OTE şi Deutsche Telekom pun în mâinile unui român de 33 de ani una dintre cele mai importante funcţii din Romtelecom

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 18.11.2010

Ovidiu Ghiman, directorul executiv pentru strategie şi dezvoltare al Romtelecom va prelua în februarie 2011 şi atribuţiile de director comercial pe segmentul rezidenţial al companiei, deţinute din anul 2007 de germanul Joerg Zeddies.

Unul dintre managerii care au venit în România odată cu noul CEO Yorgos Ioannidis, Zeddies a avut o prezenţă discretă pe plan local, însă a jucat un rol cheie în multe dintre iniţiativele lansate de Romtelecom şi care i-au permis companiei să reziste pe o piaţă cu o competiţie pe viaţă şi pe moarte cu rivali ca RCS&RDS şi UPC. El este unul dintre managerii care au avut ideea revenirii Romtelecom pe piaţa de cablu, printr-o nouă companie - NextGen, care să funcţioneze separat şi care să poată reacţiona rapid la mişcările făcute de rivali redutabili ca RCS&RDS. Lansarea NextGen a dat până acum rezultate, fiind un rezervor de creştere al bazei de clienţi pentru Romtelecom în condiţiile în care recesiunea a determinat mulţi utilizatori să se orienteze către cele mai mici tarife de pe piaţă. NextGen are tarife mai mici decât Romtelecom, adaptate la condiţiile de pe fiecare piaţă în parte.

Decizia grupurilor OTE şi Deutsche Telekom de a nu aduce un manager din Grecia sau Germania pentru a-l înlocui pe Joerg Zeddies arată, pe de o parte încrederea pe care o au cele două grupuri în alegerea făcută de CEO-ul Yorgos Ioannidis dar şi în capacitatea lui Ghiman de a cumula funcţiile de director de comercial, de dezvoltare şi strategie.

Decizia OTE şi Deutsche Telekom adaugă pe umerii lui Ghiman - deja responsabil de strategia de dezvoltare a fostului monopol din telefonia fixă, o sarcină uriaşă, într-o perioadă care va fi cheie pentru Romtelecom. Cumularea celor trei poziţii îl va duce pe Ghiman la cea mai înaltă poziţie de top management deţinută în cariera începută în 1998, ca director de filială al RCS&RDS.

În martie 2009, când şoca piaţa prin anunţul că pleacă de la RCS&RDS la Romtelecom, Ghiman era director comercial al companiei conduse de Zoltan Teszari. Spre deosebire de RCS&RDS, o companie în care deciziile proprietarului pot fi puse în practică rapid, sărind etape obligatorii în lumea corporaţiilor listate la bursă, Ghiman acţionează acum într-un mediu mult mai complex, cu reguli, proceduri, rapoarte şi raportări.

Întrebat la începutul acestui an dacă mutarea la Romtelecom a fost un un şoc, Ghiman admitea că există diferenţe, dar susţinea că a reuşit să le depăşească.

"Cu siguranţă structura companiei este diferită de modelul cu care eram eu obişnuit şi a fost un an în care partea de adaptare nu a fost la modul, OK, Ovidiu acum ai şase luni să te adaptezi şi mai vorbim după aceea. Am fost aruncat în apă pur şi simplu", spunea el într-un interviu pentru ZF.

Adaptarea a fost simplificată de faptul că a preluat controlul dezvoltării companiei de cablu a Romtelecom. "Coordonarea NextGen m-a ajutat foarte mult, la fel cum a contat şi faptul că la scurt timp după ce am venit la Romtelecom s-a simţit nevoia redefinirii strategiei pe următorii trei-patru ani, un proces de care am fost direct responsabil".

Din noua funcţie, pe care o va prelua anul viitor, în februarie, Ghiman devine responsabil de una dintre cele mai importante surse de venituri ale companiei, de câteva sute de milioane de euro pe an. Dincolo de venituri, Ghiman va prelua noile responsabilităţi într-o perioadă cheie, în care compania va trebui să lupte cu RCS&RDS pentru a câştiga prima poziţie pe pieţele de internet şi televiziune - un obiectiv ce pare imposibil de atins fără ca pe piaţă să nu aibă loc un cutremur.

RCS&RDS are peste 2,7 de milioane de clienţi pe servicii TV (1,6 milioane pe cablu şi 1,1 milioane pe satelit) în timp ce Romtelecom are aproximativ un milion. Doar pe internet distanţa pare a fi mai mică, de aproximativ 100.000 de utilizatori, însă în condiţiile în care sunt comparate cifrele anunţate de Romtelecom în septembrie 2010 (950.000 clienţi pe internet) cu cele publicate de RCS&RDS pentru decembrie 2009 (1,1 milioane de clienţi). Compania RCS&RDS nu a mai comunicat evoluţia bazei de clienţi pe serviciile TV şi internet. În 2009, veniturile Romtelecom au fost de 807,7 milioane de euro.

Ovidiu Ghiman a absolvit Facultatea de Ştiinţe Economice din cadrul Universităţii Babeş- Bolyai din Cluj-Napoca.