Bancherii încearcă să resusciteze consumul de Sărbători cu oferte la cardurile de credit
Confruntaţi cu lipsa clienţilor cărora să le dea împrumuturi bancherii încearcă să crească volumul sumelor rulate pe cardurile de credit pe final de an şi promit posesorilor returnarea unui procent din valoarea cumpărăturilor, perioade de graţie extinse sau reduceri de două cifre din preţul produselor achiziţionate.
Turcii de la Credit Europe, care au lansat în urmă cu mai mulţi
ani modelul cumpărăturilor în rate fără dobândă, au extins până la
două luni perioada de graţie la plata cumpărăturilor cu cardul de
credit CardAvantaj efectuate în luna decembrie. Astfel, clienţii
vor începe să ramburseze sumele cheltuite luna aceasta de pe
carduri în februarie 2010 fără să plătească dobândă în această
perioadă.
Rivalii de la Garanti Bank, filiala locală a unuia dintre cele mai
mari grupuri financiare din Turcia, promit să plătească înapoi
clienţilor 5% din valoarea cumpărăturilor efectuate cu cardul de
credit în cele 70 de magazine partenere ale băncii din complexul
comercial Băneasa Shopping City. Sumele primite drept bonus pentru
cumpărăturile efectuate pot fi folosite ulterior de clienţi pentru
cumpărături în magazinele partenere. În plus, pentru facilitatea de
plată în rate fără dobândă oferă acum trei luni în plus faţă de
oferta standard.
Şi clienţii Citibank primesc înapoi 5% din sumele utilizate de pe
cardul de credit în primele trei luni de la emiterea acestuia şi 2%
începând cu luna a patra, în timp ce clienţii RBS Bank primesc
reduceri de 30% din preţul produselor achiziţionate în magazinele
partenere ale băncii.
Austriecii de la Raiffeisen, care au lansat în această primăvară
ratele pentru cumpărăturile achitate cu cardul de credit, încearcă
să-şi extindă portofoliul în această perioadă, iar cardurile
aprobate până la sfârşitul anului sunt scutite de taxa de
administrare în primul an. Comisionul de administrare standard este
de 40 de lei/an.
Şi BCR, cea mai mare bancă locală după active, încearcă să
impulsioneze vânzările de carduri de credit şi utilizarea acestora
la comercianţi oferind clienţilor facilitatea de a plăti
cumpărăturile făcute în magazinele partenere în mai multe rate
lunare, fără dobândă. Facilitatea a fost lansată la sfârşitul lunii
trecute, în prezent numărul comercianţilor parteneri fiind
redus.
Directorul de carduri al BCR, Igor Zganjer, declara atunci că
sistemul de rate fără dobândă pentru cumpărăturile cu cardul va
deveni o necesitate pentru piaţa românească, aceasta fiind şi o
metodă de a educa clienţii să utilizeze corect acest produs.
Singurul segment de creditare care creşte cu două
cifre
Mişcarea băncilor de a determina clienţii să folosească cardul de
credit la cumpărături reprezintă o schimbare radicală faţă de
trecut, când bancherii vindeau cardurile ca pe simple produse de
creditare.
Anul trecut vânzările de carduri de credit au înregistrat ritmuri
de creştere de două cifre, în timp ce soldul creditelor de consum
clasice a scăzut, vânzările nereuşind să acopere sumele rambursate
de clienţi.
Chiar dacă în 2010 vânzările de carduri de credit au încetinit mai
multe bănci au reuşit să-şi crească semnificativ portofoliile, în
special pe fondul promoţiilor desfăşurate.
Raiffeisen spune că în perioada mai-septembrie a aprobat linii de
credit în valoare de 60 mil. lei şi a vândut un număr de carduri
comparativ cu cel înregistrat în perioada corespunzătoare a anului
trecut. Pe parcursul lui 2009, banca îşi majorase portofoliul cu
circa 60.000 de carduri de credit.
Şi Garanti a reuşit să-şi majoreze numărul cardurilor de credit cu
45% în primele nouă luni şi avea la sfârşitul lui septembrie
aproximativ 108.000 de clienţi pe acest segment. Anul trecut banca
reuşise să dubleze numărul de carduri de credit din
portofoliu.
O afacere profitabilă pentru bancheri
Deşi rata neperformanţei este mai ridicată în cazul finanţărilor
acordate pe cardul de credit decât în cazul altor tipuri de
împrumuturi, inclusiv de consum, această linie de afaceri rămâne
atractivă pentru bancheri datorită dobânzilor ridicate. În cazul
cardurilor de credit dobânzile urcă spre 30% pe an, astfel că
acoperă cu uşurinţă costul riscului. Băncile care oferă facilitatea
de plată în rate fără dobândă percep chiar dobânzi mai ridicate
(pentru sumele care sunt utilizate în afara acestui serviciu şi nu
sunt rambursate în perioada de graţie) decât restul
jucătorilor.
Majoritatea covârşitoare a clienţilor nu reuşesc de altfel să
ramburseze integral sumele în perioada de graţie sau chiar să
respecte planul de rate fără dobândă, astfel că ajung să suporte
dobânzile ridicate. De altfel, băncile pun accent pe suma minimă pe
care clientul trebuie să o plătească lunar, care reprezintă însă
dobânzile şi doar o mică parte din suma utilizată (între 3% şi
5%).
Astfel, cine se rezumă la a plăti suma indicată de bancă în
extrasul de cont ajunge să ramburseze datoria într-o perioadă
foarte lungă.
Bancherii admit de altfel că puţini clienţi ajung să înţeleagă şi
să utilizeze cardul de credit ca pe un instrument de optimizare a
finanţelor proprii - beneficiind de perioadele în care pot utiliza
sumele fără să plătească dobândă.
Laszlo Diosi, şeful OTP Bank, remarca recent că sunt clienţi care
iau băncile "la rând" pentru a contracta carduri de credit,
profitând şi de apetitul mai mare al bancherilor de a vinde astfel
de instrumente.