MTI promite încă 243 de kilometri de bucăţi de autostrăzi până la finalul lui 2012

Autor: Andreea Neferu 05.12.2010

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a ieşit ieri cu o hartă detaliată a autostrăzilor executate, în execuţie şi ce urmează a fi licitate în perioada următoare, asumându-şi totodată ca la finalul lui 2012 România să aibă încă 243 km de autostrăzi.



Cei 243 de kilometri sunt însă bucăţi de autostrăzi, cu alte cuvinte România nu va avea nici peste doi ani o autostradă care să o tranziteze integral de la est la vest sau de la nord la sud.

Într-o conferinţă de presă desfăşurată ieri la prânz şi convocată cu doar o zi înainte, sâmbătă, ministrul de la Transporturi, Anca Boagiu, care de când a preluat portofoliul a anunţat că vrea să promoveze o nouă politică, de dinamizare a investiţiilor în infrastructură, a prezentat peste 30 de slide-uri privind proiectele prioritare ale MTI în perioada 2010-2011.

Astfel, instituţia vrea să organizeze până la finalul lui 2011 licitaţii pentru proiecte de infrastructură cu finanţare europeană de circa 5,5 mld. euro, suma incluzând şi fondurile europene alocate pentru licitaţiile deja organizate în anul 2010.

5,5 mld. euro, finanţare europeană

"Folosim 5,5 miliarde de euro din Programul Operaţional Transporturi şi din bugetul ministerului de anul viitor 72%, adică 8,3 miliarde de lei, vor fi cofinanţări pentru aceste proiecte", a declarat ieri Anca Boagiu, ministrul transporturilor şi infrastructurii, citată de Mediafax.

Prezentarea lui Boagiu vine în condiţiile în care atât preşedintele Traian Băsescu, cât şi premierul Emil Boc le-au solicitat miniştrilor programe privind priorităţile pentru următorii ani.

Ministerul Transporturilor s-a aflat în cea mai mare parte a timpului sub coordonarea PDL în ultimii 5 ani, dar rezultatele sunt foarte criticate, cu toate că a avut la dispoziţie în această perioadă fonduri de 14 mld. euro.

Principalul proiect al MTI în perioada 2010-2011 se referă la licitaţiile pentru construirea a circa 290 de kilometri de autostrăzi, valoarea estimată a contractelor pentru acestea ridicându-se la peste 2,5 miliarde de euro.

Cele cinci tronsoane vizate de acest proiect sunt Nădlac-Arad, Timişoara-Lugoj, Lugoj-Deva, Orăştie-Sibiu şi Deva-Orăştie, acest din urmă tronson urmând să fie construit de un consorţiu condus de Strabag.

Licitaţia pentru Deva-Orăştie, deja adjudecată

Finanţarea de la bugetul de stat pentru cele cinci proiecte se va ridica la circa 580 de milioane de euro, în timp ce restul banilor vor veni din finanţări europene. MTI estimează că cele cinci tronsoane vor fi finalizate în 2013, cu excepţia porţiunii Deva-Orăştie, a cărei construcţie ar urma să fie gata în 2012, dar şi a tronsonului Lugoj-Deva, care va fi finalizat în 2015. Tronsonul Deva-Orăştie a fost deja licitat, construcţia fiind preluată luna trecută de asocierea austriaco-română Strabag AG - Strabag SRL - Straco Grup. Şoseaua ar urma să aibă aproape 33 de kilometri şi va reprezenta o porţiune din viitoarea autostradă Piteşti-Sibiu-Deva-Nădlac, care face parte din Coridorul IV paneuropean.

De pe Coridorul IV au fost finalizate până în prezent tronsonul Bu­cureşti-Cernavodă şi centura Sibiului, dar se află în diferite stadii de execuţie sectoarele Arad-Ti­mi­şoara, Cernavodă-Constanţa şi centura Constanţei.

În acest moment, în România există 314 kilometri de autostradă, potrivit informaţiilor furnizate de MTI, respectiv Bucureşti-Piteşti (111 kilometri), Bucureşti-Cernavodă (151 kilometri) şi Câmpia Turzii-Gilău (52 de kilometri). Ministerul Transporturilor anunţa săptămâna trecută că vrea ca în următorii trei ani România să aibă în total 530 km de autostradă.

Pe lângă construcţiile de autostrăzi, printre priorităţile instituţiei se numără şi lansarea licitaţiilor pentru construcţia variantelor de ocolire a 11 oraşe, printre care cea a Braşovului sau centura rutieră a Bucureştiului, valoarea contractelor ridicându-se la aproape 540 mil. euro.

Tot la nivel de infrastructură rutieră, instituţia intenţionează să reabiliteze 943 de kilometri de drumuri naţionale, fondurile necesare, de circa 850 milioane de euro, fiind asigurate printr-un credit contractat de la Banca Europeană de Investiţii. În pregătire pentru anii viitori sunt alte 14 tronsoane de autostrăzi, printre care cele mai importante sunt Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni (307 kilometri), Ploieşti - Buzău - Focşani (133 de kilometri) sau Focşani - Albiţa (133 kilometri).

1,9 mld. euro pentru căile ferate

La nivel de infrastructură feroviară, MTI a stabilit ca prioritate Coridorul 4, în care ar urma să investească aproape 1,9 miliarde de euro pentru modernizarea a circa 166 de kilometri de cale ferată, pe tronsoanele Curtici-Simeria, Simeria-Coşlariu şi Coşlariu-Sighişoara. Totodată, instituţia vrea să modernizeze 21 gări cu circa 227 milioane de euro, banii venind atât de la bugetul de stat, cât şi din finanţare din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDER).

MTI a prezentat şi proiecte pentru transportul naval şi pentru infrastructura europeană, însă valorile cumulate ale acestora nu depăşesc 400 milioane de euro.

Doar 109 km de autostrăzi între 2005 şi 2009

MTI a cheltuit în perioada 2005-2009, când a fost condus în mare parte de reprezentanţi ai PDL, 2,3 miliarde de euro pentru construirea de autostrăzi, 3,5 miliarde de euro pentru reabilitarea şi întreţinerea drumurilor naţionale şi alte 1,3 miliarde de euro pentru reparaţii. Cu toate acestea, numai 109 km de autostradă şi 124 km de centuri ocolitoare au fost finalizaţi şi 812 km de drumuri naţionale au fost reabilitaţi/modernizaţi în aceeaşi perioadă.

MTI, care în ultimii trei ani a avut la dispoziţie fonduri europene de 2 miliarde de euro, are cel mai scăzut grad de absorbţie dintre ministere, reuşind să atragă până la finalul lunii iunie doar 1,87% din banii europeni alocaţi pentru perioada 2007-2010, adică 40 mil. euro.