, operatorul britanic
a semnat un acord cu agenţia de turism Low Cost Travel Group
(LCTG), contract care va aduce aproape 120 de milioane de euro în
primul an.
Joint-venture-ul cu LCTG include şi conectarea la site-ul easyJet
în speranţa că o parte din cele 50 de milioane vizitatori care îşi
aleg zboruri anual vor cumpăra şi pachete turistice.
Una dinte cele mai sensibile provocări ale Carolynei McCall va fi
recalibrarea performanţelor operaţionale, după ce în vară easyJet
s-a confruntat cu cel mai mare număr de zboruri anulate sau amânate
din istorie. Sursa problemelor este suprasolicitatrea flotei şi
a echipajelor.
Totuşi, reprezentanţi ai industriei aeronautice europene consideră
că adevăratul test pe care îl va da easyJet va avea loc în
următorul sezon de primăvară-vară, când traficul va fi
intens.
O parte din profiturile companiilor aeriene low-cost sunt generate
de banii pe care pasagerii îi cheltuie la bordul aeronavelor pe
alimente şi alte produse. McCall ştie acest lucru şi intenţionează
să reconfigureze meniurile augmentând în acelaşi timp calitatea
produselor. Un alt punct sensibil pe care noul număr unu de la
easyJet îl va reforma este structura de capital a companiei. Cu
toate că, momentan, nu a fost făcut niciun anunţ oficial, unii
analişti ai pieţei transporturilor aeriene cred că va fi efectuată
o emisiune specială de dividende în valoare de 383 de milioane de
euro.
România: costurile mari de operare o fac
neatractivă
Costurile ridicate de operare fac România puţin atractivă pentru
easyJet. "Iniţial, când am venit în România, am lansat trei rute
din Bucureşti, însă rezultatele nu au fost pe măsura aşteptărilor,
motiv pentru care am anulat cursa către Londra. Nu am reuşit să
ajungem la un acord cu Aeroportul Băneasa, cel către care ne
îndreptaserăm în prima fază. Pe de altă parte, Aeroportul Otopeni,
de unde operăm în prezent, deşi este mai atractiv din punctul de
vedere al infrastructurii, percepe costuri de operare mai mari", a
declarat Peter Voets, marketing manager pentru Elveţia, Austria şi
Europa de Est în cadrul easyJet. În prezent, compania low-cost
britanică operează din România două rute, Milano şi Madrid, însă
din cauza costurilor de operare mari, nu are în plan să introducă
noi zboruri, cel puţin nu pentru moment. EasyJet, companie care a
intrat pe piaţa locală în 2008, a transportat în relaţia cu România
aproape 200.000 de pasageri în anul 2009, faţă de peste 1,5
milioane, câţi a transportat Wizz Air sau Blue Air. Andreea
Neferu