Vicepreşedinte Orange: Vrem să transformăm smartphone-urile într-un business mass-market
Operatorul de telefonie mobilă speră ca smartphone-urile mai ieftine şi aplicaţiile create de softiştii din România să ducă la creşterea numărului de utilizatori ai telefoanelor inteligente.
Lansarea unui magazin propriu de aplicaţii software pentru
telefoanele mobile inteligente face parte dintr-un efort
desfăşurat la nivelul întregului grup Orange de a transforma
businessul cu smartphone-uri dintr-o nişă într-un produs accesibil
pentru marea masă a consumatorilor, declară, într-un interviu
pentru ZF, Yves Tyrode, vicepreşedinte executiv al grupului
Orange. El este managerul care conduce şi centrul care răspunde la
nivel global de dezvoltarea de servicii şi produse pentru toate
subsidiarele companiei franceze. În România Orange este cel mai
mare jucător de pe piaţa telecom, din punctul de vedere al
veniturilor, profitului şi al numărului de clienţi.
"Miza eforturilor noastre din acest moment este cum vom putea să
transformăm businessul smartphone-urilor într-un business de masă.
Ceea ce înseamnă că lucrurile trebuie să fie foarte simple şi
accesibile şi pentru cei care nu îşi permit un Apple iPhone", a
spus Tyrode.
Orange va lansa în decembrie un magazin online (App Shop) care le
va permite clienţilor companiei să achiziţioneze aplicaţii pentru
smartphone-uri, care vor fi achitate odată cu emiterea facturii
pentru serviciile de comunicaţii. În prima fază vor putea fi
achiziţionate aplicaţii pentru smartphone-uri Nokia sau care
funcţionează cu sistemul de operare Google Android. Magazinul va
fi disponibil doar pentru clienţii Orange. App Shop nu va include
şi aplicaţii pentru iPhone sau iPad.
Executivul Orange susţine că lansarea magazinului de către compania
sa şi posibilitatea oferită utilizatorilor de a plăti
aplicaţiile odată cu factura pentru serviciile de comunicaţii
sunt esenţiale având în vedere contextul de piaţă din
România.
"Faptul că Orange va fi compania care va oferi aceste aplicaţii
este foarte important, din mai multe puncte de vedere. Este vorba
de modalitatea de achiziţie, de simplitatea procesului de
căutare, de selectarea şi instalarea softului. Plata odată cu
factura şi nu imediat cu cardul prin internet este esenţială.
Datele statistice arată că acel procent de 10% dintre clienţi
care sunt pasionaţi de tehnologie şi adoptă repede orice noi
produse sau servicii îşi folosesc de regulă şi cardul pentru a
plăti pe net, dar restul de 90% sunt foarte reticenţi în a-şi
folosi cardul online. În toată Europa plata cu cardul este o
problemă, oamenii îşi fac foarte multe probleme în legătură cu
securitatea".
Lansarea App Shop este însoţită şi de un training al angajaţilor
companiei, care trebuie să fie pregătiţi să ofere detalii despre
smartphone-uri, software şi magazinul online şi clienţilor care
vin în magzinele clasice. "Când vorbim de mass-market lucrurile se
schimbă foarte mult. Avem oamenii din magazine, care trebuie
educaţi să vorbească de aplicaţii, de internet, să explice cum pot
fi acestea utilizate. În toată lumea există oameni care ezită să
folosească acest tip de aplicaţii, să treacă pe smartphone-uri.
Este şi o falie între generaţii. Dar noi credem că noile produse
şi servicii ale Orange pot fi o soluţie şi pentru acest tip de
clienţi. Prin magazinul online vrem să simplificăm şi experienţa
clienţilor care trec de la o platformă la alta, de la iPhone la
Android de exemplu. Vrem să facem lucrurile simple, să eliminăm din
complexitatea aferentă acestor schimbări."
Pentru a susţine efortul de a creşte numărul de clienţi care
folosesc smartphone-uri şi cumpără internet mobil şi soft, Orange
va lansa anul viitor noi modele de telefoane inteligente sub
brand propriu, la preţuri "accesibile". În acest moment Orange
vinde în România sub brandul Orange Boston un smartphone cu
sistemul de operare Google Android, la preţuri care pornesc de la
aproximativ 40 de euro.
Din cei 10,4 milioane de clienţi ai Orange România peste trei
milioane folosesc şi serviciile de date EDGE sau 3G, iar
operatorul obţine trimestrial venituri de aproximativ 30 mil. euro
din serviciile non-voce. În trim. 3 2010, spre exemplu, Orange
România a avut venituri totale de 246 mil. euro, din care 31 mil.
euro au fost generate de serviciile non-voce.
Orange a decis să lanseze App Shop în România înaintea altor
pieţe europene pentru că operatorul are o puternică prezenţă pe
piaţa locală, peste 10 milioane de clienţi şi venituri de peste 1
mld. euro, dar şi luând în calcul comunitatea puternică de
dezvoltatori de software.
Vicepreşedintele Orange spune că magazinul este foarte important
pentru comunitatea de dezvoltatori pentru că Orange le permite
companiilor româneşti să vândă aplicaţii prin App Shop şi pe alte
pieţe unde operatorul este prezent, deschizând astfel noi
oportunităţi de venituri. "O companie poate decide să vândă o
aplicaţie şi în Franţa". După ce aplicaţia este listată în magazin,
Orange primeşte 30% din venituri, iar dezvoltatorul 70%.
Orange nu lucrează în acest moment decât cu companii de software,
nu şi cu producători individuali care realizează un soft. Compania
analizează însă posibilitatea de a face schimbări în viitor în
legătură cu modul de lucru.
"Echipa locală este cea care alege aplicaţiile care sunt promovate
pentru clienţii din România. Sarcina Orange Group este aceea de a
oferi suport şi de a crea oportunităţi de business în alte ţări în
care grupul este prezent. Ceea ce se întâmplă la App Shop-ul de
aici va fi responsabilitatea pură a Orange România".
Lansarea versiunii locale a App Store le-ar putea permite şi
clienţilor Orange România care au smartphone-uri BlackBerry să
cumpere aplicaţii, în urma încheierii unui parteneriat cu compania
canadiană Research in Motion.
În prezent, BlackBerry nu le permite utilizatorilor români nici
măcar să acceseze magazinul online de soft al companiei. "În prima
jumătate a anului viitor va exista un magazin dedicat
utilizatorilor BlackBerry în interiorul App Shop. Data exactă a
disponibilităţii în România urmează să fie comunicată", a declarat
el.
Tyrode spune că este prea devreme pentru a face estimări în
legătură cu rezultatele care vor fi generate de magazin. "E devreme
să facem estimări în ceea ce priveşte utilizarea magazinului.
Totuşi un bun indicator de performanţă ar fi ca în termen de un an
să avem 10-15 aplicaţii care să se vândă foarte bine, care să fie
considerate foarte interesante de marea masă a
utilizatorilor."