Războiul minutelor incluse din telefonia mobilă: de la 200 în 2007 la 5.000 în 2010
Numărul de minute şi SMS-uri incluse a crescut de peste 15 ori în trei ani, creşterea fiind stimulată de reglementări şi competiţie
Piaţa locală a utilizatorilor de cartele preplătite de telefonie mobilă - care număra peste 15 milioane de simuri active la finele anului trecut - a fost în ultimii trei ani scena unora dintre cele mai spectaculoase şi agresive lupte comerciale între Orange, Vodafone şi Cosmote - cei mai mari jucători de pe piaţa locală de comunicaţii mobile. În doar trei ani de zile, numărul de minute şi SMS-uri oferite de operatori lunar pentru utilizatorii de cartele a crescut de mai bine de 15 ori, în condiţiile în care tarifele au rămas aproximativ egale: de la aproximativ 200 de minute de apeluri şi SMS-uri în reţea oferite în ajunul sărbătorilor de iarnă din anul 2007 la 3.000 până la 5.000 de minute şi apeluri în reţea în prezent.
Care sunt explicaţiile acestor schimbări agresive din oferta celor trei jucători? Reglementările care au intrat în vigoare în ultimii ani şi care au stimulat competiţia între operatorii de telefonie mobilă au jucat un rol cheie în apariţia acestui tip de oferte, spune Cătălin Marinescu, preşedintele Autorităţii de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM). "Ofertele lansate de operatorii de telefonie mobilă şi fixă sunt rezultatul concurenţei de pe piaţă, concurenţă promovată şi încurajată de ANCOM prin măsurile pe care le-a luat de-a lungul timpului, începând cu regimul facil de autorizare al furnizorilor şi continuând cu reglementarea tarifelor de interconectare sau cu liberalizarea benzii GSM", declară Marinescu, adăugând că pe piaţa de comunicaţii mobile un rol cheie l-a jucat introducerea portabilităţii numerelor, care le permite utilizatorilor să schimbe reţeaua fără să piardă numărul.
Pe de altă parte, ofertele tot mai agresive vin şi pe fondul maturizării pieţei locale de telefonie mobilă, respectiv al creşterii numărului total de utilizatori activi ai serviciilor de comunicaţii mobile, de la aproximativ 20 de milioane în decembrie 2007 la peste 25 de milioane în decembrie 2009.
Creşterea bazei de clienţi a Cosmote la peste 7 milioane de clienţi de la mai puţin de 100.000 în anul 2005 şi rezultatele campaniilor duse anul trecut au jucat de asemenea un rol important în conturarea ofertelor din 2010.
Însă, oricât de agresive ar părea ofertele, acestea aduc rareori pierderi companiilor de telefonie mobilă, spune Adrian Ciobanu, managing partner al Reimens Group, o companie care oferă consultanţă în reducerea costurilor cu serviciile de comunicaţii. Cum se ajunge în această situaţie? Nu toţi clienţii ajung să "consume" toate minutele incluse, iar mulţi dintre ei activează, din neatenţie, şi opţiuni care nu le sunt necesare, spune Ciobanu. Întregul tablou este însă mult mai complex, explică el. "Având în vedere obişnuinţa de consum, o parte dintre clienţi nu consumă niciodată minutele incluse, dar nici nu urmăresc acest lucru. Zona prepaid a reprezentat întotdeauna o sursă de câştig profitabilă şi mai ales şi zona de unde vin mare parte a abonamentelor. Prepaid-ul aduce clienţi pe postpaid. Cauza profitabilităţii sunt în primul rând neatenţia şi superficialitatea clienţilor."
Decembrie 2007
cea mai agresivă ofertă pe segmentul prepay aparţinea Cosmote şi includea 300 de minute şi SMS-uri în reţea şi 10 minute naţionale pentru 5 euro pe lună.
Orange oferea 2.008 minute în reţea pe an (167 pe lună) cu 4 euro pe lună. La Vodafone, utilizatorii primeau în schimbul a 3 euro pe lună 200 de minute pe lună cu până la 5 numere favorite din reţea.
Decembrie 2008
ofertele pentru cartelele prepay au fost între 300 şi 600 de minute şi SMS-uri în reţea, şi între 20 şi 60 de minute naţionale / internaţionale la tarife care au variat între 3,5 şi 5 euro pe lună. Cea mai agresivă ofertă, de 600 de minute şi SMS-uri şi 60 de minute naţionale era la Cosmote.
Decembrie 2009
Cel mai mare număr de minute şi SMS-uri în reţea oferite utilizatorilor de cartele prepay a fost de 1.000 şi a venit de la Orange, pentru 5 euro pe lună, oferta incluzând şi 70 de minute de apeluri naţionale. La Vodafone, clienţii au primit 700 de minute şi SMS-uri în reţea şi 70 de minute de apeluri naţionale pentru 5 euro pe lună. Oferta Cosmote a inclus 800 de minute şi sms-uri în reţea şi 150 de minute de apeluri naţionale şi internaţionale pentru 5 euro.
Decembrie 2010
Acest an a adus cele mai "generoase" oferte din partea utilizatorilor: 3.000 de minute şi SMS-uri de la Orange şi Vodafone (cu 5 euro pe lună) şi 5.000 de minute şi SMS-uri de la Cosmote (cu 6 euro pe lună). Ofertele includ şi 75 de minute de apeluri către reţele naţionale sau internaţionale şi 75 de SMS-uri (Orange) şi 75 de SMS-uri şi minute de apeluri naţionale şi internaţionale (Vodafone). La Cosmote, pe lângă cele 5.000 de minute şi SMS-uri clienţii primesc lunar un credit de 5,9 euro care poate fi utilizat pentru apeluri şi SMS-uri în alte reţele.