Giganţii auto din Detroit reîncep lupta pentru supremaţie, dar Chrysler pare a fi pentru moment doar spectator

Autor: Gabriel Razi 21.11.2010

Reîntoarcerea pe bursă a General Motors a reprezentat un nou început pentru cea mai mare companie auto, dar pentru a-şi menţine poziţia trebuie să facă faţă competiţiei dure făcute de Ford, singurul dintre cei trei giganţi auto care nu au luat bani de la stat. Chrysler însă nu poate emite pretenţia de a se bate de la egal la egal cu cei doi rivali.



Triada celor mai importanţi producători din industria auto a Statelor Unite s-ar putea transforma într-un duo după ce Ford şi General Motors au demarat în trombă de lângă Chrysler, scrie The New York Times.

Sergio Marchionne, noul CEO al Chrylser, promite că producătorul din Detroit va reveni pe culmile succesului după ce va depăşi dificultăţile asociate falimentului prin care a trecut anul trecut.

Investitorii se înghesuie să achiziţioneze o parte din acţiunile General Motors, care s-a listat din nou după falimentul de anul trecut, sau pe cele ale Ford, companie care s-a ţinut singură pe picioare în timpul recesiunii, în timp ce Chrylser rămâne la coada listei celor ce mizează pe industria auto. Vânzările Chrysler în Statele Unite se află la jumătatea celor de acum cinci ani, iar linia sa de produse întârzie să fie reînoită.

Totuşi, de curând compania a lansat la salonul auto de la Los Angeles SUV-ul Dodge Durango şi a anunţat că reprezentanţele sale vor începe să vândă modelul 500 al celor de la Fiat.

Chrysler nu are loc pe bursă încă

Analiştii din industria auto consideră că producătorul american nu este încă pregătit pentru listarea la bursă.

"Chrysler nu este pregătită. Are nevoie de o gamă mai mare de produse", spune David Whiston, analist la compania de investiţii Morningstar.

Marchionne consideră că declinul pieţei auto din 2008 şi 2009 a afectat mai mult Chrysler decât ceilalţi producători americani. Deşi atât Ford, cât şi GM au fost afectate puternic de criză, acestea au reuşit să se redreseze şi chiar să atingă performanţele precedente crizei.

Marchionne, care este responsabil şi de destinele Fiat, se află în fruntea Chrysler după ce producătorul italian a cumpărat 20% din acţiuni de la guvernul american. Conducerea intenţionează să redreseze compania prin introducerea de noi modele cu un consum mic de combustibil începând cu anul viitor. Momentan, compania înregistrează pierderi, estimate pentru cel de-al treilea trimestru al acestui an la 62 mil. euro (84 mil. dolari), pe lângă datoriile de 5,4 mld. euro (7,4 mld. dolari) pe care trebuie să le returneze autorităţilor americane şi canadiene.

Directorul italian consideră că titlurile Chrysler se vor reîntoarce pe bursă la jumătatea anului viitor, după ce va fi analizată evoluţia pe care o vor avea acţiunile GM odată cu revenirea pe piaţa de capital ce a avut loc săptămâna trecută.

"Succesul pe care îl are competitorul nostru direct ne dă indicii privind receptivitatea pieţelor de capital", crede Marchionne.

Însă analiştii auto sunt de părere că este prea devreme pentru a putea estima dacă relansarea acţiunilor Chrysler va avea acelaşi succes cu cea a General Motors.

Anul acesta vânzările Chrysler au început să crească după ce anul trecut acestea căzuseră sub un milion de unităţi. Redresarea cifrelor de vânzări se datorează lansării de noi produse cum ar fi noul Jeep Grand Cherokee. Totuşi brandul Chrysler continuă să se zbată în anonimat pe locul al 14-lea în topul mărcilor auto vândute în Statele Unite, fiind depăşit de branduri mai puţin preferate de publicul american, cum ar fi Volkswagen, Subaru sau Mazda.

Dacă în 2005 marca Chrysler vindea 2,3 milioane de autoturisme în Statele Unite, anul acesta cifrele de vânzări au atins până în luna octombrie 910.000 de unităţi. Grupul Chrylser este acum surclasat de General Motors, Ford, Toyota şi Honda în topul celor mai performanţi producători auto de pe piaţa americană.

Revitalizează vechile modele

Noua strategie a producătorului auto se bazează pe revitalizarea unor modele mai vechi cum ar fi minivanul Town and Country, sedan-ul Sebring sau lansarea unei noi versiuni a limuzinei Chrysler 300C. Însă compania nu reuşeşte să performeze pe piaţa camionetelor, unde vânzările Dodge Ram au urcat cu doar 2% în acest an, în timp ce vânzările camionetelor Ford au crescut cu 30%, iar cele ale produselor GM cu 15%.

Pe termen lung, analiştii consideră că viitorul Chrysler va depinde de automobilele produse pe platforma modelelor europene ale Fiat, iar italienii speră că "scutul" brandului Chrysler va aşterne uitarea peste problemele de fiabilitate ale maşinilor italiene care au determinat producătorul torinez să iasă de pe piaţa Statelor Unite cu 30 de ani în urmă.

Atât General Motors, cât şi Ford au obţinut profituri de ordinul miliardelor în acest an, Chrysler fiind singurul producător din Detroit care are pierderi. "Chrysler a rămas în spate, dar va veni şi timpul lor", crede Rebecca Lindland, analist la compania de analiză a pieţei auto IHS Global Insight.