Antibiotice Iaşi intră pe piaţa medicamentelor împotriva cancerului cu produse la jumătate de preţ

Autor: Ioana David 13.12.2010

Antibiotice Iaşi, unul dintre principalii producători de medicamente din România, va lansa anul viitor în aprilie primele produse pentru tratamentul cancerului (oncologic) din portofoliu şi speră ca în primiii doi ani să câştige 10% din această piaţă.



"Antibiotice se pregăteşte să intre cu 10 produse în tratamentul oncologic. Sunt competitori mari în acest domeniu şi este piaţa cu cele mai mari creşteri, de 35%, în 2010. Sunt bani mulţi în acest domeniu, însă nu este uşor să transferi terapeutica în oncologie", a spus Ioan Nani, directorul general al Antibiotice Iaşi.

Vânzările de medicamente folosite în tratamentul cancerului s-au ridicat în perioada octombrie 2009-septembrie 2010 la 1,6 mld. lei (380 mil. euro), adică 19,5% din întreaga industrie. Preţul mediu la nivelul acestei pieţe este de 547,3 lei (130 de euro), potrivit datelor companiei de analiză şi cercetare de piaţă Cegedim România.

Nani spune că preţul cu care aceste produse vor fi lansate în piaţă nu poate fi mai mare de 50-60% din preţul medicamentelor originale, potrivit legislaţiei în vigoare. Preţul va fi mai mic şi faţă de produsele generice (produse dezvoltate în momentul în care expiră patentul ce protejează un medicament original) cu care Antibiotice va intra în competiţie, însă Nani nu a dorit să spună cu cât. "Acesta este rolul unei companii a Ministerului Sănătăţii", a adăugat Nani, referindu-se la politica de preţ.

Pe această piaţă, Antibiotice se va bate cu Roche (care are numai medicamente originale), cu Novartis (originale), dar şi cu Actavis (fosta Sindan, care produce generice) şi alte firme.

Producătorul din Iaşi, companie înfiinţată în urmă cu 55 de ani, are în portofoliu atât antibiotice, dar şi medicamente folosite pentru tratamentul bolilor de inimă, pentru sistemul nervos central, dar şi pentru dermatologie.

Balansul în business ar putea fi adus de exporturi

Compania din Iaşi, la care Ministerul Sănătăţii deţine 53% din acţiuni, are în vedere creşterea ponderii exporturilor în cifra de afaceri, iar în următorii ani aceasta ar putea ajunge la jumătate din business.

"Ar fi normal şi mi-aş dori să ajungem la un balans în business, iar exporturile să aibă 50%. O situaţie similară s-a întâmplat în 1995, însă atunci Antibiotice producea substanţe active (folosite pentru producerea altor medicamente - n. red.) în proporţie de 80%", a mai spus Nani.

Compania a intrat anul acesta cu medicamente finite pe piaţa din SUA, care din 2011 va deveni principala destinaţie de export. Înainte, Antibiotice exporta Nistatină, o substanţă folosită la producerea altor medicamente din domeniul afecţiunilor dermatologice.

"În SUA medicamentele generice ocupă un loc importantant, există un echilibru şi este o politică încurajată de administraţie. Piaţa pe care suntem noi este foarte specializată", a spus Nani. El a precizat că exporturile se fac sub brandul de Ampicilină, iar produsele sunt transportate cu avionul. În jur de 100.000 de americani s-au tratat cu ampicilina "made in Romania". Nani a explicat faptul că preţul produsului este de zece ori mai mare în SUA comparativ cu România, iar încasarea banilor se face după trei luni. Pe piaţa locală, banii ajung la producători după minimum 6 luni.

În România preţul Ampicilinei de 500 mg este de 4,5 lei potrivit informaţiilor de pe site-ul farmaciilor. În SUA anul acesta exporturile sunt estimate la 3-4 mil. dolari. În total, compania exportă produse în mai bine de 40 de ţări.

Creştere de minimum 15% în următorii ani

"Lucrăm la un plan de afaceri pe trei ani, însă este greu să anticipăm multe lucruri", a spus Ioan Nani. Compania şi-a bugetat pentru perioada 2011-2013 o creştere medie anuală de 15% a cifrei de afaceri şi de 30-40% a profitului. În 2010, potrivit lui Nani, firma îşi atinge estimările iniţiale, adică va avea afaceri de 240 mil. lei (57,1 mil. euro) şi un profit brut de 20 mil. lei (4,8 mil. euro). Bugetul pentru 2011 a fost construit la un curs de 4,3 lei pentru un euro. "În 2002-2004, dar şi în 2009 acţionarii au înţeles că profiturile trebuie reinvestite", a mai spus Nani.

În ceea ce priveşte investiţiile, Antibiotice şi-a propus o secţie nouă de produse injectabile, dar şi un laborator de cercetare.

În 2010 compania a investit 1 mil. euro în modernizarea secţiei de comprimate. Antibiotice are în portofoliu în jur de 153 de produse, iar în următorii trei ani şi-a propus lansarea a 40 de produse (80 dacă se iau în calcul diferite doze). Pe piaţa de aproape 2 mld. euro a medicamentelor, alţi producători locali sunt Terapia Ranbaxy, Zentiva, Actavis, Labormed, Gedeon Richter România.