Bulgaria, poarta prin care maşinile chinezeşti care fac concurenţă Loganului vor intra în Europa

Autor: Corina Pirva 16.01.2011
Cândva în vara acestui an, pe poarta fabricii construite de Great Wall în localitatea Bahovitsa din Bulgaria va ieşi prima maşină chinezească produsă în Uniunea Europeană, scrie The New York Times.

Locul ales pentru construirea fabricii - un mic sat de la poalele munţilor - pare la prima vedere nepotrivit, dar se aşteaptă ca noua uzină să creeze locuri de muncă în regiune. În plus, compania chinezească doreşte să asigure o platformă de producţie cu costuri cât mai reduse pentru a livra maşini pe cea mai mare piaţă din lume, Uniunea Europeană.

Grisa Gancev, fost luptător bulgar care a făcut o avere în timpul tranziţiei din anii '90, se află în spatele acestui proiect, alături de Great Wall Motors, unul dintre cei mai mari producători de automobile sport din China, care are statut de investitor minoritar.

Din suma iniţială de 97 de milioane de euro dedicată finalizării proiectului, Great Wall Motors furnizează aproximativ 10%, iar compania Litex, deţinută de Gancev, restul.

Se aşteaptă ca fabrica de la Bahovitsa să creeze 1.220 de locuri de muncă şi să producă 50.000 de unităţi pe an, deşi modelele şi specificaţiile tehnice nu au fost încă dezvăluite.

Chiar dacă producătorii de automobile din Europa şi SUA au pătruns în număr mare în China, analiştii spun că va mai dura ceva timp până când vor ajunge să se teamă de o competiţie serioasă din partea Chinei pe Bătrânul Continent.

Producătorii chinezi nu sunt nici măcar pe aproape de a contesta brandurile consacrate ale producătorilor europeni, a declarat David Sedgwick, editor la Automotive News China.

Au existat câteva companii care au încercat să exporte maşini chinezeşti în Uniunea Europeană, dar nu au avut parte de prea mult succes. "Companiile chinezeşti vorbesc des despre planurile pe care le au pentru Europa, dar nu fac nicio mişcare încă".

Sedgwick a explicat că Bahovitsa va fi de fapt o fabrică de asamblare, întrucât "cei de acolo vor primi piesele corespunzătoare pentru reasamblare şi nu vor produce automobilele de la zero, nu vorbim de prea multă automatizare".

"Trebuie să fii foarte atent când e vorba de o uzină de asamblare pe scară largă. Acestea pot costa de la 500 de milioane de dolari până la un miliard de dolari. Când vezi că un producător chinez se avântă la o asemenea investiţie, atunci să fii sigur că este vorba despre ceva serios".

Printre investiţiile pe care le-a făcut China în Bulgaria se numără o fabrică de sticlă, o fermă solară, dar şi fabrici de televizoare şi aparate de aer condiţionat. Companiile chinezeşti nu intenţionează să se oprească aici. Bulgarii sunt deja în negocieri pentru construcţia unei zone industriale în apropiere de Sofia.

Great Wall Motors nu a venit însă cu intenţia de a investi, propunerea venind iniţial de la Gancev care voia să producă maşini chinezeşti în Bulgaria pentru a exploata piaţa low-cost de automobile din Balcani şi Europa de Est, conform directorului Litex Motors Ilia Terziev. El l-a numit ulterior pe Gancev un "patriot", întrucât aceste investiţii creează noi locuri de muncă pentru conaţionalii săi. "Oamenii speră că această fabrică le va oferi noi locuri de muncă", a spus Plamen Likyov, managerul de producţie la Litex Motors. "Criza economică globală se resimte aici, ca şi pretutindeni".

Andy Liu, director de marketing pentru Europa în cadrul Great Wall Motors, susţine că Bulgaria este o zonă cu multe oportunităţi de investiţii şi de aceea obiectivul companiei este să se extindă şi să intre nu numai pe piaţa europeană, ci şi pe piaţa americană. "Maşinile noastre vor fi foarte bune, iar preţurile vor fi extrem de competitive. Acesta este un aspect specific producătorilor chinezi", a declarat Liu.

Noul sedan chinezesc se va vinde pentru aproximativ 5.000 de euro, în timp ce pentru un Logan fără dotări, produs la uzina Renault Dacia din România, cumpărătorii vor scoate din buzunar 6.000 de euro. Cu toate acestea, autoturismele chinezeşti va trebui să treacă peste un scepticism pronunţat nu numai din partea cumpărătorilor, dar şi a dealerilor.

Mitko Tonev, manager general al unui dealer Dacia Renault, se aşteaptă ca numărul autoturismelor produse de cei de la Great Wall Motors să nu depăşească valoarea de 1.000- 1.500 pe an, într-o ţară în care în anul 2009 s-au vândut 26.813 maşini, iar în 2008, 57.927 de autoturisme.