De la 1 ianuarie 2011 dispar cărţile de muncă. Angajaţii vor fi „gestionaţi“ electronic
Începând cu 1 ianuarie anul viitor, cărţile de muncă
tradiţionale vor dispărea şi vor fi înlocuite cu baze de date la
care angajatorii vor avea acces folosind un user şi o parolă.
Măsura este prevăzută în actualul Cod al muncii şi nu este prima
dată când se încearcă implementarea ei, ultimul termen-limită care
prevedea dispariţia cărţilor de muncă fiind începutul anului
2009.
"Există două etape prevăzute de lege pentru această măsură: prima
este cea de preluare a datelor din cărţile de muncă, iar cea de-a
doua este cea de scanare a cărţilor de muncă, pentru ca acestea să
poată fi returnate angajaţilor. Cert este că de la 1 ianuarie 2011
vor dispărea cărţile de muncă în formatul clasic", susţine Eugen
Tifin, purtătorul de cuvânt al Inspecţiei Muncii. Astfel, toate
datele privind vechimea în muncă, dreptul la pensie şi traseul
profesional ale fiecărui angajat vor fi înregistrate electronic şi
la casele de pensii, şi la inspectoratele teritoriale de muncă. În
prezent, există două locuri în care se pot afla cărţile de muncă
ale angajaţilor: la sediul firmei angajatoare şi la inspectoratul
teritorial de muncă (ITM).
Comisionul plătit de angajatorul care preferă ca inspectorii de la
ITM să gestioneze contractele angajaţilor este mai mare - de 0,75%
din valoarea totală a statului de plată- decât în cazul în care
doreşte să le administreze singur (caz în care procentul se reduce
la 0,25%).