Care e miza lansării de către Cosmote a unui serviciu prepay, sub brandul Frog

Autor: Adrian Seceleanu 18.01.2011

Cosmote, numărul trei pe piaţa locală de telefonie mobilă, a lansat un nou pachet de servicii de comunicaţii prin cartele preplătite sub brandul "Frog" (broască - în limba engleză - n. red.). Grupul elen Cosmote a lansat iniţial în Grecia servicii preplătite sub acest brand în iulie 2006, şi a extins ulterior această ofertă şi pe celelalte pieţe din Balcani în care compania este prezentă. În Bulgaria, spre exemplu, serviciile sub brandul Frog au fost lansate în mai 2008, având drept ţintă clienţii cu bugete limitate de comunicaţii, interesaţi de servicii de bază - potrivit relatărilor din presa bulgară.

În România însă, unde lansarea are loc la cinci, respectiv trei ani distanţă faţă de Grecia şi Bulgaria publicul ţintă pentru serviciile Frog pare a fi cu totul altul, având în vedere că oferta include, spre exemplu, şi servicii precum internetul mobil, dedicate unor utilizatori cu un buget mai ridicat pentru comunicaţii.

"Frog a fost conceput pentru tinerii moderni şi activi, care folosesc telefonul mobil ca pe un portal de comunicare şi divertisment şi care apreciază o soluţie de comunicare inteligentă", spune Costas Kapetanopoulos, Director de Marketing şi Comunicare, CosmoteRomânia.

Când şi-a relansat operaţiunile în decembrie 2005, Cosmote a mizat puternic pe lansarea unor servicii foarte ieftine pe segmentul de cartele preplătite, pentru a putea ataca poziţia foarte puternică a Orange şi Vodafone, care controlau autoritar aproape întreaga piaţă de comunicaţii mobile (cu o cotă de aproximativ 80% din total). Cosmote şi-a păstrat, de atunci, strategia agresivă de preţuri numai că, între timp, compania şi-a rezolvat şi problema licenţei 3G cumpărând Zapp, investind ulterior şi în extinderea acoperirii reţelei. De la 50.000 de clienţi activi în decembrie 2005, Cosmote are acum peste 7 milioane, dar operatorul trebuie să şi treacă pe profit, în ciuda competiţiei la cuţite cu rivalii de la Orange, Vodafone şi chiar RCS&RDS.

Lansarea brandului Frog ar putea marca astfel încercarea Cosmote de a ataca şi o categorie de clienţi pe care anterior compania nu îi putea aborda pentru că nu avea în ofertă net 3G şi o gamă extinsă de smartphone-uri şi servicii adicente. Michael Tsamaz, fostul şef al grupului Cosmote explica situaţia în anul 2009, la o întâlnire cu investitorii: "În România suntem afectaţi pentru că nu putem oferi servicii de date. Acest lucru nu numai că a minimizat creşterea veniturilor noastre din date, ci a redus şi abilitatea noastră de a atrage zona de clienţi high end şi a tinerilor care pe lângă servicii de voce cumpără de regulă şi servicii de date". Vodafone (Connex) a lansat serviciile 3G în anul 2005, iar Orange în 2006.

Acum însă, Cosmote oferă servicii de internet 3G în peste 3.300 de localităţi, iar operatorul a făcut noi paşi în efortul de a ajunge din urmă Orange şi Vodafone: a lansat iPhone 4, a introdus şi noi planuri tarifare pentru utilizatorii de smartphone-uri sau acces prin sms la mesajele de pe reţeaua Twitter.

Pachetul de servicii inclus în oferta Frog arată că operatorul nu ţinteşte utilizatorii cu nevoie de comunicare de bază, ci clienţi care au telefoane mai performante, care pot accesa şi servicii 3 G.

Clienţii care achiziţionează cartela Frog până la data de 14 martie, primesc pentru 6 euro pe lună, 1.000 de minute de apeluri şi 1.000 de SMS-uri în reţeaua Cosmote, 70 de minute de apeluri şi 70 de SMS-uri către reţele naţionale, dar şi acces nelimitat la internet prin serviciul web'nwalk, 15 mesaje multimedia şi notificări privind mesajele de pe reţeaua socială Twitter.

Cosmote încearcă să încurajeze creşterea numărului de clienţi ai noului serviciu, oferindu-le utilizatorilor comunicare nelimitată (apeluri si SMS-uri) în grupul de utilizatori frog. Compania tratează de altfel distinct utilizatorii de cartele Frog şi a creat şi un serviciu care le permite utilizatorilor să afle dacă un alt client foloseşte oferta standard prepay (cartela Cosmote) sau noul pachet de serviii prepay (Frog). Şi culorile utilizate pentru pachetele Frog şi comunicarea ofertei sunt diferite de cele tradiţionale ale Cosmote, fiind o combinaţie de mov şi galben.

Compania ar putea lansa o pagină web dedicată pentru serviciul Frog având în vedere că domeniul frogmobile.ro este rezervat de Cosmote.

CosmoteRomânia avea la finele lunii septembrie 2010 6,7 milioane de clienţi, excluzând cei aproximativ 400.000 de utilizatori ai Zapp. Peste cinci milioane de clienţi ai Cosmote folosesc servicii prepay.

Cei mai mari jucători de pe piaţă sunt Orange (10,4 milioane de clienţi) şi Vodafone (9,8 milioane de clienţi).

Cosmote a avut în primele nouă luni din 2010 venituri de 347 mil. euro. Acţionarul majoritar al Cosmote este grupul elen OTE, care deţine în România şi companiile Romtelecom şi Germanos.