Bancherii încearcă să resusciteze consumul de Sărbători cu oferte la cardurile de credit

Autor: Ciprian Botea 07.12.2010

Confruntaţi cu lipsa clienţilor cărora să le dea împrumuturi bancherii încearcă să crească volumul sumelor rulate pe cardurile de credit pe final de an şi promit posesorilor returnarea unui procent din valoarea cumpărăturilor, perioade de graţie extinse sau reduceri de două cifre din preţul produselor achiziţionate.



Turcii de la Credit Europe, care au lansat în urmă cu mai mulţi ani modelul cumpărăturilor în rate fără dobândă, au extins până la două luni perioada de graţie la plata cumpărăturilor cu cardul de credit CardAvantaj efectuate în luna decembrie. Astfel, clienţii vor începe să ramburseze sumele cheltuite luna aceasta de pe carduri în februarie 2010 fără să plătească dobândă în această perioadă.
Rivalii de la Garanti Bank, filiala locală a unuia dintre cele mai mari grupuri financiare din Turcia, promit să plătească înapoi clienţilor 5% din valoarea cumpărăturilor efectuate cu cardul de credit în cele 70 de magazine partenere ale băncii din complexul comercial Băneasa Shopping City. Sumele primite drept bonus pentru cumpărăturile efectuate pot fi folosite ulterior de clienţi pentru cumpărături în magazinele partenere. În plus, pentru facilitatea de plată în rate fără dobândă oferă acum trei luni în plus faţă de oferta standard.
Şi clienţii Citibank primesc înapoi 5% din sumele utilizate de pe cardul de credit în primele trei luni de la emiterea acestuia şi 2% începând cu luna a patra, în timp ce clienţii RBS Bank primesc reduceri de 30% din preţul produselor achiziţionate în magazinele partenere ale băncii.

Austriecii de la Raiffeisen, care au lansat în această primăvară ratele pentru cumpărăturile achitate cu cardul de credit, încearcă să-şi extindă portofoliul în această perioadă, iar cardurile aprobate până la sfârşitul anului sunt scutite de taxa de administrare în primul an. Comisionul de administrare standard este de 40 de lei/an.
Şi BCR, cea mai mare bancă locală după active, încearcă să impulsioneze vânzările de carduri de credit şi utilizarea acestora la comercianţi oferind clienţilor facilitatea de a plăti cumpărăturile făcute în magazinele partenere în mai multe rate lunare, fără dobândă. Facilitatea a fost lansată la sfârşitul lunii trecute, în prezent numărul comercianţilor parteneri fiind redus.

Directorul de carduri al BCR, Igor Zganjer, declara atunci că sistemul de rate fără dobândă pentru cumpărăturile cu cardul va deveni o necesitate pentru piaţa românească, aceasta fiind şi o metodă de a educa clienţii să utilizeze corect acest produs.

Singurul segment de creditare care creşte cu două cifre
Mişcarea băncilor de a determina clienţii să folosească cardul de credit la cumpărături reprezintă o schimbare radicală faţă de trecut, când bancherii vindeau cardurile ca pe simple produse de creditare.
Anul trecut vânzările de carduri de credit au înregistrat ritmuri de creştere de două cifre, în timp ce soldul creditelor de consum clasice a scăzut, vânzările nereuşind să acopere sumele rambursate de clienţi.
Chiar dacă în 2010 vânzările de carduri de credit au încetinit mai multe bănci au reuşit să-şi crească semnificativ portofoliile, în special pe fondul promoţiilor desfăşurate.
Raiffeisen spune că în perioada mai-septembrie a aprobat linii de credit în valoare de 60 mil. lei şi a vândut un număr de carduri comparativ cu cel înregistrat în perioada corespunzătoare a anului trecut. Pe parcursul lui 2009, banca îşi majorase portofoliul cu circa 60.000 de carduri de credit.

Şi Garanti a reuşit să-şi majoreze numărul cardurilor de credit cu 45% în primele nouă luni şi avea la sfârşitul lui septembrie aproximativ 108.000 de clienţi pe acest segment. Anul trecut banca reuşise să dubleze numărul de carduri de credit din portofoliu.

O afacere profitabilă pentru bancheri
Deşi rata neperformanţei este mai ridicată în cazul finanţărilor acordate pe cardul de credit decât în cazul altor tipuri de împrumuturi, inclusiv de consum, această linie de afaceri rămâne atractivă pentru bancheri datorită dobânzilor ridicate. În cazul cardurilor de credit dobânzile urcă spre 30% pe an, astfel că acoperă cu uşurinţă costul riscului. Băncile care oferă facilitatea de plată în rate fără dobândă percep chiar dobânzi mai ridicate (pentru sumele care sunt utilizate în afara acestui serviciu şi nu sunt rambursate în perioada de graţie) decât restul jucătorilor.

Majoritatea covârşitoare a clienţilor nu reuşesc de altfel să ramburseze integral sumele în perioada de graţie sau chiar să respecte planul de rate fără dobândă, astfel că ajung să suporte dobânzile ridicate. De altfel, băncile pun accent pe suma minimă pe care clientul trebuie să o plătească lunar, care reprezintă însă dobânzile şi doar o mică parte din suma utilizată (între 3% şi 5%).

Astfel, cine se rezumă la a plăti suma indicată de bancă în extrasul de cont ajunge să ramburseze datoria într-o perioadă foarte lungă.
Bancherii admit de altfel că puţini clienţi ajung să înţeleagă şi să utilizeze cardul de credit ca pe un instrument de optimizare a finanţelor proprii - beneficiind de perioadele în care pot utiliza sumele fără să plătească dobândă.

Laszlo Diosi, şeful OTP Bank, remarca recent că sunt clienţi care iau băncile "la rând" pentru a contracta carduri de credit, profitând şi de apetitul mai mare al bancherilor de a vinde astfel de instrumente.