Cum a restructurat antreprenorul sibian Ioan Ciolan afacerea Ambient după pierderi de 20 mil. euro

Autor: Cristi Moga 17.11.2010

După o pauză de mai bine de un an, în care a evitat apariţiile în media, omul de afaceri Ioan Ciolan, care controlează compania Ambient din Sibiu, a ieşit în faţa presei cu noua echipă de manageri şi planuri de creştere pentru 2011.



"Am traversat un moment greu, când am văzut că experienţa echipei ma­nageriale a fost depă­şită de evenimentele din realitate. În ultimul an şi jumătate am trecut de la o structură de management antre­prenorial şi am adus alături de noi oameni cu experienţă şi am atras noi parteneri, precum consultanţii de la Roland Berger şi ABS, astfel că am putut lua decizii bazându-ne şi pe experienţe colaterale", a declarat Ciolan.

Antreprenorul din Sibiu a fondat afacerea Ambient în 1993, iar în anii de boom economic era unul dintre cei mai atractivi jucători din retail, când afacerile companiei au atins maximul de 230 de milioane de euro, în 2008.

Ulterior a urmat o perioadă de declin, vânzările reţelei scăzând cu aproape 60% în 2009, până la 104 milioane de euro, fapt ce a necesitat o restructurare masivă a afacerii pentru menţinerea pe linia de plutire.

De unde vine echipa de executivi
Peste 1.000 de oameni au plecat din companie, afacerea din retail în cele 12 magazine a fost separată de cea de distribuţie către antreprenorii specializaţi, iar în 2010 în echipa de management au fost cooptaţi directori din companii mai mari decât Ambient (directorul financiar, Liviu Voicu, vine de la A&D Pharma, Călin Şomcutean, director de retail, vine de la Altex, iar Gabriel Boada, directorul naţional de vânzări, vine de la producătorul de ţigarete JTI).

"Anul 2010 a fost bine pregătit şi gândit din timp, astfel că nu am avut momente critice", a mai spus Ciolan.
"Dacă la începutul anului performanţele erau doar un vis sau o promisiune, acum putem spune că s-au adeverit, deoarece partenerii financiari au fost totuşi alături de noi şi ne-au sprijinit şi sper să o facă în continuare", a declarat şi Liviu Voicu, directorul financiar, referitor la faptul că firma estimează pentru acest an o uşoară creştere a veniturilor, cu un milion de euro, în timp ce pentru 2011 estimările companiei sunt de majorare a cifrei de afaceri cu 15%, până la circa 120 de milioane de euro.
În ultimii ani antreprenorii locali au dus cea mai grea luptă tocmai pentru a obţine acest "sprijin financiar" din partea băncilor, în condiţiile în care au dezvoltat afaceri prin credite care trebuie rambursate chiar şi în perioade în care vânzările scad şi cu 50%.

În acest context, administratorii unor afaceri precum Flanco, Spar, Leonardo sau Pic au fost nevoiţi să ceară intrarea în insolvenţă în ultimii ani, o parte dintre ei alegând să se reorganizeze sub protecţia unui admi­nistrator judiciar.
Ambient colaborează în prezent cu un consorţiu de nouă bănci, de la care a obţinut recent un nou împrumut, de 4,6 milioane de euro, "pentru consolidarea businessului".
Centrele Ambient sunt concentrate în zona Transilvaniei, în oraşe precum Alba Iulia, Târgu-Mureş, Cluj-Napoca, Baia Mare sau Bistriţa-Năsăud, unde şi oamenii de afaceri Dragoş şi Adrian Pavăl vor să îşi ducă afacerea Dedeman în următoarea perioadă. În condiţiile unei concurenţe mai mari, de unde ar putea veni creşterea Ambient pentru anul viitor?

"Creşterea veniturilor este estimată din zona de distribuţie", a precizat Gabriel Boada, directorul naţional de vânzări, care coordonează o echipă de 80 de agenţi cu 150 de utilitare care deservesc clienţii "corpo­ratişti" ai companiei.
De altfel, în prezent activitatea de distribuţie a materialelor de construcţii aduce peste 50% din veniturile firmei.

Nu se aşteaptă la profit net nici în acest an
În ceea ce priveşte profitabilitatea, reprezentanţii Ambient spun că profitul operaţional va creşte în acest an de la 2 la 5 milioane de euro, dar în ceea ce priveşte profitabilitatea netă este posibil ca nici în 2011 aceasta să nu fie realizată.
"Profit net? Nu este de aşteptat anul acesta, iar pentru la anul ar fi plăcut, dar depinde de contextul economic. Este posibil să mai aşteptăm un an", a declarat directorul financiar al companiei.
Compania a stopat orice proces de extindere a reţelei, iar pentru 2011 nu sunt programate investiţii de acest gen, deşi Ciolan admite că are un portofoliu semnificativ de terenuri pentru viitoarele centre Ambient.
Întrebat despre motivele pentru care nu se extinde în această perioadă, cum fac alţi retaileri de pe piaţa de profil, Ciolan a răs­puns că se simte acum mai matur, iar "visele de altă dată trebuie trecute în paşi sănătoşi. Suntem încă în a patra lună de pionierat ca urmare a schimbării dintr-un comerţ unic în separarea celor două linii de business".
În urmă cu doi ani, Ciolan viza investiţii de 300 de milioane de euro pentru extinderea afacerii în toate oraşele cu mai mult de 50.000 de locuitori, 45 la număr, perioadă în care omul de afaceri s-a aflat la un pas de vânzarea Ambient către fondul de private equity EQT.
"Din 2008 relaţia cu cei de la EQT a fost întreruptă. Ne concentrăm pe consolidare", a spus directorul financiar Voicu. "Având în vedere eforturile depuse de firmă în ultimii ani nu ne gândim la exit", a completat Ciolan.
Întrebat fiind de posibilitatea de atra­gere a unui alt acţionar în rândul firmei, omul de afaceri a declarat însă că acest subiect reprezintă "o discuţie pe care o minte înţeleaptă în orice moment o poate aborda. O uşă este deschisă oricând".

Români vs. multinaţionale în bricolaj


Ioan Ciolan alături de fraţii Pavăl şi omul de afaceri Cezar Rapotan sunt principalii antreprenori din retailul de bricolaj şi distribuţia de materiale de construcţii, segmente pe care concurează cu numeroşi jucători internaţionali, precum Praktiker, Bricostore, OBI sau Hornbach, care au susţinerea unor grupuri mari la nivel european, pentru a supravieţui pe o piaţă de două miliarde de euro afectată puternic de reducerea activităţii din construcţii.