Când ceasul va bate ora albastră/ de Andreea Răsuceanu
Fără a părea să fi epuizat tema existenţei aproape perfecte
bulversate la un moment dat, îndeobşte în apropierea vârstei de
mijloc, de apariţia, din faldurile întunecoase ale trecutului, a
vreunui secret misterios, literatura contemporană continuă să
furnizeze cu asiduitate astfel de drame individuale şi de familie -
şi cu aceeaşi asiduitate cititorul pare să le devoreze.
Inepuizabilă resursă de valorificat prozastic, după firea şi stilul
autorului, psihicul uman, zguduit de câte un şoc emoţional ce lasă
urme definitive ori pus în faţa unor situaţii-limită, hărtănit de
traume succesive parţial vindecate şi de recidivele lor
neaşteptate, e cutia neagră care arată ce a dus la deteriorarea
treptată a conştiinţei şi la dezintegrarea individualităţii.
O impecabilă, în precizia ei, disecţie a unei conştiinţe împăcate
cu sine conţine şi romanul lui Alonso Cueto, Ora albastră*, o
poveste despre bulversarea interioară pe care o poate produce
descoperirea unui secret murdar ce a marcat, la un moment dat,
destinul unei întregi familii.
La moartea mamei lui, Adrian Ormache, avocat cu o carieră de
invidiat (cum sunt şi vila şi familia sa), descoperă un secret
care-i reordonează întreaga existenţă. Sosit din New Jersey, unde
şi-a făcut o cu totul altă viaţă, fratele lui Adrian îi dezvăluie
acestuia secretul ce i-a legat pe părinţii lor toată viaţa, chiar
şi după un divorţ urmat de refuzul mamei de a mai vorbi vreodată
despre fostul soţ.
Fost militar de carieră (este vorba despre războiul civil peruan
din anii 1980-90 şi de lupta împotriva grupării teroriste Sendero
Luminoso), tatăl său i-a insuflat lui Adrian mai degrabă un fel de
veneraţie temătoare, decât dragoste, iar rugămintea sa de pe patul
morţii, de a găsi o anumită fată din Huanta, Ayacucho rămâne ca o
veşnică întrebare chinuitoare în mintea sa, ignorată până în
momentul în care cursul neaşteptat al evenimentelor îi schimbă
definitiv priorităţile.
Mergând pe firul amintirilor şi întâlnindu-se cu doi foşti camarazi
de arme ai tatălui său, Guayo şi Chacho, dar şi găsind printre
teancurile de hârtii rămase de la mama sa o scrisoare edificatoare,
Adrian descoperă cu stupoare că figura emblematică, de erou
exemplar, a tatălui său nu era decât masca pe care o purta un
torţionar odios, autor al mai multor violuri şi crime abjecte. Mai
mult, şantajată cu o expunere publică a faptelor mizerabile, mama
lui Adrian s-a văzut nevoită să achite sume consistente de bani
pentru a-şi proteja familia de scandalul public.
Criza morală e declanşată de culpa asumată genetic, iar haosul şi
degringolada sufletească contaminează întregul univers paşnic şi
ferit de emoţii distructive majore de până atunci al lui Adrian,
care devine prizonierul propriei vieţi scăpate de sub control.
Sfâşiat de dilema morală ce opune figurii autorităţii paterne
spectrul bântuitor al unui asasin cu sânge rece, care obinuia să le
violeze pe prizonierele indience promiţându-le eliberarea, pentru
ca apoi să le împuşte, Adrian porneşte în căutarea lui Miriam,
indianca de care tatăl său se îndrăgostise şi care reuşise să fugă,
pierzându-se în apele albastre ale nopţii. Întâlnirea cu aceasta,
la capătul unor aventuri care-l conduc într-o călătorie odiseică,
pe parcursul căreia descoperă mai multe adevăruri personale decât
în toată existenţa sa tihnită de până atunci, va aduce cu sine mai
multe surprize, schimbând pentru totdeauna coordonatele vieţii lui
Adrian.
În romanul lui Cueto răzbat ecourile întregii literaturi
sud-americane, cu obsesiile acesteia legate de importanţa
legăturilor de sânge şi a moştenirii ereditare a trecutului, cu
toate ungherele sale întunecate şi bine păzite. Personajul său,
deşi ancorat în contemporaneitate, pare smuls dintre eroii
frământaţi din saga marquesiană sau din romanele halucinanate ale
lui José Donoso. Un ritm alert, dublat de procesul introspectiv
fascinant pe care şi-l aplică protagonistul în căutarea sa sunt
atuurile cărţii lui Cueto, apreciat de proaspăt nobelizatul Mario
Vargas Llosa drept autorul unui "roman magnific".
*) Alonso Cueto, Ora albastră, Editura Humanitas Fiction, traducere
din limba spaniolă de Tudora Şandru-Mehedinţi, 2010, 242 p.
ANDREEA RĂSUCEANU, scriitor şi critic literar. Doctor în filologie
cu lucrarea Mahalaua Mântulesei - drumul către modernitate,
susţinută în cadrul Centrului de Excelenţă în Studiul Imaginii,
Universitatea Bucureşti; autoare a cărţii Cele două Mântulese
(Editura Vremea, 2009). A publicat cronică literară şi studii de
specialitate în reviste precum: Observator cultural, România
literară, Viaţa Românească, Timpul, Idei în dialog, Familia,
Convorbiri literare etc.