Cel mai scump tablou al picturii clasice franceze nu-şi găseşte cumpărător/ de Daniel Nicolescu

Ziarul Financiar 06.01.2011

Niciodată, până în decembrie 2010, un tablou al lui Nicolas Poussin, de o asemenea calitate şi aflat într-o atât de bună stare de conservare, nu s-a confruntat cu vâltoarea licitaţiilor. "Porunca", una dintre capodoperele din seria celor "Şapte taine", pictate de cel mai important pictor francez al secolului al XVII-lea, a fost piesa-vedetă a licitaţiei din 7 decembrie de la Christie's Londra.

Persoana care a scos tabloul la vânzare a fost al 11-lea duce de Rutland. Cu banii primiţi pe pânză, acesta ar fi dorit (potrivit unei practici destul de frecvente în Marea Britanie, vezi Rubens-ul vândut recent, în iulie 2010, pentru 9 milioane de lire de către familia Spencer pentru renovarea reşedinţei sale londoneze) să finanţeze lucrările de restaurare a castelui Belvoir din Grantham.

Istoria tabloului şi a felului în care a ajuns în mâinile familiei Rutland a făcut obiectul a opt pagini de referinţe bibliografice, anexate catalogului de licitaţie. Pânza are 96 x 121,6 cm şi îl reprezintă pe Iisus înmânând Sfântului Petru cheile Bisericii sale, în prezenţa celorlalţi apostoli.

În jurul anului 1636, Cassiano del Pozzo (un apropiat al al lui Ferdinand I de Medicis, mare Duce de Toscana şi principal mecena al lui Poussin) îi comandă pictorului francez (care şi-a trăit ultima parte a vieţii în Italia) suita celor "Şapte taine", pentru a le expune în Palazzo Pozzo din Roma. Aşezate, după executare, în aşa-numita Stanza dei Sacramenti, ele au constituit, ani la rând, principala atracţie pentru colecţionarii aflaţi în vizită în palatul Pozzo.

Cel dintâi care a făcut o tentativă de cumpărare a pânzelor fost Sir Horace Walpole, în 1745. Papa Benedict al XIV-lea interzisese însă orice ieşire a vreuniui tablou din Italia. Mai norocos a fost străbunul actualului duce de Rutland care, graţie unui negustor uns cu toate alifiile, a înlocuit originalele, în mod confidenţial, cu nişte copii şi a izbutit astfel să "le exporte". De-atunci şi până azi, seria de pânze nu a ieşit din Belvoir Castle, dar una dintre ele, "Penitenţa", a ars într-un incendiu, iar alta, "Botezul", a fost vândută în 1939 miliardarului Samuel H. Kress (astăzi se află expusă la National Gallery din Washington). Cum spunea pictorul Joshua Reynolds în 1785, acest export "a îmbogăţit enorm Anglia, dar a făcut Italia mult mai săracă".

La licitaţia de la Christie's, pânza a fost evaluată între 15 şi 20 de milioane de lire sterline (18-24 milioane de euro). Aşa cum spunea galeristul londonez Jean-Luc Baroni, Poussin nu este însă un autor uşor de vândut, pentru că "e considerat un artist prea intelectual şi care nu place tuturor". Pe de altă parte, pânza este o operă tipic muzeală. Or, în zilele noastre de criză, muzeele nu prea mai au bani sau, oricum, nu atât de mulţi câţi ar fi necesari pentru achiziţii de o asemenea amploare.

Cert este că, la licitaţie, nici British Museum şi nici măcar Louvre Abu Dhabi nu s-au aventurat până la suma minimă evaluată. Aşa că tabloul va fi din nou pus sub ciocan, probabil în primăvara aceasta.