CEC a făcut profit brut de 89 mil. lei la nouă luni, în creştere cu 62%

Autor: Ciprian Valentin Botea 23.11.2010

CEC Bank, singura bancă de top deţinută de stat, a obţinut în primele nouă luni un câştig brut de 89 mil. lei (echivalentul a 21,3 mil. euro), în creştere cu 62% faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut.



Profitul din trimestrul trei a fost de 25 mil. lei după ce în perioada aprilie-iunie câştigul brut se ridicase la 49 milioane lei, potrivit datelor publicate de bancă.

Activele totale ale băncii ajungeau la sfârşitul lui septembrie la 19 miliarde lei (4,54 mld. euro), cu 20% mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. În paralel, creditele acordate au crescut cu doar 5%, până la 9,54 miliarde lei, pe fondul avansului cu două cifre a soldului împrumuturilor pentru companii şi restrângerii finanţărilor pentru persoanele fizice.

"Principala preocupare a băncii a fost de a identifica acele proiecte ale IMM-urilor, operatorilor agricoli şi autorităţilor publice locale, care puteau fi finanţate. Astfel, în primele nouă luni au fost acordate 9.500 de credite cu o valoare de 1,36 miliarde lei", au precizat reprezentanţii CEC.

Portofoliul de credite acordate companiilor şi administraţiei publice a urcat cu 23% în septembrie comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut, la 4,66 miliarde lei, cea mai rapidă creştere fiind înregistrată pe segmentul corporaţiilor, unde soldul împrumuturilor a avansat de la 230 milioane lei în trimestrul trei din 2009 la 904 milioane lei în septembrie anul acesta.

În schimb, pe segmentul de retail soldul creditelor s-a diminuat cu 7,5% în ultimul an, până la 4,87 miliarde lei, în ciuda promoţiilor desfăşurate de bancă pe acest segment. Creditarea persoanelor fizice s-a restrâns mai puternic în trimestrul trei în contextul aplicării măsurilor de austeritate fiscală.

CEC restructurase până la sfârşitul lui septembrie un procent de 12% din portofoliul total de credite. Din portofoliul de retail au fost restructurate aproape 2.200 de credite cu o valoare cumulată de 315 milioane lei, în timp ce pe segmentul corporate au fost restructurate peste 900 de credite cu o valoare totală de 842 milioane lei. Preşedintele CEC Bank, Radu Gheţea, declara în vară că un sfert din clienţii cu împrumuturi restructurate nu reuşesc să-şi plătească ratele nici după restructurare.

Banca avea la sfârşitul lui septembrie depozite atrase de la clientelă în valoare de 15,2 miliarde lei (3,63 mld. euro), în creştere cu 15,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Cea mai mare parte a depozitelor reprezintă sume atrase de la clienţii persoane fizice, valoarea acestora fiind de 13,5 miliarde lei.

CEC a continuat anul acesta procesul de restructurare a reţelei şi a închis 136 de unităţi în primele nouă luni, ajungând la un total de 1.215 agenţii şi sucursale în septembrie. În schimb, reţeaua de bancomate a crescut de la 821 la 896 de unităţi, iar numărul de carduri de debit şi credit a avansat cu 7,6%, la 830.000 de carduri.

Solvabilitatea se situa la un nivel confortabil de 17,8% după primele nouă luni, comparativ cu un prag minim de 10% solicitat de Banca Naţională.

CEC: O bancă poate şterge datorii doar după ce epuizează toate procedurile de recuperare a creanţei

Ştergerea datoriilor unei companii poate fi o soluţie pentru evitarea insolvenţei, dar trebuie să se ţină cont că un astfel de consens este posibil doar după ce sunt epuizate toate procedurile legale de recuperare a creanţei, iar banca pierde bani, spune Mirela Iovu, vicepreşedinte al CEC Bank. "Ne gândim, dar noi vorbim de nişte bani aici. E puţin probabil să mă gândesc la ştergerea datoriilor înainte să epuizez toate procedurile legale să-mi recuperez creanţa." Ea a menţionat că, deşi băncile sunt doritoare să ajute acei clienţi viabili să continue activitatea şi să nu înceapă procedurile de insolvenţă, există foarte puţine planuri de reorganizare care au avut succes. Banca are circa 400 de clienţi în insolvenţă. Marius Radu - Mediafax