Asfaltare pe bani plătiţi de guvernul următor: Guvernul a mandatat Ministerul Dezvoltării să asfalteze 10.000 km de drumuri judeţene şi de interes local

Autori: Andreea Mioara Neferu , Mediafax 22.11.2010

Guvernul a decis ieri prin ordonanţă de urgenţă modernizarea şi asfaltarea a 10.000 de kilometri de drumuri judeţene şi locale de care se va ocupa Ministerul Turismului şi Dezvoltării Teritoriale (MDRT), condus de Elena Udrea, noua stea politică a PDL.

Guvernul nu a precizat cât va costa asfaltarea celor 10.000 de km, ci doar a spus că este inclusă într-un Program Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii în valoare de 4 miliarde de euro.

În acest program mai intră cel puţin 800 de proiecte restante pentru dezvoltarea mediului rural şi staţii noi de epurare a apelor uzate, de alimentare cu apă şi canalizare pentru 1.500 de localităţi. Spre deosebire de alte lucrări de infrastructură, finanţarea acestor programe se va face iniţial de către constructori, urmând ca din 2013 guvernele viitoare să achite valoarea lucrărilor pe măsură ce vor fi finalizate, conform declaraţiei Elenei Udrea, ministrul dezvoltării. Acesta ar fi primul program prin care statul se angajează să plătească mai târziu cu doi ani furnizorii de lucrări. Nu este clar cine va suporta dobânda la finanţarea acestor lucrări şi cât va fi aceasta.

Această decizie s-a luat la o zi după ce Elena Udrea, ministrul dezvoltării regionale şi turismului, a fost aleasă preşedinte al PDL Bucureşti.

"De fapt MDRT se ocupă de drumuri judeţene şi locale de când s-a înfiinţat acest minister", au explicat oficialii MDRT decizia ca ministerul să administreze acest program de investiţii în infrastructură.

Circa 1.500 de localităţi ar urma să beneficieze de investiţiile în infrastructura de apă, canal, staţii de epurare, în timp ce în 800 de localităţi se va realiza infrastructură socială.

"Principalul obstacol pe care ni-l sesizează toţi atunci când vorbesc de România se referă la infrastructură, că nu există suficiente drumuri asfaltate, că nu există suficiente autostrăzi", a declarat ieri premierul Emil Boc, citat de Mediafax. Premierul a mai spus că Guvernul are în vedere şi accelerarea atragerii de fonduri pentru coridorul IV de autostrăzi. "Acum, pe această componentă, rezolvăm două chestiuni majore: modernizarea spaţiului rural românesc, iar prin banii de la Uniunea Europeană, cei 4,5 miliarde de euro de pe programul transporturi, asigurăm finanţarea autostrăzilor de pe coridorul IV, astfel încât România să intre practic în rândul lumii", a explicat Boc.

Bugetul total general al CNADNR, aflat în subordinea Ministerului Transporturilor, a fost de 2,12 miliarde de euro în 2009. Numai pentru reabilitări şi modernizări de drumuri naţionale CNADNR a avut anul trecut fonduri de 1.579 mil. lei (372,6 milioane de euro), cu aproape jumătate mai mult decât în 2008.

Reabilitarea unui drum naţional are un cost standard de 761.000 euro/km, în condiţiile în care cheltuielile pentru un drum naţional nou se ridică la 3,86 milioane de euro/km, potrivit unui recent proiect al Ministerului Transporturilor, care conţine 12 standarde de cost pentru obiective de investiţii finanţate din fonduri publice din domeniul infrastructurii de transport. Standardele de cost pentru construirea unui kilometru de astfel de drum sunt cuprinse între 5,05 milioane euro şi 6,1 milioane de euro.

Ministerul Transporturilor a cheltuit în perioada 2005-2009 2,3 miliarde de euro pentru construirea de autostrăzi, 3,5 miliarde de euro pentru reabilitarea şi întreţinerea drumurilor naţionale şi alte 1,3 miliarde de euro pentru reparaţii.

Cu toate acestea, numai 109 km de autostradă şi 124 km de centuri ocolitoare au fost finalizaţi şi 812 km de drumuri naţionale au fost reabilitaţi/modernizaţi în aceeaşi perioadă.