Ce provocări au în 2011 executivii din fruntea marilor multinaţionale

Autor: Gabriel Razi 09.01.2011

Majoritatea executivilor de top intră în 2011 cu povara deciziilor dificile pe care va trebui să le ia, în special cele referitoare la vânzări. Totuşi, unii dintre liderii din fruntea marilor companii, printre care Stepehen Elop de la Nokia, Carol Bartz de la Yahoo, Antonio Perez de la Kodak sau Serghio Marchione, noul CEO al Chrysler, se vor afla în acest an în faţa unor provocări deosebite, scrie The Wall Street Journal.

Stepen Elop, Nokia

Stepen Elop a preluat frâiele Nokia în luna septembrie a anului trecut, după ce în ultimii doi ani a condus o divizie de business a Microsoft. Canadianul de 47 de ani trebuie să ia decizii înţelepte pentru a putea readuce pe linia de plutire divizia de smartphone-uri a concernului finlandez. Elop este supus unor presiuni sporite pentru a justifica politica Nokia, care utilizează sistemul de operare Symbian în dauna mai performantului Android. Numărul terminalelor mobile care utilizează Symbian s-a redus de la 44,6% în 2009 până la 36,6% în a doua parte a anului trecut, în timp ce cota de piaţă a sistemului de operare Android a crescut de la 3,5% în 2009 până la 25,5% în cel de-al treilea trimestru al anului 2010, conform unui studiu făcut de compania de consultanţă Gartner. Simultan, Stepen Elop va fi nevoit să reinventeze cultura corporativă a companiei finlandeze şi să reînvie concentrarea pe inovaţie de la Nokia.

Carol Bartz, Yahoo

Carol Bartz, 62 de ani, s-a alăturat gigantului Yahoo la începutul anului 2009 într-un moment tulbure pentru compania cu sediul central în Sillicon Valley. Totuşi, Bartz a reuşit să semneze un acord cu Microsoft concomitent cu reducerea nivelului costurilor. Pe de altă parte, Yahoo nu reuşeşte încă să îşi majoreze veniturile din publicitate, mai ales în America de Nord, cea mai importantă piaţă a sa. Investitorii şi analiştii se tem că potenţialul de creştere al Yahoo este puternic limitat de agresivitatea competitorilor de la Google şi Facebook. Cu toate că la sfârşitul anului trecut Yahoo a anunţat că va concedia 600 de angajaţi, aproape 4% din total, Aol ia în considerare un parteneriat strategic cu gigantul condus de Carol Bartz.

William Weldon, Johnson&Johnson

În 2011 William Weldon, care este remunerat cu peste 22 mil. dolari anual, va trebui să găsească soluţii pentru problemele de fabricaţie care au declanşat un val de produse retrase de pe piaţă şi au dus la demararea unei investigaţii de către autorităţile americane. Cea mai importantă campanie de retragere de produse de pe piaţă a fost cea a Tylenol, un medicament pentru copii ce este emis fără reţetă, mişcare care a generat pierderi de 600 mil. dolari şi suspendarea producţiei la una dintre fabricile Jonhson&Johnson.

În august William Weldon admitea că "persoanele care utilizează produsele noastre sunt prioritare şi noi le-am dezamăgit". Ulterior, Weldon a pus bazele unei echipe responsabile de controlul calităţii concomitent cu investiţii în fabricile J&J.

Sergio Marchione, Chrysler

2011 va fi un an de foc pentru Sergio Marchione şi Chrysler, italianul având misiunea de a accelera rapid pentru a prinde din urmă Ford şi General Motors. Marchione, care este şi CEO al Fiat, speră ca în acest an Chrylser să atingă pragul de rentabilitate. Sergio Marchione vrea să relanseze vânzările Chrysler cu ajutorul upgrade-urilor şi facelift-urilor pentru 17 modele din portofoliulul mărcii americane. Analiştii auto americani consideră că Marchione i-a contrazis pe mulţi dintre criticii săi, dar că vor mai trece câţiva ani până când compania se va putea reîntoarce pe bursă. "Marchione a conturat o direcţie strategică şi concisă", spune Stephen Wolf, unul dintre directorii de la Chrysler.

Antonio Perez, Kodak

Antonio Perez s-a alăturat companiei Kodak în 2003 cu misiunea de a face tranziţia Kodak de la film către soluţiile digitale. Totuşi, transformarea întârzie să se finalizeze, restructurările şi eforturile de a pune bazele unor noi afaceri au determinat un singur an profitabil din ultimii şase. "Antonio Perez nu a atins cea mai mare parte din ţintele financiare impuse în ultimii cinci ani", spune Chris Whitmore, analistul Deutsche Bank. Totuşi, oficialii companiei îl văd altfel pe executivul de 64 de ani: "Este persoana potrivită pentru a conduce transformarea istorică a Kodak", crede Rick Braddock, preşedintele consiliului de administraţie de la Kodak.