Robotul de pe stradă: cum plăteşti, alimentezi şi mănânci într-o benzinărie complet automatizată

Autor: Cristina Rosca 08.12.2010

După mai mulţi ani în care premierele din piaţa petrolieră au lipsit, pe câmpul de luptă al marilor companii de profil un investitor pune la bătăie peste 20 de milioane de euro pentru lansarea unui nou lanţ de benzinării. Benzinăria ca un robot, fără oameni este pariul cu care cei de la Bioromoil Automatic Stations încearcă o piaţă de 7 miliarde de euro în care tendinţa ultimilor ani a fost complet opusă, bazându-se pe extinderea serviciilor şi nu minimalismul automatizărilor totale.

Specialiştii spun că sunt patru mari criterii la care consumatorul se uită atunci când aleg să-şi facă plinul de la o benzinărie sau alta: proximitatea, care este şi cel mai important, calitatea carburantului, serviciile şi preţul.

Bioromoil Automatic Stations, parte a grupului Bioromoil specializat în comerţul cu biodiesel, a decis însă că dincolo de aceste criterii, unul devine extrem de important şi anume timpul petrecut în staţia de alimentare.

Aşa că dacă ceilalţi petrolişti vin cu restau­rante, cafenele, locuri de joacă pentru copii, Bio­romoil a lansat pe piaţă primele ben­zinării com­plet automatizate, fără angajaţi, fără ca­fe­nea, fără internet, într-un an în care toate esti­mă­rile privind revenirea cererii de car­bu­ranţi au fost anulate de măsurile de auste­ritate luate de Guvern.

O astfel de benzinărie, care va lucra sub brandul AutoMat, arată şi nu arată ca o staţie de alimentare. Arată pentru că are o pompă de ali­mentare cu două feţe şi şase pistoane. Excep­tând acest aspect, nu mai are nimic din ca­racteristicile cu care s-au obişnuit consu­matorii. Nu are niciun angajat, niciun paznic, nu are un restaurant sau un magazin. Confruntaţi cu un robot şi nu cu o casieră, suspiciunile din partea consumatorilor intervin imediat. "Nu am în­cre­dere în sistemul lor complet automatizat. Ce se întâmplă dacă îmi rămâne cardul înăun­tru? Nu este nimeni aici să mă poată ajuta", spune Că­tălin (27 de ani) prezent la inaugurarea primei astfel de benzinării la Craiova.

Cătălin nu este singurul care se uită cu sprân­cenele puţin ridicate la noul OZN al pieţei de benzinării.

"Aş alimenta de la o astfel de benzinărie doar dacă preţul ar fi mai mic. Nu scrie nicăieri de unde sunt carburanţii însă, şi asta e un deza­van­taj. Mai mult, nu au serviciul de spălat gea­muri, pe care eu îl folosesc în mod normal", spune la rândul său Adrian (25 de ani).

90 de secunde/alimentare

Explicaţiile reprezentanţilor companiei încearcă să înlăture puţin aceste dubii. Astfel, potrivit acestora o benzinărie complet auto­ma­tizată reduce timpul necesar alimentării, este un centru comercial şi are preţuri la limita infe­rioară a pieţei. Carburanţii sunt achiziţionaţi de la Rompetrol, Petrom şi Lukoil.

În linii mari, mecanismul benzinăriei este si­milar celui al unei cartele pre-pay, întâi clientul face plata şi apoi se serveşte. Plata se poate face cu cardul - bancar sau business - sau cu cash. După ce este aleasă suma care urmează să fie utilizată pentru achiziţia de carburant, se alege tipul de benzină sau de motorină, iar restul ar trebui să meargă de la sine. Ben­zi­nă­riile AutoMat au trei tipuri de carburanţi, două de benzină şi unu de motorină.

"În aceste condiţii, timpul necesar pentru o ali­mentare este de circa un minut şi jumătate", spune Laurenţiu Argeşanu, director general al companiei Bioromoil Automatic Stations. Argeşanu nu este un novice în ceea ce priveşte piaţa petrolieră, experienţa sa în domeniu incluzând funcţii precum director de operaţiuni în cadrul Rompetrol Downstream, al doilea mare jucător din industria de profil locală.

La plata cu cardul, în cazul în care pentru alimentare nu se foloseşte toată suma introdusă de client, diferenţa este deblocată şi reintră în cont, potrivit oficialilor companiei. La plata cu cash nu se dă rest, însă se oferă un debit voucher care va putea fi utilizat la următoarea alimentare. Pentru niciuna dintre cele două modalităţi de plată nu există comision. În plus, clienţii pot urmări şi un film 2D în care le este explicat întregul proces.

Dacă totuşi apar probleme, şi cum nimeni nu este în jur, există deja celebrul "Buton Roşu" de urgenţă, care face legătura cu un dis­pe­cer aflat în Bucureşti. În dispeceratul com­paniei de la Bucureşti, de unde este mo­ni­to­ri­zată activitatea întregului lanţ de benzinării, pro­gramul este non-stop, însă o singură per­soană lucrează pe o tură. În total există cinci dispeceri.

Dincolo de simpla alimentare cu carbu­ranţi, benzinăriile automate au la rândul lor o serie de servicii, dar de tip autoservire. Fiecare punct din reţeaua AutoMat deţine un terminal ban­car - unde se pot realiza operaţiuni finan­ciare precum plăţi de rate de credit sau de fac­turi la utilităţi prin card bancar sau numerar - şi un automat ce oferă produse preambalate, precum dulciuri, snackuri, băuturi răcoritoare nonalcoolice şi băuturi energizante.

Deşi reprezentanţii companiei spun că benzinăria automată este un lucru complet nou pentru piaţa locală, mai este un tip de unitate de alimentare cu carburanţi care are destule similitudini cu acest concept. Este vorba despre staţiile mobile Rompetrol Expres. Diferenţa este că aceste staţii se mută din când în când în funcţie de cerere şi de obicei este o persoană care are grijă de ele.

Deocamdată sunt trei astfel de benzinării complet automate în România, la Craiova, Drobeta-Turnu Severin şi Târgu-Jiu.

Planurile investitorilor nu se opresc însă aici, aşa că până la sfârşitul acestui an Bio­ro­moil Automatic Stations vrea să ajungă la zece staţii, urmând a mai fi deschise benzinării în Sla­tina, Iaşi, Suceava, Bacău, Focşani, Brăila şi Sibiu. Investiţia va fi de circa 2,5 milioane de euro.

Mai mari decât Agip, doar în România

Planurile pe termen mediu sunt destul de ambiţioase, compania fiind dispusă să inves­tească circa 20 de milioane de euro în următorii trei ani în 100 de puncte de alimentare prin care ar urma să controleze 3% din piaţă. Nivelul de piaţă sperat este chiar mai mare decât cota pe care o au italienii de la Eni România prin intermediul lanţului de ben­zinării Agip.

Dincolo de planurile mari, şi estimările companiei sunt destul de optimiste mai ales ţinând cont de contextul dificil al pieţei.

"Consumul de carburanţi a scăzut cu 8% în România, aceasta fiind cea mai mică scădere. Carburanţii sunt o necesitate. Mai mult, în această perioadă costul investiţional s-a redus semnificativ", explică Argeşanu.

Astfel, reprezentantul Bioromoil Auto­matic Stations speră să recupereze investiţia în cinci ani şi estimează pentru acest an afaceri de 7 milioane de euro. Cifra de afaceri a Bioromoil Automatic Stations urmează să crească anul viitor la 50 de milioane de euro.

Calculele acestea se fac pornind de la un flux de clienţi estimat de 250 de persoane pe zi, vânzările putând să ajungă la 6.000-7.000 de litri, dintr-un total stocat de 60.000 de litri.

Grupul Bioromoil a înregistrat afaceri de 31 de milioane de euro în 2009. Acţionarii Bioromoil sunt compania cipriotă Haropi Trading Limited şi un cetăţean din Republica Moldova, Chetrar Vladislav.

Certificat de naştere al unui brand

n Nume: AutoMat

n Investitor: Bioromoil Automatic Stations

n Planuri pentru sfârşitul anului 2010: 10 benzinării

n Planuri pentru următorii trei ani: 100 de benzinării

n Cota de piaţă estimată în trei ani: 3%

n Bugetul de investiţii: 20 mil. euro

n Cifra de afaceri în 2010: 7 mil. euro

n Cifra de afaceri în 2011: 50 mil. euro