Peste două milioane de euro de la UE merg în primul studiu despre inserţia absolvenţilor pe piaţa muncii

Autor: Adelina Mihai 16.01.2011

Peste 22.000 de absolvenţi de facultate din promoţiile 2005 şi 2009 au răspuns la un chestionar privind modul în care i-a ajutat şcoala la locul de muncă, iar până la sfârşitul acestui an se va afla unde lucrează şi cât câştigă 100.000 de absolvenţi de facultate din România, acestea fiind rezultatele primului studiu naţional despre inserţia absolvenţilor pe piaţa muncii.

Proiectul, cu o valoare de aproape 2,3 milioane de euro, este finanţat din fondurile europene pentru resurse umane şi este realizat de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFSICDI) şi Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Superior (CNFIS) împreună cu 50 de universităţi participante.

"Ideea de a urmări cariera absolvenţilor nu este nouă. Mai multe universităţi au desfăşurat astfel de studii, dar fără a utiliza metode sau instrumente comune şi de aceea rezultatele obţinute nu au putut fi relevante la nivelul întregului sistem de învăţământ. Utilizarea unui set consistent de întrebări şi obţinerea unei rate de răspuns rezonabile, similare celor din ţările europene cu tradiţie sunt elemente fără de care rezultatele obţinute îşi pierd semnificaţia", a spus profesorul Radu Mircea Damian de la Facultatea de Instalaţii din cadrul Universitatii Tehnice de Constructii din Bucuresti, care este managerul proiectului. În alte ţări, universităţile realizează astfel de evaluări prin care măsoară cât de utile sunt studiile la locul de muncă şi în cazul în care constată că nu sunt absorbiţi de piaţa muncii, fac corecţii în programă.

Primele rezultate parţiale ale proiectului vor fi publicate în luna martie, de aceea este prematur să se facă estimări privind dificultăţile pe care le-au avut tinerii la angajare. Chestionarul, care se completează online, cuprinde întrebări legate de mediul din care provin tinerii, cum s-au angajat prima dată, venitul obţinut la primul job, dacă au plecat în străinătate sau dacă s-au angajat în sectorul public sau în cel privat.

"Personal, consider că una dintre cele mai mari dificultăţi întâmpinate de absolvenţi este generată de lipsa de informaţii despre cum va evolua piaţa muncii după momentul în care ei au început studiile universitare. Tot din experienţa relaţiilor cu absolvenţii pot spune că intrarea pe piaţa muncii este deseori mai dificilă pentru absolvenţii foarte buni, ale căror aşteptări nu îşi găsesc de multe ori împlinirea în ofertele de pe piaţa muncii, uneori prin conţinutul activităţii, dar şi prin salariile oferite. La acest fenomen, aparent paradoxal, contribuie şi faptul că mulţi absolvenţi foarte buni şi-au concentrat eforturile exclusiv asupra studiului şi nu şi-au început cariera profesională în facultate", a adăugat profesorul Damian. El a mai precizat că apare o diferenţă între aşteptările persoanle generate de performanţa academică şi exigenţele pieţei muncii, unde experienţa profesională este deseori o cerinţă, de cele mai multe ori nesusţinută de practica desfăşurată pe parcursul facultăţiii.

Anul trecut a fost marcat de o rată a şomajului record în ultimii 20 de ani în rândul absolvenţilor de facultate, când 53.000 de licenţiaţi au rămas fără un loc de muncă. Anual, 100.000 de români termină o facultate, iar tinerii se angajează din ce în ce mai greu, odată ce angajatorii au de ales dintr-o plajă mai mare de candidaţi cu experienţă proveniţi din companiile care au făcut restructurări.