Vicepreşedinte Orange: Vrem să transformăm smartphone-urile într-un business mass-market

Autor: Adrian Seceleanu 17.11.2010

Operatorul de telefonie mobilă speră ca smartphone-urile mai ieftine şi aplicaţiile create de softiştii din România să ducă la creşterea numărului de utilizatori ai telefoanelor inteligente.



Lansarea unui magazin propriu de apli­caţii software pentru telefoanele mobile inte­li­gen­te face parte dintr-un efort desfăşurat la ni­velul întregului grup Orange de a transforma busi­nessul cu smartphone-uri dintr-o nişă într-un produs accesibil pentru marea masă a consumatorilor, declară, într-un interviu pen­tru ZF, Yves Tyrode, vicepreşedinte executiv al gru­pului Orange. El este managerul care con­duce şi centrul care răspunde la nivel global de dezvoltarea de servicii şi produse pentru toate subsidiarele companiei franceze. În România Orange este cel mai mare jucător de pe piaţa telecom, din punctul de vedere al veniturilor, profitului şi al numărului de clienţi.

"Miza eforturilor noastre din acest mo­ment este cum vom putea să transformăm busi­nessul smartphone-urilor într-un business de masă. Ceea ce înseamnă că lucrurile trebuie să fie foarte simple şi accesibile şi pentru cei care nu îşi permit un Apple iPhone", a spus Tyrode.

Orange va lansa în decembrie un magazin online (App Shop) care le va permite clienţilor companiei să achiziţioneze aplicaţii pentru smartphone-uri, care vor fi achitate odată cu emiterea facturii pentru serviciile de comu­nicaţii. În prima fază vor putea fi achiziţionate apli­caţii pentru smartphone-uri Nokia sau care func­ţionează cu sistemul de operare Google Android. Magazinul va fi disponibil doar pen­tru clienţii Orange. App Shop nu va include şi aplicaţii pentru iPhone sau iPad.

Executivul Orange susţine că lansarea magazinului de către compania sa şi posi­bi­li­tatea oferită utilizatorilor de a plăti aplicaţiile odată cu factura pentru serviciile de comu­ni­caţii sunt esenţiale având în vedere contextul de piaţă din România.

"Faptul că Orange va fi compania care va oferi aceste aplicaţii este foarte important, din mai multe puncte de vedere. Este vorba de mo­da­litatea de achiziţie, de simplitatea pro­cesului de căutare, de selectarea şi instalarea softului. Plata odată cu factura şi nu imediat cu cardul prin internet este esenţială. Datele sta­tis­tice arată că acel procent de 10% dintre clienţi care sunt pasionaţi de tehnologie şi adop­tă repede orice noi produse sau servicii îşi fo­losesc de regulă şi cardul pentru a plăti pe net, dar restul de 90% sunt foarte reticenţi în a-şi folosi cardul online. În toată Europa plata cu cardul este o problemă, oamenii îşi fac foar­te multe probleme în legătură cu securitatea".

Lansarea App Shop este însoţită şi de un trai­ning al angajaţilor companiei, care trebuie să fie pre­gă­tiţi să ofere detalii despre smart­phone-uri, soft­ware şi magazinul online şi clienţilor care vin în magzinele clasice. "Când vorbim de mass-market lucrurile se schimbă foarte mult. Avem oamenii din magazine, care trebuie edu­caţi să vorbească de aplicaţii, de internet, să explice cum pot fi acestea utilizate. În toată lu­mea există oameni care ezită să folosească acest tip de aplicaţii, să treacă pe smartphone-uri. Este şi o falie între generaţii. Dar noi cre­dem că noile produse şi servicii ale Orange pot fi o soluţie şi pentru acest tip de clienţi. Prin ma­gazinul online vrem să simplificăm şi ex­pe­rienţa clienţilor care trec de la o platformă la alta, de la iPhone la Android de exemplu. Vrem să facem lucrurile simple, să eliminăm din complexitatea aferentă acestor schimbări."

Pentru a susţine efortul de a creşte nu­mărul de clienţi care folosesc smartphone-uri şi cumpără internet mobil şi soft, Orange va lan­sa anul viitor noi modele de telefoane inte­li­gente sub brand propriu, la preţuri "acce­si­bile". În acest moment Orange vinde în Ro­mânia sub brandul Orange Boston un smart­phone cu sistemul de operare Google An­droid, la preţuri care pornesc de la aproximativ 40 de euro.
Din cei 10,4 milioane de clienţi ai Orange România peste trei milioane folosesc şi ser­viciile de date EDGE sau 3G, iar operatorul ob­ţine trimestrial venituri de aproximativ 30 mil. euro din serviciile non-voce. În trim. 3 2010, spre exemplu, Orange România a avut ve­ni­turi totale de 246 mil. euro, din care 31 mil. euro au fost generate de serviciile non-voce.
Orange a decis să lanseze App Shop în Ro­mâ­nia înaintea altor pieţe europene pentru că ope­ratorul are o puternică prezenţă pe piaţa lo­cală, peste 10 milioane de clienţi şi venituri de peste 1 mld. euro, dar şi luând în calcul co­mu­nitatea puternică de dezvoltatori de software.

Vicepreşedintele Orange spune că magazinul este foarte important pentru comunitatea de dezvoltatori pentru că Orange le permite companiilor româneşti să vândă aplicaţii prin App Shop şi pe alte pieţe unde operatorul este prezent, deschizând astfel noi oportunităţi de venituri. "O companie poate decide să vândă o aplicaţie şi în Franţa". După ce aplicaţia este listată în magazin, Orange primeşte 30% din venituri, iar dezvoltatorul 70%.
Orange nu lucrează în acest moment decât cu companii de software, nu şi cu producători individuali care realizează un soft. Compania analizează însă posibilitatea de a face schimbări în viitor în legătură cu modul de lucru.

"Echipa locală este cea care alege aplicaţiile care sunt promovate pentru clienţii din România. Sarcina Orange Group este aceea de a oferi suport şi de a crea oportunităţi de business în alte ţări în care grupul este prezent. Ceea ce se întâmplă la App Shop-ul de aici va fi responsabilitatea pură a Orange România".
Lansarea versiunii locale a App Store le-ar putea permite şi clienţilor Orange România care au smartphone-uri BlackBerry să cumpere aplicaţii, în urma încheierii unui parteneriat cu compania canadiană Research in Motion.

În prezent, BlackBerry nu le permite utilizatorilor români nici măcar să acceseze magazinul online de soft al companiei. "În prima jumătate a anului viitor va exista un magazin dedicat utilizatorilor BlackBerry în interiorul App Shop. Data exactă a disponibilităţii în România urmează să fie comunicată", a declarat el.
Tyrode spune că este prea devreme pentru a face estimări în legătură cu rezultatele care vor fi generate de magazin. "E devreme să facem estimări în ceea ce priveşte utilizarea magazinului. Totuşi un bun indicator de performanţă ar fi ca în termen de un an să avem 10-15 aplicaţii care să se vândă foarte bine, care să fie considerate foarte interesante de marea masă a utilizatorilor."