Cum câştigă taiwanezii din piesele produse de români pentru Dacia, Hyundai şi Toyota

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 28.11.2010

Soco, un mic producător de aparate de prelucrat ţevi din Taiwan, şi-a mărit businessul odată cu explozia înregistrată de industria de componente auto din ţări ca România.



Corespondenţă de la Taipei

Soco, un producător taiwanez de maşini de prelucrat ţevi pentru industria auto, de mobilă şi sport, speră că un al doilea val de externalizare către România şi celelalte ţări din Europa de Est a producţiei de componente va aduce companiei o nouă resursă de creştere a afacerilor, peste pragul de 20 mil. $ pe an atins în prezent.

În ţări ca România cele mai mari vânzări au fost până acum obţinute pentru maşinile de prelucrat ţevi pentru industria auto, a declarat Kyle Lo, directorul executiv al companiei, în cadrul unei întâlniri cu jurnalişti din Europa de Est, organizată de Consiliul pentru dezvoltarea comerţului exterior din Taiwan (TAITRA).

"În România afacerile noastre sunt derulate cu companiile care produc piese pentru Dacia Renault şi Hyundai. Şi Toyota a început să investească în România şi acest lucru ar putea să ne ajute. În România se produc amortizoare pentru Toyota", a spus Lo pentru ZF. Compania nu are momentan niciun contract cu furnizorii companiei americane Ford, care produce maşini la fabrica pe care o deţine la Craiova.

"Prezenţa Ford nu generează pentru noi niciun business în România pentru că pe plan local sunt asamblate piese, nu se face producţie".

Soco, o companie fondată în 1979, are în prezent aproximativ 450 de angajaţi şi trei fabrici, în Taiwan, China şi Malaiezia. Aparatele produse de companie sunt folosite pentru prelucrarea ţevilor, pentru companii din industria auto, de mobilă, medicală sau de aparate de fitness.

"Producem piese pentru mobilierul realizat de Ikea, tuburi de eşapament sau alimentare cu benzină, ţevi folosite la scaunele cu rotile. Orice produs care foloseşte tuburi de metal poate fi creat cu maşinile noastre de tăiat sau modelat. Pentru noi acum prioritatea o reprezintă migrarea spre aparatele care folosesc laserul pentru tăiat", a spus oficialul Soco.

Anul trecut afacerile companiei cu partenerii europeni au fost "aproape de zero" din cauza crizei financiare, care i-a lovit pe mulţi dintre clienţii tradiţionali ai Soco. "Producătorii de componente auto, de mobilă, de componente auto au fost afectaţi. Cel mai rău a fost în construcţii, unde ne-am trezit că au dispărut pur şi simplu o parte dintre clienţi", a declarat Kyle Lo. Perspectivele pentru anul viitor sunt însă ceva mai bune, adaugă reprezentantul companiei taiwaneze.

"Europa de Est rămâne o piaţă foarte interesantă pentru noi pentru că vedem în continuare cum o mare parte din producţia din Vest este externalizată către ţările din regiune."

Deşi reclamă diferenţele mari între practicile de business dintre ţările din regiune şi birocraţia ridicată din ţări ca Ucraina, Lo spune că firma taiwaneză ia în calcul şi deschiderea unei unităţi de producţie în regiune, în Turcia sau Cehia.

"Nu am luat încă nicio decizie, dar ţările luate în discţie sunt Turcia şi Cehia - unde există forţă de muncă disponibilă, iar poziţionarea este foarte bună. Pe de altă parte, e foarte probabil să facem acest pas în Turcia, unde avem şi teren şi condiţii foarte favorabile pentru business, pentru că există un număr ridicat de zone libere, fapt care ne ajută enorm. De altfel şi în România am intrat odată cu extinderea unui partener din Turcia. Pe de altă parte, probabil că vom deschide un centru de service în Polonia."

Principalele pieţe de desfacere pentru companie sunt însă China, India şi Brazilia. Doar China generează un business anual de peste 12,5 mil. $. Aparatele de tăiat şi lipit ţevi ale Soco pot prelucra tuburi cu dimensiuni între 3 şi 20 de milimetri. Compania susţine că este unul dintre puţinii producători mondiali care pot oferi soluţii complete pentru companiile care lucrează cu firme auto sau de mobilă.

O industrie de miliarde

Cea mai mare parte a investiţiilor străine în industria constructoare de maşini a fost realizată în ultimii zece ani, în principal în zona de vest a ţării unde parcurile industriale sunt ocupate în principal de producători de componente auto.

Un nou pol automotive se conturează în ultimii trei ani în zona de sud, Oltenia, unde au fost atrase companiile Pirelli (investiţii de 250 de milioane de euro în ultimii 3 ani la care se vor adăuga încă 250 de milioane de euro până în 2012) sau Ford.

Investiţiile în zona de est sunt însă reduse şi au fost atrase în principal de Iaşi, unde cei mai mari actori sunt Delphi sau Continental.