Cum a restructurat antreprenorul sibian Ioan Ciolan afacerea Ambient după pierderi de 20 mil. euro
După o pauză de mai bine de un an, în care a evitat apariţiile în media, omul de afaceri Ioan Ciolan, care controlează compania Ambient din Sibiu, a ieşit în faţa presei cu noua echipă de manageri şi planuri de creştere pentru 2011.
"Am traversat un moment greu, când am văzut că experienţa
echipei manageriale a fost depăşită de evenimentele din
realitate. În ultimul an şi jumătate am trecut de la o structură de
management antreprenorial şi am adus alături de noi oameni cu
experienţă şi am atras noi parteneri, precum consultanţii de la
Roland Berger şi ABS, astfel că am putut lua decizii bazându-ne şi
pe experienţe colaterale", a declarat Ciolan.
Antreprenorul din Sibiu a fondat afacerea Ambient în 1993, iar în
anii de boom economic era unul dintre cei mai atractivi jucători
din retail, când afacerile companiei au atins maximul de 230 de
milioane de euro, în 2008.
Ulterior a urmat o perioadă de declin, vânzările reţelei scăzând cu
aproape 60% în 2009, până la 104 milioane de euro, fapt ce a
necesitat o restructurare masivă a afacerii pentru menţinerea pe
linia de plutire.
De unde vine echipa de executivi
Peste 1.000 de oameni au plecat din companie, afacerea din retail
în cele 12 magazine a fost separată de cea de distribuţie către
antreprenorii specializaţi, iar în 2010 în echipa de management au
fost cooptaţi directori din companii mai mari decât Ambient
(directorul financiar, Liviu Voicu, vine de la A&D Pharma,
Călin Şomcutean, director de retail, vine de la Altex, iar Gabriel
Boada, directorul naţional de vânzări, vine de la producătorul de
ţigarete JTI).
"Anul 2010 a fost bine pregătit şi gândit din timp, astfel că nu am
avut momente critice", a mai spus Ciolan.
"Dacă la începutul anului performanţele erau doar un vis sau o
promisiune, acum putem spune că s-au adeverit, deoarece partenerii
financiari au fost totuşi alături de noi şi ne-au sprijinit şi sper
să o facă în continuare", a declarat şi Liviu Voicu, directorul
financiar, referitor la faptul că firma estimează pentru acest an o
uşoară creştere a veniturilor, cu un milion de euro, în timp ce
pentru 2011 estimările companiei sunt de majorare a cifrei de
afaceri cu 15%, până la circa 120 de milioane de euro.
În ultimii ani antreprenorii locali au dus cea mai grea luptă
tocmai pentru a obţine acest "sprijin financiar" din partea
băncilor, în condiţiile în care au dezvoltat afaceri prin credite
care trebuie rambursate chiar şi în perioade în care vânzările scad
şi cu 50%.
În acest context, administratorii unor afaceri precum Flanco, Spar,
Leonardo sau Pic au fost nevoiţi să ceară intrarea în insolvenţă în
ultimii ani, o parte dintre ei alegând să se reorganizeze sub
protecţia unui administrator judiciar.
Ambient colaborează în prezent cu un consorţiu de nouă bănci, de la
care a obţinut recent un nou împrumut, de 4,6 milioane de euro,
"pentru consolidarea businessului".
Centrele Ambient sunt concentrate în zona Transilvaniei, în oraşe
precum Alba Iulia, Târgu-Mureş, Cluj-Napoca, Baia Mare sau
Bistriţa-Năsăud, unde şi oamenii de afaceri Dragoş şi Adrian Pavăl
vor să îşi ducă afacerea Dedeman în următoarea perioadă. În
condiţiile unei concurenţe mai mari, de unde ar putea veni
creşterea Ambient pentru anul viitor?
"Creşterea veniturilor este estimată din zona de distribuţie", a
precizat Gabriel Boada, directorul naţional de vânzări, care
coordonează o echipă de 80 de agenţi cu 150 de utilitare care
deservesc clienţii "corporatişti" ai companiei.
De altfel, în prezent activitatea de distribuţie a materialelor de
construcţii aduce peste 50% din veniturile firmei.
Nu se aşteaptă la profit net nici în acest
an
În ceea ce priveşte profitabilitatea, reprezentanţii Ambient spun
că profitul operaţional va creşte în acest an de la 2 la 5 milioane
de euro, dar în ceea ce priveşte profitabilitatea netă este posibil
ca nici în 2011 aceasta să nu fie realizată.
"Profit net? Nu este de aşteptat anul acesta, iar pentru la anul ar
fi plăcut, dar depinde de contextul economic. Este posibil să mai
aşteptăm un an", a declarat directorul financiar al
companiei.
Compania a stopat orice proces de extindere a reţelei, iar pentru
2011 nu sunt programate investiţii de acest gen, deşi Ciolan admite
că are un portofoliu semnificativ de terenuri pentru viitoarele
centre Ambient.
Întrebat despre motivele pentru care nu se extinde în această
perioadă, cum fac alţi retaileri de pe piaţa de profil, Ciolan a
răspuns că se simte acum mai matur, iar "visele de altă dată
trebuie trecute în paşi sănătoşi. Suntem încă în a patra lună de
pionierat ca urmare a schimbării dintr-un comerţ unic în separarea
celor două linii de business".
În urmă cu doi ani, Ciolan viza investiţii de 300 de milioane de
euro pentru extinderea afacerii în toate oraşele cu mai mult de
50.000 de locuitori, 45 la număr, perioadă în care omul de afaceri
s-a aflat la un pas de vânzarea Ambient către fondul de private
equity EQT.
"Din 2008 relaţia cu cei de la EQT a fost întreruptă. Ne concentrăm
pe consolidare", a spus directorul financiar Voicu. "Având în
vedere eforturile depuse de firmă în ultimii ani nu ne gândim la
exit", a completat Ciolan.
Întrebat fiind de posibilitatea de atragere a unui alt acţionar în
rândul firmei, omul de afaceri a declarat însă că acest subiect
reprezintă "o discuţie pe care o minte înţeleaptă în orice moment o
poate aborda. O uşă este deschisă oricând".
Români vs. multinaţionale în bricolaj
Ioan Ciolan alături de fraţii Pavăl şi omul de afaceri Cezar
Rapotan sunt principalii antreprenori din retailul de bricolaj şi
distribuţia de materiale de construcţii, segmente pe care
concurează cu numeroşi jucători internaţionali, precum Praktiker,
Bricostore, OBI sau Hornbach, care au susţinerea unor grupuri mari
la nivel european, pentru a supravieţui pe o piaţă de două miliarde
de euro afectată puternic de reducerea activităţii din
construcţii.