RBS ţinteşte companiile mari pentru a contracara scăderea bilanţului

Autor: Ciprian Botea 21.11.2010

RBS România, un jucător de talie medie controlat de grupul britanic controlat de stat Royal Bank of Scotland, vrea să-şi majoreze expunerea pe segmentul corporate şi a creat o echipă specializată care să aducă clienţi noi din rândul celor mai mari o mie de companii în funcţie de cifra de afaceri.

Strategia ar veni să contracareze tendinţa de scădere substanţială a bilanţului băncii înregistrată în ultimii doi ani.

"Am vrut întotdeauna o expunere mai mare pe companiile de top şi încercăm să ranforsăm această strategie. Pe anumite produse avem o penetrare de 30% în rândul celor mai mari o mie de companii în funcţie de cifra de afaceri şi încercăm să ne îndreptăm spre un grad de penetrare de 50% în următorii doi ani", a declarat Radu Ropota, directorul pentru clienţi corporate al RBS.

El spune că banca a reuşit să echilibreze pe segmentul corporate partea de credite cu depozitele atrase, finanţările acordate companiilor situându-se la circa 500 de mil. euro. Potrivit datelor publicate de grup, bilanţul băncii a scăzut în primele nouă luni ale acestui an cu o jumătate de miliard de euro, la 1,58 de miliarde de euro.

Preşedintele RBS Johan Gabriels anunţase în această toamnă că banca se va concentra preponderent pe segmentul companiilor, concomitent cu reducerea ponderii operaţiunilor de retail. Pe partea de retail, banca încearcă să atragă clienţi din rândul executivilor companiilor pe care le ţinteşte.

Oficialii băncii spun că în ultimii doi ani firmele mari au cerut mai puţine credite în condiţiile în care poziţia pe care o deţin le-a permis să negocieze mai uşor cu furnizorii, de obicei întreprinderi mici şi mijlocii.

"Companiile mari au pus o presiune fantastică pe furnizori. Termenele de plată s-au extins şi astfel companiile mari au avut nevoie de mai puţine credite. În prezent, companiile exportatoare au nevoie în special de capital de lucru", a mai spus Ropota.

RBS are 2.000 de clienţi persoane juridice, concentraţi în sectoare precum industria energetică, automotive, telecom, media sau servicii medicale.

În ceea ce priveşte retailul, banca şi-a redus substanţial targetul de clienţi la două milioane de indivizi cu venituri ridicate, faţă de patru-cinci milioane de clienţi în urmă cu doi ani. Printre produsele pe care banca mizează în perioada următoare sunt creditele de refinanţare şi cardurile de credit, dar şi conturile de salarii pentru angajaţii companiilor care fac parte din clientela băncii.