Piaţa de plăci ceramice scade cu minimum 10%

Autor: Andreea Neferu 12.12.2010

Piaţa locală de plăci ceramice va scădea în 2011, într-un scenariu optimist, cu 10%, până la maximum 20 de milioane de metri pătraţi, este de părere Eduard Măcărescu, director comercial al Lasselsberger România.

Reprezentantul Lasselsberger România, subsidiara locală a grupului austriac cu acelaşi nume, care deţine brandul de plăci ceramice Cesarom, susţine că o estimare realistă pentru piaţa de profil indică de asemenea un declin de la 25 milioane de metri pătraţi în 2009 la 21,5-22 milioane în 2010. Din punctul de vedere valoric, piaţa de plăci ceramice (gresie şi faianţă) va fi de sub 100 mil. euro anul acesta.

"Piaţa va scădea mai mult decât am estimat iniţial. Scăderea salariilor din sectorul bugetar şi creşterea TVA nu s-au simţit imediat, de la o zi la alta. Septembrie a fost prima lună în care impactul a fost mai puternic", a explicat Măcărescu pentru ZF.

Pentru primele nouă luni, compania susţine că a reuşit să-şi atingă obiectivul de creştere cu 10% a afacerilor, însă avansul pe tot anul ar putea fi uşor mai mic, pe fondul contracţiei pieţei. Reprezentanţii producătorului nu au precizat însă valoarea vânzărilor.

Anul acesta Lasselsberger a atins şi estimarea privind ponderea exporturilor în totalul cifrei de afaceri, de 5%, iar pentru 2011 prognozează o creştere până la circa 7%. Principalele pieţe de export ale Lasselsberger sunt Bulgaria şi Grecia, către care merg circa 80% din totalul exporturilor, însă compania a intrat şi pe pieţe externe precum Serbia, Republica Moldova, Finlanda sau Irak.

"Intenţionăm să mergem şi către pieţele din Vest. Dacă am reuşi să semnăm un contract cu un partener din Vest, ar însemna practic o creştere de 2-3% în cifra de afaceri."

Lasselsberger România a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 150 mil. lei (35,4 mil. euro), nivel similar cu cel din 2008.

Focus pe cota de piaţă

Potrivit datelor proprii, în 2010 compania a reuşit să câştige cotă pe piaţa plăcilor ceramice, urcând de la 36% în 2009 la puţin peste 38%. În 2011 reprezentantul Lasselsberger se aşteaptă ca acest indicator să crească la peste 40%. Lasselsberger este singurul producător de plăci ceramice de pe piaţa locală, dar concurează cu companii precum Kai Ceramics, care importă de la fabrica proprie din Bulgaria. Principalii distribuitori de plăci ceramice sunt Delta Distribution, Tiger Amira Oradea şi PremierCom Slobozia, la care se adaugă reţele precum Praktiker sau Bricostore.

Două fabrici închise

Compania a decis încă din trimestru patru din 2008 să diminueze capacitatea de producţie, pe fondul scăderii cererii odată cu venirea crizei. Astfel, compania mai deţine în prezent o singură fabrică de plăci ceramice la Cluj, după ce a închis unităţile Cesarom Bucureşti şi Mondial Lugoj.

Compania anunţa în luna iunie că va investi în deschiderea a patru magazine proprii, pe lângă cele trei pe care le avea la acel moment. A fost inaugurat însă doar un magazin, la Piatra-Neamţ, iar unitatea din Oradea a fost închisă. "Retailul nu reprezintă o prioritate pentru noi, ci prezenţa în piaţă. Vom mai deschide magazine, dar ritmul nu va fi aşa de susţinut. Vom deschide acolo unde nu reuşim să ne facem o reţea de distribuţie. Dubla postură de producător şi retailer poate fi periculoasă, sunt atâtea exemple. Vom rămâne însă în mod sigur cu cel puţin două magazine, cel din Bucureşti şi Cluj", spune Măcărescu. În prezent compania are trei magazine proprii la Bucureşti, Cluj şi Piatra-Neamţ.