Într-o lună magazinele Plus devin Lidl. Trecerea se va face „cu clienţii în magazin“

Autor: Cristina Roşca 19.01.2011

În magazinele Plus din Bucureşti este aglomeraţie atât pe culoare, cât şi la casele de marcat, unde cel puţin trei, patru oameni aşteaptă să achite produsele din coşuri, după ce au profitat de "reducerile permanente" anunţate de companie atât pe site, cât şi în magazine.

Magazinele Plus au intrat pe ultima sută de metri, într-o lună toate urmând a fi rebranduite sub numele Lidl.

"Într-o lună vor dispărea magazinele Plus, care vor fi înlocuite de magazine Lidl. Trecerea se va face fără să fie nevoie să se închidă magazinele. Totul se va realiza treptat, cu clienţii în magazin", spune reprezentanta unui magazin Plus din Capitală.

Reprezentanţii Lidl nu au dorit să ofere informaţii despre data când va începe procesul de rebranding sau despre momentul când se va deschide primul magazin Lidl transformat dintr-un magazin Plus. Ei nu au răspuns până la închiderea ediţiei solicitării ZF despre modul în care se va face trecerea de la Plus la Lidl.

Apariţia primelor magazine Lidl, unul dintre cei mai importanţi discounteri din Europa, este aşteptată încă de la începutul anului trecut, când a fost încheiată tranzacţia de 80 de milioane de euro - cea mai mare din industrie în 2010.

Deşi lucrează încă în magazine Plus, angajaţii ştiu că de fapt Lidl este noul lor angajator. Întrebaţi de ZF când va veni Lidl cu magazine proprii, mai mulţi angajaţi au răspuns: "Noi deja suntem angajaţi ai Lidl".

Cele mai evidente semne care arată că era Plus în România se apropie de sfârşit sunt anunţurile permanente de reduceri, care sunt prezente atât la raft, pe uşile şi geamurile magazinelor, cât şi pe site-ul companiei.

"Reducerile nu sunt aplicate tuturor produselor. Există reduceri permanente şi reduceri care urmează să expire după o anumită perioadă de timp", explică o vânzătoare. Ea nu ştie însă dacă produsele prezente în magazine în prezent vor fi înlocuite complet odată cu lansarea magazinelor Lidl, dacă nu se vor fi vândut în decurs de o lună.

Reprezentanţii grupului german afirmă despre produsele ce vor fi expuse în magazine odată cu finalizarea procesului de rebranding că vor fi şi produse locale, "mulţi dintre furnizorii Lidl sunt producători români", fără a oferi exemple sau alte detalii.

Până la apariţia primelor magazine Lidl însă, în magazinele Plus se găsesc şi produse româneşti şi produse din Germania, ţara de origine a grupului Tengelmann, operatorul Plus. Mai mult, reducerile nu ţin cont de ţara de origine a produselor. "Se poate observa o creştere a vânzărilor odată cu aplicarea acestor reduceri", spune angajatul unui magazin Plus din Bucureşti. "Te încântă reducerile", recunoaşte o cumpărătoare.

Ce planuri are Lidl în România?

Discreţi, reprezentanţii Lidl nu dezvăluie planuri agresive pentru România. În legătură cu deschiderea primelor magazine Lidl de tip greenfield în România, ei spun că nu s-a luat o decizie cu privire la numărul şi data inaugurării acestora.

"Suntem de părere că piaţa românească de retail se află în continuă dezvoltare, iar de evoluţia acesteia va depinde şi numărul de magazine Lidl de pe piaţa locală."

Reprezentanţii discounterului german mai spun că nu vor închide niciunul dintre cele 108 magazine Plus pe care le-au preluat.

"Obiectivul nostru este deschiderea de noi magazine, astfel că în momentul de faţă nu sunt planificate închideri. Mai mult, ne concentrăm eforturile asupra achiziţionării de noi locaţii."

Pe ce piaţă pătrunde Lidl

Reţeaua germană, unul dintre cei mai agresivi jucători de pe segmentul discounterilor la nivel mondial, şi-a asigurat o poziţie importantă pe piaţa din România în 2011 după ce a preluat în februarie 2010 reţeaua de magazine de tip discount Plus, după ce discuţiile au început încă din 2009. Consiliul Concurenţei a aprobat tranzacţia la sfârşitul anului trecut.

Pe piaţa locală Lidl se va bate pe segmentul discounterilor cu Profi (fondul de investiţii Enterprise Investors), MiniMax (Dinu Patriciu), Kaufland (Lidl & Schwartz - acelaşi grup), Penny şi Penny XXL (Rewe Group).

Cei şase jucători (inclusiv Plus) deţineau la data de 1 decembrie 2010 la nivel naţional 385 de magazine, potrivit unor informaţii furnizate de agenţia de cercetare de piaţă MEMRB. Segmentul magazinelor de tip discount este singurul din retailul modern - care include magazinele cash & carry, supermarketurile, hipermarketurile şi magazinele de tip discount - care acoperă toate judeţele din România.

Lidl face parte din grupul german Lidl & Schwartz, care mai deţine pe piaţa locală magazinele Kaufland. Plus a deschis primele magazine în România în anul 2005. Reţeaua de circa 100 de magazine a Plus România a obţinut în anul 2009 afaceri de peste 300 de milioane de euro.