Consiliul Fiscal: Bugetul pe 2011 este construit după legi care nu se ştie cum vor arăta

Autor: Razvan Voican 06.12.2010

Proiectul de buget pe 2011 este construit pe baza mai multor intenţii şi dorinţe ale Guvernului şi nu pornind de la legi aprobate de Parlament sau măcar la nivelul executivului, constată Consiliul Fiscal.



Construcţia bugetului pentru anul viitor, şi aşa întârziată, este minată de luarea în calcul a unor estimări de venituri şi cheltuieli care nu se sprijină pe un cadru legislativ deja adoptat, atât timp cât legile care stau la baza noii politici salariale a Guvernului, legea pensiilor, reglementările privind indemnizaţia de maternitate sau referinţa pentru ajutorul de şomaj nu au fost finalizate şi aprobate până în prezent, arată Consiliul Fiscal, care a primit documentele de la Finanţe de-abia pe 30 noiembrie.

De altfel, organismul împuternicit prin legea responsabilităţii fiscale să analizeze şi să emită recomandări privind legislaţia bugetară remarcă faptul că nici măcar strategia fiscal-bugetară adoptată de Guvern în septembrie şi care ar fi trebuit să stea la baza elaborării bugetului nu are statutul de act aprobat de Parlament, şi nici legea privind aprobarea unor plafoane bugetare.

"Respectarea întocmai a prevederilor legii responsabilităţii fiscale va fi amânată pentru anul viitor", consideră consiliul.

Opinia dată publicităţii ieri evită să se pronunţe în privinţa fundamentării estimărilor privind încasările din impozi­-

te-cheie precum TVA sau impozitul pe profit, remarcând totuşi că proiectul de bu­­get ia în calcul venituri mai mari în prin­cipal din TVA şi accize faţă de proiec­ţiile din strategia fiscal-bugetară.

În schimb, sunt considerate nerealiste cifrele privind creşterea cu 17% a veniturilor din contribuţii de asigurări sociale de sănătate. Misterul din spatele acestei ipoteze de creştere a fost parţial devoalat ieri, când au apărut informaţii privind intenţia Guvernului de a-i obliga pe pensionarii cu venituri mai mari de 740 de lei pe lună să achite contribuţii de sănătate.

Tot ca nerealistă este calificată şi proiecţia de reducere a cheltuielilor pentru asistenţa socială, în condiţiile unui cadru legislativ care încă face obiectul unor negocieri politice în aceste zile. De asemenea, cifrele privind cheltuielile de personal sunt supuse unor riscuri de nerealizare atât timp cât legea salarizării pentru 2011 încă nu este gata.

Cât priveşte investiţiile, consiliul constată că Ministerul Finanţelor nu a elaborat o listă de priorităţi cu proiecte detaliate şi alocări bugetare multianuale, iar obiectivele sectoriale incluse în raportul aferent legii bugetului nu pot fi considerate credibile atât timp cât nu sunt specificate costurile pe care le implică şi cu atât mai puţin termene clare de îndeplinire.

Consiliul afirmă că ten­dinţa de reducere a deficitului bugetar în următorii ani ar putea fi ameninţată de rezultatele slabe în îmbunătăţirea performanţelor companiilor de stat, care continuă să înregistreze pierderi mari şi să acumuzele arierate.

Evaluările Consiliului Fiscal

n Creşterea cu 17% a veniturilor din contribuţii sociale de sănătate apare ca nerealistă, nefiind posibilă fără măsuri legislative care să genereze încasări suplimentare.

n Cheltuielile cu asistenţa socială sunt prevăzute să scadă pe baza unor propuneri legislative neclarificate, deci cifrele nu pot fi considerate realiste.

n Ţinta privind cheltuielile de personal este ameninţată atât timp cât legislaţia privind noua politică salarială nu este adoptată.

n Fundamentarea proiecţiilor pentru unele venituri şi cheltuieli se bazează pe intenţii de modificări legislative care nu sunt menţionate în strategia

fiscal-bugetară a Guvernului, nu au fost dezbătute public, iar executivul nu le-a aprobat până în prezent.

n Adoptarea unor modificări ad-hoc şi în mod netransparent a unor modificări de legislaţie încalcă principiul stabilităţii din Legea responsabilităţii fiscale.

n Strategia fiscal-bugetară adoptată cu întârziere de Guvern este mai degrabă un document formal, nu un instrument de predictabilitate, nefiind aprobată de Parlament.

n Obiectivele de investiţii asumate pentru principalele sectoare nu pot fi considerate credibile, neavând prevăzute termene clare şi nici resursele financiare implicate.

n Bugetul nu include o listă de priorităţi de investiţii naţionale detaliate şi cu alocări multianuale de fonduri.

n Responsabilitatea fiscală înseamnă mai mult decât reducerea deficitului, trebuie şi transparenţă şi stabilitate legislativă.