Clienţii CEC pot cere până în martie să nu li se aplice OUG50

Autor: Ciprian Botea 13.01.2011

Clienţii CEC Bank pentru care banca a considerat actele adiţionale create pe baza Ordonanţei 50/2010 acceptate tacit pot cere revenirea la contractele iniţiale până pe 3 martie.

Banca nu intenţionează însă să modifice din proprie iniţiativă actele adiţionale transmise clienţilor anul trecut.

"CEC Bank nu va modifica actele adiţionale comunicate clienţilor ca urmare a Ordonanţei 50/2010. Cu toate acestea, ne arătăm disponibilitatea faţă de clienţii care vor dori să revină la condiţiile anterioare datei de 21 iunie 2010. Aceştia ne pot contacta până pe data de 3 martie pentru a solicita acest lucru", a declarat Oltea Belciuganu, directorul de marketing şi comunicare al băncii.

Legea 288/2010 creată pe baza cunoscutei Ordonanţe 50/2010 (privind transparentizarea condiţiilor de cost la creditele de retail) prevede că în cazul actelor adiţionale acceptate tacit, contractul se consideră modificat, dar lasă un răgaz de 60 de zile celor două părţi (client sau bancă) pentru a se răzgândi.

Legea, care a fost publicată în Monitorul Oficial pe 30 decembrie 2010, aduce o serie de modificări faţă de varianta iniţială a Ordonanţei 50, cea mai importantă schimbare fiind aceea că anulează aplicarea ordonanţei şi pentru creditele aflate în derulare la momentul intrării sale în vigoare.

Actele adiţionale semnate de către clienţi nu vor putea fi modificate unilateral, se mai arată în lege.

Înainte de aplicarea OUG50, CEC Bank stabilea costul creditelor - atât pentru clienţii individuali, cât şi pentru companii - în funcţie de o dobândă internă, numită Prime rate. Oficialii băncii au explicat în mai multe rânduri că această formulă permite absorbirea unor eventuale şocuri temporare pe pieţele financiare, care se reflectă imediat în nivelul indicatorului pieţei (Robor).

Ordonanţa 50 a intrat în vigoare la sfârşitul lui iunie 2010 şi băncile au avut la dispoziţie trei luni pentru a modifica toate contractele de credit şi a obţine acceptul clienţilor. Implementarea ordonanţei a scos însă la suprafaţă nemulţumirile multor clienţi faţă de termenii din contractele de credit, astfel că aceştia pot denunţa actele adiţionale şi pot încerca să obţină mai multe avantaje în instanţă, prin atacarea clauzelor considerate abuzive.

Ordonanţa 50 a intrat în vigoare la sfârşitul lui iunie 2010 şi băncile au avut la dispoziţie trei luni pentru a modifica toate contractele de credit şi a obţine acceptul clienţilor. Implementarea ordonanţei a scos însă la suprafaţă nemulţumirile multor clienţi faţă de termenii din contractele de credit, astfel că aceştia pot denunţa actele adiţionale şi pot încerca să obţină mai multe avantaje în instanţă, prin atacarea clauzelor considerate abuzive.