Problemele de creştere ale RCS&RDS: preţurile mici aduc utilizatori, dar susţin cu greu achiziţia de modemuri şi decodoare

Autor: Adrian Seceleanu 16.01.2011

Tarifele agresive, serviciile de comunicaţii furnizate gratuit, combinate cu o strategie agresivă de investiţii în infrastructură sau în intrarea pe noi segmente de business - reţeta pe scurt a expansiunii explozive din ultimii ani a companiei româneşti RCS& RDS, are şi puncte slabe, iar unul dintre ele este echilibrul fragil între cererile clienţilor şi capacitatea companiei de a achiziţiona echipamentele care le permit utilizatorilor să acceseze servicii mai scumpe.

Un exemplu relevant este cel al problemelor înregistrate de RCS&RDS în ceea ce priveşte cererea pentru modemurile care permit accesarea serviciilor de internet mobil sau a decodoarelor prin care clienţii pot urmări câteva posturi de televiziune în format de înaltă definiţie (HD). De când RCS&RDS a lansat serviciile de internet mobil şi de televiziune HD clienţii companiei au ajuns să se organizeze, cu ajutorul a diferite forumuri de pe internet, în grupuri care au un scop precis: să se informeze reciproc atunci când RCS&RDS aduce modemuri sau decodoare HD în diferite casierii.

"Vin de la RDS Auchan. Nu mai au decodoare, dar mi s-a spus că se poate să mai aducă mâine după-amiază", scrie utilizatorul fran198517 pe forumul Softpedia. Utilizatorii aşteaptă astfel şi câteva luni pentru a primi echipamentele de la RCS&RDS, chiar dacă doresc să le cumpere cu banii jos. "Citesc aici ce aventuri au clienţii care vor să ia decodoare. Dacă tot au adus decodoare de ce nu au adus un număr suficient?", se întreabă un alt utilizator pe forumul Softpedia.

Răspunsul este relativ simplu şi are legătură cu "investiţiile mai agresive decât estimările" şi "lichiditatea scăzută" de care vorbesc agenţiile de rating, explică surse din piaţa telecom. "Dacă 10% din clienţii de cablu ai RCS cer instalarea serviciilor HD, principala problemă pentru companie o reprezintă faptul că pentru a satisface această cerere trebuie să blocheze peste 10 milioane de euro pentru achiziţia echipamentelor. Cu investiţii angajate în mai multe direcţii şi în condiţiile în care tarifele pentru televiziunea HD sunt atât de mici, compania pur şi simplu nu îşi permite să blocheze dintr-o dată o asemenea sumă în echipamente, aşteptând să-şi recupereze ulterior banii de la clienţi".

Compania are peste 1,6 milioane de clienţi pe televiziunea prin cablu, fiind numărul unu pe această piaţă. Clienţii care vor să achiziţioneze serviciile de televiziune HD pot fie să achiziţioneze decodorul cu 350 de lei, fie să achite lunar o taxă de 10 lei, reprezentând chiria pentru echipament.