De la 1 ianuarie 2011 dispar cărţile de muncă. Angajaţii vor fi „gestionaţi“ electronic

Autor: Adelina Mihai 30.11.2010

Începând cu 1 ianuarie anul viitor, cărţile de muncă tradiţionale vor dispărea şi vor fi înlocuite cu baze de date la care angajatorii vor avea acces folosind un user şi o parolă. Măsura este prevăzută în actualul Cod al muncii şi nu este prima dată când se încearcă implementarea ei, ultimul termen-limită care prevedea dispariţia cărţilor de muncă fiind începutul anului 2009.

"Există două etape prevăzute de lege pentru această măsură: prima este cea de preluare a datelor din cărţile de muncă, iar cea de-a doua este cea de scanare a cărţilor de muncă, pentru ca acestea să poată fi returnate angajaţilor. Cert este că de la 1 ianuarie 2011 vor dispărea cărţile de muncă în formatul clasic", susţine Eugen Tifin, purtătorul de cuvânt al Inspecţiei Muncii. Astfel, toate datele privind vechimea în muncă, dreptul la pensie şi traseul profesional ale fiecărui angajat vor fi înregistrate electronic şi la casele de pensii, şi la inspectoratele teritoriale de muncă. În prezent, există două locuri în care se pot afla cărţile de muncă ale angajaţilor: la sediul firmei angajatoare şi la inspectoratul teritorial de muncă (ITM).

Comisionul plătit de angajatorul care preferă ca inspectorii de la ITM să gestioneze contractele angajaţilor este mai mare - de 0,75% din valoarea totală a statului de plată- decât în cazul în care doreşte să le administreze singur (caz în care procentul se reduce la 0,25%).