Piaţa uleiului de gătit scade în valoare deşi este constantă în volum. Românii caută produse mai ieftine

Autor: Cristina Roşca 29.12.2010

În acest an, piaţa uleiului de gătit a scăzut în valoare cu 5%, deşi a fost constantă în volum, în parte datorită orientării gospodăriilor către mărcile private, care au un preţ mai mic comparativ cu cel al mărcilor proprii ale jucătorilor de pe piaţă, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piaţă GfK.

Anul trecut piaţa uleiului a fost evaluată între 270 şi 350 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF care au la bază consumul per capita şi preţul mediu al unei sticle.

Segmentul mărcilor private creşte în volum, în principal datorită faptului că românii achiziţionează la nivel de gospodările mai mult ulei decât anterior, potrivit datelor GfK.

Cristian Ungureanu, director general şi director financiar al Bunge România, cel mai important jucător de pe piaţa uleiului, cu afaceri de 260 mil. euro anul trecut, în creştere de la 213,7 mil. euro în 2008, afirmă pe baza unor date GfK că România se numără printre ţările cu cel mai mare consum de ulei per capita din Estul Europei, fiind depăşită doar de Bosnia.

În iunie, el mai spunea că în ţara noastră consumul casnic de ulei alimentar îmbuteliat a crescut în 2009, atingând un nivel de peste 9 litri per capita. Mai mult, pentru acest an Ungureanu estima "o menţinere constantă a consumului. Chiar dacă, în general, consumatorii au tendinţa să cheltuie mai puţin, ei nu renunţă la produse de bază; ca urmare, produsele de bază şi, implicit, uleiul alimentar, vor fi prezente în continuare în coşul zilnic de cumpărături". El nu face estimări şi pentru afacerile companiei, deoarece spune că luna decembrie este una importantă din punct de vedere al consumului, şi s-ar putea observa o modificare a cifrelor.

Ungureanu spune că piaţa uleiului din România este dominată de uleiul de floarea soarelui, însă se poate observa o "apetenţă din ce în ce mai crescută pentru uleiul de măsline. Piaţa uleiului de măsline este încă mică în volum". Bunge este prezent pe acest segment cu Floriol, uleiul de măsline al companiei fiind produs în Spania. În portofoliul Bunge sunt incluse următoarele produse Floriol pe segmentul premium, Unisol şi Ulvex pe segmentul mainstream şi Raza şi Rumen pe segmentul de preţ economic.

Pe această piaţă se poate observa şi o altă tendinţă, creşterea importanţei comerţului modern în detrimentru comerţului tradiţional, în special datorită magazinelor de tip discount. Deşi volumul de ulei achiziţionat din magazine tradiţionale de mici dimensiuni scade, acestea rămân în continuare canalele de vânzare cele mai importante pentru ulei, aproape 40% din total fiind cumpărat din aceste magazine, arată datele GfK.